عملیات گمانه‌زنی در تپه تاریخی فریمان اسفراین خراسان شمالی آغاز شد

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اسفراین از اجرای عملیات گمانه‌زنی در تپه تاریخی فریمان در این شهرستان به‌منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم خبر داد.

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، عباس توکلیان با اعلام این خبر گفت: گمانه‌زنی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه تاریخی فریمان در شهرستان اسفراین با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد ریال به سرپرستی بهزادعلی طالش از ۳۱ تیر ۱۴۰۲ آغاز و تا اواخر مردادماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اسفراین افزود: اعتبار مورد نیاز برای انجام برنامه گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و حریم تپه عضیر از محل اعتبارات استانی تأمین شده است.

توکلیان تصریح کرد: باتوجه به عدم وجود نقشه دقیق از عرصه و حریم تپه و اطلاعات کافی از چگونگی گسترش لایه­‌های فرهنگی در زیر بافت با اجرای عملیات گمانه‌زنی امکان جلوگیری از تخریب بخش‌های باقی‌مانده از تپه فراهم می‌شود.

او خاطرنشان کرد: در همین راستا عملیات  کاوش و گمانه‌زنی در 2 تپه‌ محوطه تاریخی نارگ نادری شهرستان شیروان و محوطه تاریخی آلمادوشن شهرستان راز و جرگلان در حال انجام است.

تپه فریمان در بخش شمال غرب دشت اسفراین، در پای‌کوه‌های جنوبی منتهی الیه غربی رشته کوه آلاداغ و در بین تپه ماهورها، در فاصله حدود  6 کیلومتری شمال غرب شهر اسفراین واقع شده است.

به طور کلی در سطح تپه داده‌های فرهنگی از قبیل قطعات شکسته آجر، سفال، جوش کوره (سفالگری/آجر) قابل مشاهده است که با توجه به شواهد سفالی از قبیل نقوش زرد بر زمینه قهوه ای با خمیره قرمز آجری و قطعه سفال‌های با لعاب یکرنگ فیروزه‌ای، سبز لجنی متعلق به دوره سلجوقی و سفالینه‌های با نقوش سیاه بر زمینه شیری و گاهی نقوش مشکی و آبی بر زمینه سفید متعلق به دوره ایلخانی - تیموری است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402051900999

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha