پرونده کاروانسراها به وسعت ایران است/ در ثبت جهانی آثار جزو کشورهای موفق هستیم

نشست ثبت جهانی و دستاوردهای آن با حضور علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، به بهانه ثبت جهانی ۵۴ کاروانسرای ایرانی، پیش از ظهر امروز سه‌شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ برگزار شد.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، در این نشست که در محل سالن خلیج فارس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و با حضور مدیران و پیشکسوتان حوزه میراث‌فرهنگی برگزار شد، مهمترین نتایج و دستاوردهای ثبت جهانی آثار بررسی شد.

در این نشست محمدحسن طالبیان معاون سابق میراث‌فرهنگی کشور در سخنانی گفت: برای تهیه و ثبت پرونده کاروانسراهای ایران حقیقتا زحمات زیادی کشیده شد و اکنون خدا را شاکریم که این پرونده ثبت جهانی شد.

او افزود: پیچیدگی پرونده منظر ماسوله سخت است و درک آن برای ارزیاب‌ها مقداری مشکل است.

معاون سابق میراث‌فرهنگی اضافه کرد: با هدف تعادل بخشیدن به پرونده‌های ثبت جهانی و نیز جبران عقب‌ماندگی ۲۴ ساله، ثبت زنجیره‌ای پرونده‌ها را آغاز کردیم و دو هدف اصلی را دنبال می‌کردیم که یکی از آن‌ها ایرانی بودن آثار است مثل کاروانسراها که کاملا ایرانی هستند.

او در ادامه صحبت‌های خود گفت: ما کشور موفقی هستیم و پرونده‌های ما معمولا ثبت می‌شود. ظرفیت‌های بسیار زیادی داریم و می‌توانیم غفلت‌ها و عقب‌ماندگی را جبران کنیم.

طالبیان خاطرنشان کرد: پرونده کاروانسراها، پرونده‌ای به وسعت ایران است و خوشبختانه اتفاقات بسیار خوبی در این پرنده افتاده است. البته این آغاز راه است.

پرنده کاروانسراها به وسعت ایران است/ در ثبت جهانی آثار جزو کشورهای موفق هستیم

مردم حافظان اصلی بناها و حرایم هستند

علیرضا ایزدی مدیرکل دفتر ثبت آثار نیز در این نشست در سخنانی گفت: کاروانسراها و اماکنی مانند آن قصه‌های رفته از یاد هستند که ما با صدای بلند راویان این قصه‌ها هستیم. برخی از کاروانسراهای ما البته دارای مشکلاتی هستند و صیانت از این آثار حاصل خون جگر خوردن دلسوزان حوزه میراث‌فرهنگی است.

او افزود: ثبت ملی و جهانی آثار یک اقدام ارزشمند است اما در حقیقت مردم حافظان اصلی بناها و حرایم هستند. در حقیقت این مردم هستند که صیانت از آثار تاریخی را بر عهده دارند.

ایزدی ادامه داد: وظیفه امروز میراث‌فرهنگی به مراتب سخت‌تر از وظیفه گذشته این دستگاه است. ایران نام بزرگی است که من و شما باید بزرگترش کنیم و همین ثبت جهانی‌ها می‌تواند صیانت از تمدن بزرگ ایران باشد. ما باید برای ایران شدن خون جگرها بخوریم. این خون‌جگرخوردن‌ها در سایه دوستی و رفاقت و همدلی است.

پرنده کاروانسراها به وسعت ایران است/ در ثبت جهانی آثار جزو کشورهای موفق هستیم

واژه ایرانی به درستی برای کاروانسراها انتخاب شده است

مصطفی پورعلی مدیرکل پیشین دفتر ثبت آثار نیز در این نشست گفت: همه ما از ثبت جهانی آثار از جمله پرونده کاروانسراهای ایرانی خوشحالیم و این یک اتفاق بسیار خوب و مبارک است.

او افزود: به درستی واژه ایرانی برای پرونده کاروانسراها انتخاب شده است و خوشبختانه این پرونده با همین نام ثبت جهانی شد.

پورعلی گفت: ثبت این پرونده‌ها در حقیقت به معرفی صحیح ایران می‌پردازد. ۵۴ کاروانسرا اتفاقی انتخاب نشده بلکه هر کدام از این کاروانسراها دارای یک ویژگی منحصر به فرد هستند.

ثبت جهانی کاروانسراها اتفاق بسیار مهمی است

مصطفی ده‌پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری نیز در این نشست در سخنانی گفت: ثبت جهانی کاروانسراها اتفاق بسیار مهمی است و ادامه این مسیر و طی کردن راه تنها در حالی میسر است که این ۵۴ کاروانسرا روح و جان پیدا کنند و روح و جان پیدا کردن این ۵۴ کاروانسرا با پژوهش محقق خواهد شد.

او افزود: این ۵۴ کاروانسرا مانند انسان‌هایی هستند که در دل خود دارای قصه‌های فراوانی هستند و صیانت و پاسداری از این کاروانسراها بسیار دارای اهمیت است. از ثبت جهانی این ۵۴ کاروانسرا نباید به راحتی گذشت این آثار دارای اهمیت فراوانی هستند و نویدبخش روزهای روشن در آینده میراث‌فرهنگی هستند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402070400151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha