نگاهی به زندگی آیت‌الله دکتر سید محمد بهشتی/ بچه‌ها بوی بهشت می‌آید!

سید محمد حسینی بهشتی نام آشنایی در تاریخ انقلاب و ایران است. او سال 1307 در اصفهان به دنیا آمد. یک عالم روشنفکر که دیدگاه‌های متفاوتی در حوزه دینداری و حکومت جامعه داشت. روحانی آزاداندیش و آزاده‌ای که تمام عمر خود را تا آخرین لحظه یعنی ساعت 8 شب روز 7 تیر 1360 وقف مردم خصوصا جوانان کرد و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نبود.

میراث آریا: لحظه‌ای مکث می‌کند، بعد با حالت خاصی می‌گوید: «بچه‌ها بوی بهشت می‌آید، شما هم می‌فهمید بوی بهشت را؟!» این را که می‌گوید به چند ثانیه نمی‌کشد که صدای انفجار بلند می‌شود و در منطقه سرچشمه تهران قیامتی به پا می‌شود. با این انفجار تاریخ 7 تیر 1360 به یکی از روزهای فراموش نشدنی در تاریخ انقلاب تبدیل می‌شود؛ البته روزی تلخ. بر اثر این انفجار مهیب آیت‌الله دکتر سید محمد بهشتی به همراه جمع زیادی از افراد حاضر در جلسه حزب جمهوری اسلامی، بهشتی می‌شوند.

آیت‌الله بهشتی به معنی واقعا کلمه یک مرد بهشتی بود که در تمام دوران فعالیتش چه در اصفهان، چه در تهران و حتی در هامبورگ آلمان تربیت انسان‌های آزاده و روشنفکر و صد البته مومن و قوی مد نظرش بود.

نگاهی به زندگی آیت‌الله دکتر سید محمد بهشتی/ بچه‌ها بوی بهشت می‌آید!

از اصفهان تا هامبورگ

او بعد از این که تحصلات ابتدایی را در مدارس و سپس حوزه علمیه اصفهان سپری کرد، برای ادامه تحصیل راهی قم شد و همزمان با تحصیل علوم دینی در قم، تحصیلات دبیرستانی ناتمام خود را به صورت داوطلب آزاد به پایان رساند و پس از اخذ دیپلم ادبی در ۱۳۲۷شمسی دانشجوی دانشکده معقول و منقول (الهیات و معارف اسلامی کنونی) شد و بعد از آن ساکن پایتخت شد.

او برای امرار معاش خانواده‌اش تدریس می‌کرد اما نه دروس عربی و حوزوی را بلکه بهشتی که حالا تحصیلات عالیه خود را داشت ادامه می‌داد به علاقه‌مندان زبان انگلیسی نیز آموزش می‌داد. او سال 1353 به آلمان رفت و موفق به دریافت درجه دکتری شد.

آثار بسیار زیادی از این روحانی و فقیه نواندیش به جا مانده اما این‌ها تنها علت معروفیت آیت‌الله دکتر بهشتی نیست بلکه فعلیت‌های اجتماعی او در ایران و آلمان و مسئولیت‌هایی که بعد از انقلاب برعهده گرفت و نحوه رفتار و سلوک شخصیتی و خط و مشی سیاسی و دیدگاه‌های نو، بکر و ارزشمند او باعث شد تا آیت‌الله دکتر سید محمد بهشتی به چهره‌ای متفاوت برای مردم تبدیل شود.

به‌عنوان مثال تاسیس دبیرستان دین و دانش، نوشتن مقالات متعدد برای روزنامه‌ها و جراید، تاسیس مدرسه حقانی، سفر به آلمان، مبارزات سیاسی و ... تنها بخشی از فعالیت‌های شهید بهشتی است و از جمله فعالیت‌های تاثیرگذار او در بعد از انقلاب نیز می‌توان به مشارکت در تدوین قانون اساسی، نقش موثر در شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی، ریاست دیوان عالی کشور و ... اشاره کرد.

نگاهی به زندگی آیت‌الله دکتر سید محمد بهشتی/ بچه‌ها بوی بهشت می‌آید!

فقیه جامع‌الشرایط

تفکرات سیاسی و دانش بالا و بهره‌گیری او از منطق و استدلال‌های قوی باعث شده بود تا آیت‌الله بهشتی به‌عنوان یک چهره مهم حوزوی و دانشگاهی و نیز یک مسئول عالی‌رتبه در نظام جمهوری اسلامی، نقش  بسیار موثری را در روزهای ابتدایی انقلاب اسلامی ایفا کند.

او پاسخگوی جوانان و مامن و ملجا آن ها و بسیاری از مردم بود. در رعایت بیت المال بسیار دقیق بود و در مسئولیتی که در انقلاب بر عهده اش گذشاته بودند بسیار جدی و کوشا بود.

در کنار مسئولیت‌های مهمی که در انقلاب برعهده‌اش بود به وظایف اجتماعی خود در برابر فرزندان، خانواده، اقوام و همسایه‌ها نیز به خوبی عمل می کرد.

یکی از فرزندان شهید بهشتی با تشریح رفتار نیکوی او با خانواده به یادآوری روز آخر زندگی شهید بهشتی می پردازد و می گوید: «صبح روز هفتم تیر ماه که پدرم می‌خواست به بیرون برود، من و خواهر کوچکم و مادر بیدار بودیم. ایشان برای اولین بار در آن روز قبا پوشید و لباده‌ای را که هر روز می‌پوشید بر تن نکرد که باعث تعجب ما شد. نکته‌ی عجیب‌تر این بود که بر خلاف روزهای دیگر که با ما خداحافظی نسبتاً گرمی می‌کرد، در آن روز که آخرین روز عمر و دیدار او بود، به‌ گونه‌ای خاص من و خواهر کوچکم و مادرم را در آغوش خود گرفت و فشرد که من از این نوع خداحافظی لرزشی در قلبم احساس کردم. بوی عطر یاس ایشان که همیشه می‌زد، مشام ما را معطر کرده بود.»

نگاهی به زندگی آیت‌الله دکتر سید محمد بهشتی/ بچه‌ها بوی بهشت می‌آید!

او به تنهایی یک ملت بود

یکی از معروفترین جملات در توصیف آیت‌الله دکتر بهشتی، صحبت معروف امام خمینی (ره) است که فرمود: «بهشتی به تنهایی یک ملت بود.»

فعالیت‌های مهم، جدیدت در مسئولیت، دیدگاه‌های ارزشمند، خلق نیکو، بصیرت کامل، آینده‌نگری، سواد، دانش و از همه مهمتر دغدغه شهید بهشتی برای انقلاب و نقش موثر او در روزهای اولیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی باعث شد تا سازمان مجاهدین خلق (منافقین) طرح ترور آیت‌الله بهشتی را برنامه‌ریزی و طراحی کنند. در همین زمینه در کتاب «تقی شهرام به روایت اسناد» آمده است:«وحید افراخته در سه جا از اعترافاتش صراحت دارد که تقی شهرام به طور جدی به دنبال ترور و حذف فیزیکی مرحوم دکتر بهشتی بوده است. نخستین مورد را در تک‌نویسی‌اش درباره تقی شهرام آورده، بدین صورت: «... بسیار ضد مذهبی است. طرح کشتن مخفیانه بهشتی از اوست.»

آن‌ها بالاخره دست به کار شدند و در جسله ساعت 8 شب در تاریخ 7 تیر 1360 در محله سرچشمه تهران و در جلسه حزب جمهوری اسلامی بمب قوی را جاسازی کردند که با صدای مهیب انفجار این بمب بهشتی و بسیاری از مسئولان وقت نظام آسمانی شدند و اسم‌شان برای همیشه در تاریخ انقلاب ماندگار شد.

نگاهی به زندگی آیت‌الله دکتر سید محمد بهشتی/ بچه‌ها بوی بهشت می‌آید!

بچه‌ها بوی بهشت می‌آید

مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل فردوسی‌پور از یاران نزدیک امام و از بازماندگان واقعه هفتم تیر بود درباره آخرین دقایق عمر شهید بهشتی گفته است:«در میان سخنرانی، آیت‌الله بهشتی  مکثی ‌کرد و به شنوندگان دور تا دور جلسه نگاهی ‌کرد در این میان، یک دفعه به جمعیت گفت: «بچه‌ها بوی بهشت می‌آید. آیا شما هم این بو را استشمام می‌کنید؟»

امام خمینی (ره) در اعلامیه‌ای که به مناسبت شهادت بهشتی و یاران او نوشته است، گفت: «بهشتی مظلوم زیست و مظلوم مرد و خار چشم دشمنان اسلام بود.»

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402040601111

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha