خبرنگاران رسولان بینایی ودانایی‌اند

قرآن کریم  بالاترین ارزش گذاری در طول تاریخ بشری را به رسالت  خبرنگاری صحیح قائل شده به نوعی که اعراب همین امروز هم خبرنگاران را به  عنوان مراسل خطاب می‌کنند که ریشه مشترک آن با رسولان و پیامبران و مسئولیت سنگین رسالت الهی بر همگان واضح و مبرهن است.

مدیرکل حراست و مشاور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی در یادداشتی نوشت: برای من که در سال‌های قبل به سبب مسئولیت روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی تماس همه روزه و همه‌ ساعته  با قشر و صنف اصحاب رسانه داشته‌ام مانند اکثر مردم تصور بر این بود که خبرنگاری مفهومی مدرن و وارداتی از ینگه دنیای مخلوق مدرنیته است. تا این که با مشاهده‌ مطالعات باستان‌شناسی متوجه شدم که هر چند مفهوم چاپ و تکثیر بعد از اختراع یوهانس گوتنبرگ آلمانی در قرن 15 میلادی دچار تحول عظیمی شده ولی اصل اطلاع‌رسانی عمومی قدمتی دیرینه داشته و محصول امپراطوری‌های بزرگ در شرق است، البته خود صنعت چاپ هم به نوعی دیگر قدمت دیر پاتر در چین داشته است.

قرآن کریم  بالاترین ارزش‌گذاری در طول تاریخ بشری را به رسالت  خبرنگاری صحیح قائل شده به نوعی که اعراب همین امروز هم خبرنگاران را به  عنوان مراسل خطاب می‌کنند که ریشه مشترک آن با رسولان و پیامبران و مسئولیت سنگین رسالت الهی بر همگان واضح و مبرهن است.

 خداوند در قرآن کریم سوره قلم آیه‌ اول به قلم و آنچه می‌نویسید قسم یاد می‌کند کلمه اخبار و مشتقات اسمی آن  7 بار و کلمه ی نبا  به معنای خبر دادن به صور مختلف خصوصا افعال حال و گذشته و آینده 119 بار در قرآن تکرار شده است.

همچنین  خداوند در قرآن کریم 45 بار خود را با کلمه‌ خبیر که از اسامی حسنی است به معنای بسیار با خبر و بینا و دانا یاد کرده و جالب است که فرق خبیر با عالم و بصیر در دقت بر آگاهی از عمق و کنه موضوعات و اطلاع از جزئیات و نگاه جامع الاطرافی به پیچیدگی‌ها است.

حال طبق فرمایش همین کتاب آسمانی در آیه‌ 30 سوره‌ بقره خداوند انسان را با تمام کاستی‌هایش خلیفه‌ خود بر روی زمین قرار می‌دهد و در احتجاج با فرشتگانش می‌فرماید من چیزی می‌دانم که شما نمی‌دانید.

غرض از نوشتن این سطح مرور ضرورت و اهمیت‌های رسالت خبرنگاری بود و اینکه خبرنگاران به عنوان چشم بینای مردم با رعایت اصول حرفه‌ای می‌توانند رسالت پیشگیری از جرایم، تخلفات، ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را با کمترین هزینه سامان دهند و در صورت عدم تمکین سرکشان و سازمان یافتگان کج روی و انحراف آنان را به دادگاه افکار عمومی بکشانند. البته این هنر مرز باریکی با نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی دارد که پل صراط مستقیم آن تبعیت از وجدان و پرهیز از نفس  اماره است.

پس رسولان آگاهی روزتان مبارک

انتهای پیام/

کد خبر 1402051600813

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha