به گزارش میراثآریا و به نقل از مرکز روابطعمومی و اطلاعرسانی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، علیاصغر شالبافیان صبح امروز، دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ در نشست با استانداران استانهای طلایی یزد، فارس و اصفهان که در محل سالن خلیجفارس معاونت گردشگری برگزار شد، به اهمیت همگرایی، همسویی، اقدامات مشترک و پیشینه همکاری سه استان مذکور در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: در دولت سیزدهم چند محور اصلی در حوزه گردشگری با هدف نگاه جمعی به توسعه گردشگری استانها در دستور کار گرفته است که با نگاه و بررسی آنها میتوانیم بستر عملیاتی کاربردی برای فعالیت مشترک گردشگری استانهای طلایی تعریف کنیم.
او افزود: راهاندازی محور گردشگری غرب کشور با همسو کردن پنج استان از سال ۱۴۰۰ آغاز شد و تاکنون منتج به رویکردها و دستاوردهای مشترک از جمله تولید محتواهای تبلیغاتی، معرفی روستاها، دورههای آموزشی مشترک و ورود به سایر موضوعات تخصصی با محور غرب شده است.
معاون گردشگری گفت: از سال ۱۴۰۱ نیز توجه به محور گردشگری شمال غرب کشور را آغاز کردیم. برای توجه به این محور علیرغم دلایل متعدد از جمله نیاز به معرفی بیشتر استانهای زاگرس نشین، شهرهای تبریز، اردبیل و... بهره مندی از رویدادهای جهانی همانند اردبیل ۲۰۲۳ به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو سازمانهای همکاریهای اقتصادی عضو اکو، نقش موثری در جهتدهی و معرفی این محور داشت. به گونهای که هماکنون استان اردبیل همراستا با سایر استانهای گردشگرپذیر در نمایشگاههای بینالمللی و بازار چین حضوری فعال دارد و مقصدی شناخته شده به شمار میآید.
او همچنین یکی دیگر از محورهای همگراکننده استانهای کشور با موضوعات گردشگری را جاده ابریشم عنوان کرد و استان سمنان را در کنار استانهای نقشآفرین در این زمینه دارای رویکرد و فرآیند مشترک همکاری بیان کرد.
شالبافیان با تاکید بر اینکه هر اقدامی در حوزه گردشگری استانهای پیشگام مثلث طلایی به طور مستقیم در روند فعالیت و تصمیمگیری سایر استانها و در نمایی کلیتر تمام صنعت گردشگری کشور تاثیرگذار است، افزود: رونق گردشگری، ورود گردشگران خارجی، میزان تورهای ورودی و خروجی، اجرای مصوبات، تامین اعتبارات و هر یک از سرفصلهای اجرایی در این سه استان انعکاسی در شمای کلی صنعت گردشگری کشور دارد.
او همچنین استانهای مثلث طلایی را به عنوان الگویی برای سایر استانها مطرح کرد و گفت: خلاقیت، نوآوری، تصیمات بهروز و کسب وکارهای نوین در حوزه گردشگری این سه استان به عنوان الگوهای گردشگری در قالب طرحها و پروژههای متنوع در استانهای دیگر به کار گرفته میشود و از نتایج مثبت حاصل در راستای توسعه گردشگری کشور استفاده خواهد شد.
معاون گردشگری همچنین با تاکید بر نیاز به تمرکز و فعالیت مستقل دفاتر خدمات مسافرتی استانهای مثلث طلایی گفت: با توجه به اینکه دفاتر خدمات مسافرتی استانی ریسکپذیری کمتری دارند، باید ورود فعالتری در عرصههای داخلی و بینالمللی از جمله طراحی تورهای گردشگری، بازاریابی، شرکت در نمایشگاههای خارجی و مدیریت تورهای ورودی داشته باشند و به نوعی خودشان لنگرگاه باشند.
او همچنین نسبت به آمادگی برای هماهنگی حضور هر یک از استانها در نمایشگاههای مستقل و بلندمدت گردشگری در کشورهای همسایه جدا از نمایشگاههای بهنام و شناخته شده اشاره کرد.
شالبافیان همچنین به تلاش فرابخشی برای لغو روادید یکطرفه با ۳۵ کشور حاشیه خلیج فارس اشاره کرد و گفت: پس از اجرایی شدن این اقدام، اثرات و نتایج مطلوب آن بیشک در استانهای مثلث طلایی نمود پیدا خواهد کرد و سهم گردشگران فرهنگی از کشورهای آسیایی با تمرکز بر تبلیغات مشترک افزایش می یابد.
معاون گردشگری نقش موضوع خواهرخواندگی از سوی شهرداریها را نیز یکی دیگر از موضوعاتی عنوان کرد که میتواند همگرایی سه استان مذکور را سبب شود.
او در این راستا گفت: برگزاری رویدادهای خواهرخواهندگی با محوریت شهرداریها و رایزنان فرهنگی میتواند اعتلاف سه استان یزد، فارس و اصفهان را در وجههای متنوع و جذاب برای گردشگران به ارمغان آورد.
شالبافیان همچنین به برخی از مصوبات دولت که هر یک میتواند در معرفی و ارتقای وضعیت گردشگری استانهای مثلث طلایی موثر باشد، اشاره کرد و گفت: معافیت مالیاتی قلمداد شدن هزینه تبلیغات گردشگری به زبانهای خارجی و نیز اختصاص ۵درصد از اعتبارات تملک دارایی برای تامین زیرساختهای گردشگری در کنار سایر مصوبات کاربردی دیگر میتواند در توسعه و پیشبرد پروژههای گردشگری استانهای مورد نظر موثر باشد.
او همچنین تلاش برای کسب اعتبارات و تسهیلات جهت بازسازی تاسیسات گردشگری استانها به ویژه در فارس، یزد و اصفهان را رویکردی دیگر به منظور تنوعبخشی به ظرفیتهای بستههای سفر، تامین تختهای مورد نیاز و به طور کل ارتقای ظرفیت تاسیسات گردشگری استانهای مثلث طلایی عنوان کرد.
معاون گردشگری همچنین توجه به تابلوهای معرفی و اطلاعرسانی در مسیرهای مشترک، استفاده از بیلبوردهای معرفی جاذبهها با رویکرد مسیرهای گردشگری و مبتنی بر فعالیت تجاری بخش خصوصی، معرفی شهرهای جایگزین و مکمل به جای مقاصد پربازدید، هدایت گردشگران مثلث طلایی از مراکز به شهرستانهای اطراف با جاذبههای گردشگری متنوع، توجه ویژه به امر معرفی و اطلاعرسانی، تولید محتوای مشترک، استفاده از حدود و تفویض اختیارات جدید به استانها برای مدیریت موضوعات مختلف گردشگری را نیز مطرح کرد.
او در پایان گفتههای خود نسبت به کسب مصوبههای لازم در دولت و استمرار در برگزاری جلسات با تشکیل دبیرخانه و برنامه اجرایی و عملیاتی مشترک استانهای مثلث طلایی اعلام آمادگی و تاکید کرد.
انتهای پیام/
نظر شما