نقش برگزاری مسابقات والیبال قهرمانی آسیا در توسعه صنعت گردشگری آذربایجان غربی 

با برنامه‌ریزی مناسب و تبلیغات رسانه‌ای می‌توان از فرصت برگزاری بیست و دومین دوره رقابت‌های والیبال آسیا در ارومیه برای توسعه گردشگری و درآمدزایی نهایت بهره را برد.

محقق و کارشناس امور فرهنگی آذربایجان غربی در یادداشتی نوشت: بیست‌ودومین دوره رقابت‌های والیبال قهرمانی مردان آسیا از ۲۸ مرداد تا چهارم شهریور 1402 به میزبانی ارومیه با شرکت ۱۸ تیم خارجی برگزار خواهد شد، این مسابقات در حالی برگزار خواهد شد که دوره بیست و یکم این مسابقات در ژاپن به دلیل شیوع کرونا از حضور و استقبال تماشاگران خوبی برخوردار نبود و بیست و دومین دوره آن پس از چند سال کرونایی با حضور تماشاگران برگزار خواهد شد.

برگزاری بیست و دومین دوره مسابقات قهرمانی والیبال مردان آسیا در این شهر می‌تواند با ارتقا و تجهیز زیرساخت‌های مختلف موجود  نقش به‌سزایی در توسعه گردشگری، اقتصادی و اشتغال‌زایی در سطح استانی و حتی کشوری ایفا کند.

امروزه ورزش از اصلی‌ترین رویدادهای اجتماعی جهان است و به طور کلی مشارکت افراد در آن سبب توسعه اجتماعی، شناختی، روانی و سلامت می‌شود، صنعت ورزش رشد سریعی را در دهه‌های اخیر داشته است، در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی این صنعت رشد ۲۱۳ میلیارد دلاری داشته است که گردشگری عمده‌ترین بخش اقتصادی آن است، به‌طوری که قرن بیست و یکم سده بهره‌گیری از فرصت‌های ارزشمند در بخش خدمات به‌خصوص گردشگری است و فعالیت‌های بسیاری برای توسعه این صنعت از سوی دولت‌ها برای درآمدزایی انجام می‌گیرد.

همچنین گردشگری ورزشی صنعتی به نسبت جدید و سریع‌ترین بخش‌های در حال رشد صنعت گردشگری است، براساس آمار منتشر شده  کشورهای مختلف حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد گردشگران، ورزش را دلیل اصلی سفر خود عنوان می‌کنند.

با اینکه مسابقات ورزشی در ابتدای امر از منظر اقتصادی هزینه‌های سنگینی را برای میزبان تحمیل می‌کند اما با جذب افکار عمومی و ایجاد انگیزه در گردشگران با تبلیغ گسترده در سطح داخلی و خارجی و ایجاد زمینه خدماتی مناسب و استاندارد برای گردشگران می‌توان چندین برابر هزینه‌ها، درآمدزایی و اشتغال‌زایی کرد تحقیقات نشان داده کشورهای اروپایی و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بیشترین استقبال و علاقه را به رویدادهای ورزشی دارند.

بنابراین با تبلیغات گسترده و برنامه‌ریزی و ایجاد تورهای ورزشی از کشورهای مبدا به مناطق مقصد در ایران که رویدادهای ورزشی بین‌المللی در آن شهر یا منطقه برگزار خواهد شد می‌توان به ارزآوری و اشتغال‌زایی در سرتاسر کشور کمک شایانی کرد در این مورد باید نیازها و خواسته‌ها، انتظارات و سلایق گردشگران ورزشی مطالعه شود تا براساس آن تسهیلات، خدمات و تاسیسات استاندارد پیش‌بینی و آماده شود.

همچنین می‌توان اذعان کرد که خصوصیات فرهنگی و آداب و رسوم اجتماعی مردم میزبان اهمیت زیادی بر برنامه‌ریزی و طراحی تسهیلات گردشگری ورزشی دارد، بنابراین برای استقبال و اوقات فراغت گردشگران ورزشی در مسابقات والیبال قهرمانی آسیا می‌توان برنامه‌های متنوعی را برنامه‌ریزی کرد و اینگونه ویژگی‌های فرهنگی خاص مردم شهر ارومیه و استان آذربایجان غربی را به گردشگران ورزشی شناساند و همچنین جذابیت خاصی در برگزاری مسابقات ورزشی ایجاد کرد.

گردشگران ورزشی داخلی نیز با استقبال زیاد خود می‌توانند به دلیل کوتاهی فاصله، آشنایی با زبان نبود مشکلات عبور از مرز و تبدیل پول در جذب درآمد و اشتغال‌زایی برای شهر ارومیه و استان آذربایجان غربی در مسابقات والیبال قهرمانی آسیا و سایر مسابقات که در آینده برگزار خواهد شد  کمک قابل توجهی کنند.

به صورت کوتاه می‌توان گفت در مرحله اول جذب گردشگران ورزشی داخلی و خارجی نیازمند مدیریت قوی و برنامه‌ریزی جامع برای ایجاد زیر ساخت‌ها و بخش سخت‌افزاری (ساخت و تجهیز هتل‌ها، مراکز اقامتی و پذیرایی، تجهیز فرودگاه‌ها و راه‌های ارتباطی، تجهیز استاندارد سالن ها و مکان‌های ورزشی ) و تبلیغات رسانه‌ای  و گسترده داخلی و خارجی، آگاهی‌بخشی در سطح جامعه است تا با مدیریت صحیح درآمدها و هزینه‌ها اشتغال و درآمدزایی ارومیه و استان را در آینده تضمین کرد.

برای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری برگزاری مسابقات والیبال آسیا در شهر ارومیه و با برنامه ریزی کلان برای برگزاری مسابقات آینده  و جذب هر چه بیشتر توریست ورزشی به شهر ارومیه فدراسیون والیبال، اداره‌کل ورزش و جوانان، شهرداری ارومیه ،استانداری آذربایجان غربی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و صداوسیمای استان باید با همکاری و تعامل با یکدیگر و تقسیم کار  نقش خود را به صورت مثبت و تاثیرگذار ایفا کنند و به توسعه زیر ساخت‌های ورزشی و تفریحی، رسانه‌ای و تبلیغاتی و ارتقای دیگر زیرساخت‌های لازم برای برگزاری این مسابقات بکوشند.‌

ضرورت ساخت تولیدات صنایع‌دستی با الهام از لوگوی مسابقات والیبال

همچنین از آنجایی که ارومیه اولین شهر در قاره آسیا است که مسیونرهای آمریکایی برای اولین بار در سال ۱۹۰۵ میلادی در این شهر ورزش والیبال را بازی کرده که این ورزش از سوی مردم محلی به زبان ترکی به (ال توپی) مشهور بود و این ورزش پس از  یک دهه و بعد از شهر ارومیه در قاره آسیا وارد شهر بمبئی هندوستان دومین شهر والیبال‌خیز آسیا شده است، یکی از مهمترین موارد برای اجرای مسابقات والیبال در سطح بین‌المللی در شهر ارومیه که زادگاه والیبال آسیاست باید یک لوگو و نماد برای این ورزش با توجه به شاخص‌های ورزشی، فرهنگی و تاریخی شهر ارومیه طراحی و در سطح گسترده تبلیغ و رسانه‌ای شود و این لوگو معرف والیبال شهر ارومیه به مخاطب رسانه و علاقه‌مندان به ورزش والیبال در سطح داخلی و خارجی باشد.

همچنین از این لوگو می‌توان برای ساخت صنایع‌دستی و طراحی بر روی البسه ورزشی استفاده کرد و برای در آمدزایی و و اشتغال‌زایی کارگاه‌های تولیدی در سطح استان با برنامه‌ریزی بلندمدت اقدام کرد.

برگزاری چنین مسابقاتی با جذب گردشگر ورزشی علاوه بر درآمدزایی و اشتغال‌زایی برای تولیدکنندگان و فروشندگان کالاها و فروش بلیت‌های مسابقات ورزشی در شاخه‌های خدماتی چون هتل‌ها و رستوران‌ها، حمل و نقل( شرکت های هواپیمایی و حمل نقل داخل شهری ) درآمد قابل توجهی را ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402052301254
دبیر مرضیه امیری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha