تعیین عرصه و حریم ۷ اثر تاریخی در ایلام

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام از تعیین عرصه و حریم ۷ اثر تاریخی به منظور ثبت حریم در از ابتدای سال تاکنون در استان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام، فرزاد شریفی با اعلام این خبر اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون هفت اثر تاریخی در شهرستان‌های ایلام، ایوان، مهران، هلیلان و دره‌شهر به‌منظور ثبت، تعیین عرصه و حریم شدند که عرصه و حریم مصوب آثار پس از ابلاغ وزیرمیراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استان و توسط استاندار به دستگاه‌های خدمات‌رسان استان ابلاغ می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: کاوش اثر تاریخی چغاپهنک واقع در شهرستان ایوان به اتمام رسیده که بازنگری و اصلاحیه عرصه و حریم این اثر تاریخی با اعتباری به مبلغ یک میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی انجام شده است.

شریفی همچنین به تعین عرصه و حریم دو اثر تاریخی دیگر در شهرستان ایوان اشاره کرد و گفت: از دیگر آثار تاریخی شهرستان ایوان تعیین عرصه و حریم تپه نرگسی با اعتباری به مبلغ ۸۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی و دیگری کاوش نجات‌بخشی کنارگذر با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد ریال از محل اعتبارات راه و شهرسازی به انجام رسیده است.

او اضافه کرد: تعیین عرصه و حریم تپه عضیر واقع در شهرستان مهران ثبت شده در فهرست آثار ملی ضمن اخذ مجوز از پژوهشکده باستان‌شناسی به مبلغ یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی به انجام شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام تصریح کرد: در شهرستان تازه تأسیس هلیلان نیز تعیین عرصه و حریم تپه تاریخی چشمه‌ماهی با اعتباری به مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی در حال انجام است.

شریفی از اتمام عملیات تعیین عرصه و حریم اثر تاریخی باخه‌نام واقع در شهر ایلام اشاره کرد و ادامه داد: این اثر تاریخی با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد ریال از محل اعتبارات راه و شهرسازی انجام شده است.

او با بیان اینکه عرصه و حریم آثار تاریخی با توجه به درجه اهمیت اثر و براساس کاوش و گمانه‌زنی گستره آثار تعیین می‌شود، یادآور شد: بازنگری عرصه و حریم شهرتاریخی سیمره واقع در شهرستان دره‌شهر با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی نیز به اتمام رسیده است.         

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام با اشاره به اینکه تا کنون ۳۹ اثر فرهنگی و تاریخی در کمیته حرائم وزارت تصویب شده و حریم آنها تحت حفاظت و نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، اضافه کرد: بر اساس قانون هرگونه دخل و تصرف در محدوده حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی جرم محسوب شده و مرتکب، مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد.

شریفی با بیان اینکه آثار تاریخی بیانگر گذشته فرهنگی و زندگی گذشتگان ما است، گفت: نسل‌های آینده نیز باید با پیشینه، تاریخ و چگونگی زندگی گذشتگان خود آشنا شوند و تنها راه این امر نگهداری از آثار تاریخی و ملی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402061200810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha