تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی با حضور ۳۰۰ سرمایه‌گذار و کارآفرین / تقویت همکاری‌های ایران با شورای حکام مرکز میراث ناملموس در پساکرونا

بخش دوم نشست پنجمین نشست شورای حکام مرکز مطالعات پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی عصر امروز دوشنبه ۵ تیر ۱۴۰۲ در محل هتل لاله برگزار شد.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، این نشست با حضور علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، آتوسا مومنی رئیس مرکز میراث ناملموس تهران و تعدادی از اعضای شورای حکام مرکز برگزار شد.

علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این نشست در سخنانی گفت: یکی از مشکلات جهان سوم اندازه بزرگ دولت و اختیارات در دست او و در عین حال کوچک بودن ک کم بودن تشکل‌های مردم‌نهاد و کم بودن اختیارات آن‌ها است. ما باید برای این موضوع تلاش کنیم تا اختیارات تشکل‌های مردم‌نهاد افزایش یابد. برای همین این نوید را می‌دهم که فعالیت‌هایی که در دوران پسا کرونا انجام خواهد شد به تقویت بیشتر با اعضای شورای حکام مرکز میراث ناملموس منجر می‌شود.

دارابی افزود: در لایحه شرح وظایف وزارت میراث‌فرهنگی که به تازگی تهیه شده، یک بخش مهم برای تقویت فعالیت‌های تشکل‌های مردم‌نهاد اختصاص داده شده است.

او اضافه کرد: یک اقدام مهم با هدف صیانت از میراث‌فرهنگی در دستور کار داریم و به زودی انجمن خیرین میراث‌فرهنگی را برای اولین بار با هدف استفاده از منابع غیر دولتی برای حفاظت از میراث‌فرهنگی  تشکیل می‌دهیم و اولین جلسه آن را برگزار می‌کنیم. در این نشست ۳۰۰ نفر حضور از سرمایه‌گذاران، خیران و کارآفرینان حضور خواهند داشت و رویکرد جدیدی را در حوزه صیانت میراث‌فرهنگی در جمهوری اسلامی شاهد خواهیم بود.

در ادامه نشست نیز آتوسا مومنی به تشریح مهمترین اهداف و برنامه‌های برگزاری این نشست پرداخت و از ایران به‌عنوان یکی از مهمترین کشورها در حوزه میراث ناملموس نام برد.

همچنین ژانت بلیک عضو شورای حکام و استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران، با اشاره به اهمیت و جایگاه ایران در حوزه میراث ناملموس به تشریح مهمترین برنامه‌های شورای حکام مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس در پنج سال اخیر پرداخت.

او در بخشی از گزارش خود به برنامه‌های این مرکز در حوزه میراث ناملموس در ایران اشاره کرد و از برگزاری برخی نمایشگاه‌ها در ایران در استان‌های گوناگون از جمله کردستان در پنج سال گذشته خبر داد.

بلیک ادامه داد: با توجه به شیوع کرونا در سال‌های اخیر بخشی از برنامه‌های شورای حکام و امکان اجرایی شدن به صورت میدانی را نداشت از این رو برنامه‌های بین‌المللی و ملی به صورت آنلاین و یا به صورت نمایشگاهی برگزار شده است. ایران نیز از این موضوع مستثنی نبوده و برنامه‌های آن به صورت آنلاین بوده اما انتظار داریم با توجه به اهمیت و جایگاه ایران در حوزه میراث ناملموس، برنامه‌های مرکز میراث‌ ناملموس تهران باید به صورت میدانی و به صورت پرقدرت برگزار شود.

پنجمین نشست شورای حکام مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس به منظور بحث و تبادل نظر درباره برخی روال‌های اجرایی، تصویب برخی امور پیش‌بینی شده در اساسنامه و توافق‌نامه‌ منعقدشده بین دولت جمهوری اسلامی ایران و یونسکو، انتخاب ریاست شورای حکام و مرکز، انتخاب متخصصان شورا برای دوره چهار ساله آتی، برنامه‌ریزی جلسات هیأت اجرایی مرکز و سرانجام بحث و تبادل نظر درباره برنامه‌ فعالیت‌های مرکز برای سال ۲۰۲۳-۲۰۲۴ و تصویب نهایی آن‌ها برگزار شد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402040601095

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha