بررسی نقش گردشگری و صنایع‌دستی یزد در تحقق شعار سال

سومین نشست تخصصی تحقق شعار سال، مهار تورم و رشد تولید در یزد برگزار و موضوع نقش گردشگری و صنایع‌دستی در تحقق این شعار مورد بررسی قرار گرفت.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، روز گذشته یکشنبه اول مردادماه سومین نشست تخصصی تحقق شعار سال مهار تورم و رشد تولید در محل کتابخانه وزیری یزد با حضور مدیران، دانشگاهیان و کنش گران اجتماعی و اقتصادی استان یزد با موضوع بررسی نقش گردشگری و صنایع‌دستی در تحقق شعار سال مهار تورم و رشد تولید برگزار شد.

با همکاری مرکز صداوسیمای استان یزد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد و اندیشکده جهش در سال جاری، پنج پیش همایش تخصصی در خرداد، تیر، مرداد و شهریورماه و یک رویداد ملی در تاریخ 12 دی‌ماه هم‌زمان با روز یزد باهدف ارائه راهکارهای عملیاتی و کاربردی در راستای تحقق شعار سال برگزار می‌شود و لذا بدین منظور روز گذشته سومین پیش همایش رویداد با چهار پنل تخصصی و با حضور شاخص‌ترین چهره‌های علمی و اقتصادی استان و جمعی از مسئولان و مدیران برگزار شد که با بهره‌مندی از نظرات ارزشمند شرکت‌کنندگان و سخنرانان، محورهای اصلی رویداد ملی «رشد تولید، مهار تورم» تعیین خواهد شد.

صنعت گردشگری مؤثرترین بخش در رونق اقتصادی کشور

در این نشست هما خورشیدی سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد در خصوص نقش صنعت گردشگری در تحقق شعار سال گفت: ارتباطی که صنعت گردشگری با پخش‌های مختلف دارد این صنعت را به یکی از مؤثرترین پخش‌های اقتصادی کشور و دنیا تبدیل کرده است.

 سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد افزود: تأثیراتی که گردشگری در رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی دارد بر کسی پوشیده نیست، شاید تا قبل از شیوع بیماری کرونا تأثیرگذاری این صنعت در پخش‌های مختلف مشهود نبود ولی با شیوع بیماری بسیاری از واحدهای گردشگری استان دچار رکود و تعطیلی شد و بیش از نیمی از افراد مشغول به کار در این صنعت از آن خارج شدند.

خورشیدی ادامه داد: البته در ادوار مختلف وقوع مشکلات و بحران‌ها در سایر کشورها نیز این صنعت را دچار رکود نموده و بعد از بهبود شرایط، صنعت گردشگری باز راه خود را برای بیرون رفت از مشکلات پیدا می‌کند و به چرخه طبیعی خود بازمی‌گردد.

او عنوان کرد: تقریباً از نیمه دوم سال 1400 با بازگشایی مرزها و بازگشت دوباره فعالیت‌های گردشگری، این صنعت در کشور با رویکرد رونق اقتصادی و اقتصاد مقاومتی فعال شده و با توجه به شعار امسال تلاش‌هایی برای بهبود وضعیت هم درزمینه‌ی تنوع‌بخشی محصولات گردشگری، سرمایه‌گذاری در پخش‌های مختلف صنعت گردشگری و ارزان‌سازی سفر صورت گرفته است.

سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد توضیح داد: یکی از عناوین و مباحثی که در حوزه این صنعت مطرح است تنوع‌بخشی است که در سند یزد نوین به عنوان سند تحولی استان نیز در پخش‌های مختلف اعم از حمل‌ونقل استان تا سایر مباحث مرتبط با تأسیسات گردشگری تعریف‌ شده است.

خورشیدی با اشاره به اقدامات انجام‌ شده توسط بخش خصوصی گردشگری در راستای رونق گردشگری استان، افزود: گفت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هم نسبت به سوق دادن سرمایه‌گذاری‌ها به سمت پروژه‌های تحول‌آفرین و ... اقدام کرده است.

به گفته او حوزه گردشگری سلامت یکی از پخش‌هایی است که در سند آمایش استان دیده‌شده و لازم است به عنوان اولویت استان در این زمینه خصوصاً جذب گردشگر خارجی پیشرفت‌هایی داشته باشیم. همچنین سند تحولی گردشگری سلامت با محوریت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و همکاری دستگاه‌های متولی تدوین‌شده که به سند یزد نوین الحاق می‌گردد.

خورشیدی در پایان گفت: حمایت از سرمایه‌گذاران و واحدهایی که در حوزه گردشگری سرمایه‌گذاری کردند از اولویت‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد است که نیاز به همکاری همه‌جانبه دارد و به دلیل ارتباط صنعت گردشگری با سایر صنایع رونق این بخش، تأثیر فزاینده در رونق سایر کسب‌وکارها خواهد داشت.

صنایع‌دستی در زندگی مردم جریان دارد / صنایع‌دستی محصولی بوده که در زندگی‌ها کاربرد داشته است

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد در این نشست گفت: ویژگی صنایع‌دستی نسبت به برخی هنرها این است که در زندگی مردم جریان دارد، اگر زندگی مردم در دوره‌های مختلف را نگاه کنیم، صنایع‌دستی محصولی بوده که همیشه کاربرد داشته است.

عربی عنوان کرد: اقداماتی که در حوزه صنایع‌دستی صورت می‌گیرد به سه دسته تقسیم می‌شود، قبل تولید، حین تولید و بعد تولید که مرحله قبل تولید، تأمین مواد اولیه و آموزش، در حین تولید، کارگاه‌ها تولیدی، زمینه‌سازی‌ها در خصوص ایجاد کارگاه و پس از تولید، فروش و صادرات صنایع‌دستی را شامل می‌شود.

او با اشاره به اینکه مهم‌ترین بحث در صنایع‌دستی فروش محصولات هست، ادامه داد: در این مرحله، صنایع‌دستی اگر بتواند جایگاهش را در بازار پیدا کند قاعدتاً در حوزه آموزش، تأمین مواد اولیه، تأمین منابع انسانی مشکلی نخواهد داشت.

معاون صنایع‌دستی استان یزد گفت: باید اولویت جایگاه صنایع‌دستی در بازار مشخص شود، اینکه ما الآن در چه جایگاهی قرار گرفته‌ایم و در آینده چه جایگاهی متصور هستیم، مهم است.

به گفته او امروزه سلایق تغییر کرده است، سلیقه فردی که الآن در جامعه زندگی می‌کند با فردی که چندین سال پیش زندگی کرده متفاوت شده است.

عربی با بیان اینکه حلقه مفقوده‌ای که می‌تواند به صنایع‌دستی کمک کند، کاربری‌های جدید، خلاقیت و نوآوری است، تأکید کرد: باید توجه شود الآن بازار و جامعه به چه چیزی نیاز دارد، باید با دید کاربردی سازی صنایع‌دستی نسبت به سلیقه بازار این اتفاق بیفتد.

معاون صنایع‌دستی استان یزد با اشاره به اینکه، پایه و بستر حمایت دولت باید بر اساس تشکل بخشی و استفاده از هنرمندان باشد، ادامه داد: هر جا دولت به عنوان فاعل عمل کرد شاید در کوتاه مدت اتفاق خوبی رقم خورده است، ولی برنامه‌ریزی در کشور ما خیلی بلندمدت نیست به خاطر همین تا جایی که امکان دارد باید وابستگی صنایع‌دستی را به دولت کم کنیم که این اتفاق با تشکل بخشی و فعال کردن بخش خصوصی در حوزه صنایع‌دستی اتفاق خواهد افتاد.

عربی بابیان اینکه که یک هنرمند در خیلی از موضوعات باید پخته باشد، تأکید کرد: در خصوص نیاز بازار، خلاقیت و نوآوری و آموزش‌ها اساس کار را بر این گذاشتیم که هنرمند در حوزه بسته‌بندی، فن بیان، نگارش و حتی مالیاتی، اطلاعات داشته باشد تا نسبت به گذشته باتجربه‌تر باشد و از حالت تک‌بعدی خارج شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402050200070
دبیر مریم قربانی‌نیا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha