وضعیت گروه‌های مرجع در ایران

گروه‌های مرجع در هر جامعه‌ای نقش مهمی را بر عهده دارند، به دلیل منزلت و جایگاهی که دارند و مقبولیت میان افکار عمومی در تغییرات سیاسی - اجتماعی جامعه تاثیرگذارند، خود آنان الگو و سرمشق برای مخاطبان جامعه هدف محسوب می‌شوند.

علی دارابی در صفحه شخصی خود نوشت: گروه‌های مرجع در هر جامعه‌ای نقش مهمی را بر عهده دارند، به دلیل منزلت و جایگاهی که دارند و مقبولیت میان افکار عمومی در تغییرات سیاسی - اجتماعی جامعه تاثیرگذارند، خود آنان الگو و سرمشق برای مخاطبان جامعه هدف محسوب می‌شوند، در افزایش اعتماد عمومی و مشارکت اجتماعی - سیاسی از جمله انتخابات تاثیر قابل ملاحظه‌ای دارند و بالاخره آنکه گروه های مرجع برسبک زندگی و حتی رفتارهای روزمره کنشگران تاثیر می‌گذارند. 

در چند دهه اخیر عوامل مختلفی همچون؛ رشد سریع جمعیت، مهاجرت‌های گسترده و توسعه شهرنشینی، توسعه ارتباطات اجتماعی، تنوع و تکثر رسانه‌ها و تحولات فرهنگی - اجتماعی جوامع و دگرگونی دیدگاه‌ها و ارزش‌ها، تاثیرات جدی  در جابجایی گروه‌های مرجع  داشته است. 

در جدیدترین نظرسنجی‌های معتبر مراکز افکارسنجی وضعیت گروه‌های مرجع به ترتیب زیر است:

۱. اعضای خانواده ۲. پزشکان و مهندسان ۳. معلمان و فرهنگیان ۴. استادان دانشگاه ۵. نویسندگان ۶. دانشجویان ۷. سخنرانان علمی -مذهبی ۸. ورزشکاران ۹. مراجع تقلید ۱۰. نظامیان ۱۱. دوستان و آشنایان ۱۲. هنرمندان ۱۳. چهره های مشهور ۱۴‌. مداحان ۱۵. روحانیون.

همانطور که ملاحظه می‌فرمایید جابجایی برخی گروه‌های مرجع در ایران امروز قابل تامل و مداقه است. مثلاً "روحانیون و مراجع تقلید" که در گذشته در رتبه‌های ۱ تا ۷ جای داشتند تنزل کرده‌اند و یا اعضای خانواده که در رتبه نخست جای گرفته‌اند که بس جای خوشحالی دارد قبلاً در رتبه‌های پایین‌تری قرار داشتند. آسیب‌شناسی گروه‌های مرجع و اتخاذ راهکارهای افزایش نفوذ و مقبولیت آنها بیش از هر نهاد یااشخاص متوجه خود نهاد مربوطه است.

گروه‌های مرجع نقش مهمی در "جمع کردن"، "انسجام بخشی" و کمک به برون رفت از چالش‌ها و بحران‌های جامعه دارند. حکمرانی مطلوب در فکر تقویت گروه‌های مرجع هستند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402052101108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha