امامزاده سیدعبدالله بم طرح مرمت ندارد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بم با اشاره به اینکه تاکنون دو مرحله از مرمت بنای امامزاده سیدعبدالله توسط میراث‌فرهنگی انجام شده است، گفت: قرار بود طرح و اعتبار حفاظت و مرمت این امامزاده نیز از طریق اداره اوقاف تهیه و توسط مشاور در کمیته فنی میراث‌فرهنگی مطرح و مصوبه طرح نیز به منظور اجرا اخذ شود.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، مسعود قمری درباره بنای امامزاده سیدعبدالله که در زلزله سال ۸۲ تخریب شده بود، اظهار کرد: امامزاده سید عبدالله هم ثبت ملی است و هم اینکه در مالکیت اداره اوقاف و امور خیریه قرار دارد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بم افزود: این اثر جزو آثار خشتی و گلی میراث‌فرهنگی است و روال مرمت و حفاظت از آن باید طبق نظر سازمان متولی یعنی میراث‌فرهنگی انجام شود تا از ارزش و اصالت اثر کاسته نشود.

او ادامه داد: قانون می‌گوید زمانی اثری ثبت ملی می‌شود مالک اثر متولی مرمت، بازسازی، حفاظت و نگهداری از آن اثر است ولی این عملیات‌ها باید با ضوابط و نظارت میراث‌فرهنگی انجام شود.

قمری عنوان کرد: بناهایی که ثبت ملی هستند و یک سازمان دولتی دیگری هم متولی آنها است باید در تامین اعتبار وضعیت مطلوب‌تری داشته باشند زیرا هر دو سازمان می‌توانند اعتبار برای آن اثر اختصاص دهند.

او ادامه داد: اوقاف هم می‌تواند برای مرمت بناهای امامزاده سید عبدالله که متولی آن است، ورود کند و اعتبار در نظر گیرد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بم با بیان اینکه برای مرمت این بنای تاریخی اختلاف نظرهایی بین میراث فرهنگی و اوقاف وجود دارد گفت: این اختلاف نظرها می‌تواند نداشتن شناخت درباره ضوابط و قوانین حفاظت و مرمت باشد.

او اضافه کرد: مسجد باارزش کشور نیز که جزو آثار تاریخی محسوب می‌شوند با همین مصالح سنتی خشت و آجر مرمت و بازسازی شده‌اند، زیرا هدف این نیست ساختار یک سازه را مرمت کنیم ولی اصالت آن را حفظ نکنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092801538

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha