شب حمدالله مستوفی در قزوین برگزار شد

با موضوع بزرگداشت حمدالله مستوفی مورخ، جغرافی‌دان و شاعر برجسته ایرانی در دوره ایلخانی، چهارمین برنامه از قزوین‌نامه در سالن اجتماعات مهندس بهشتی در عمارت تاریخی داعی برگزار شد.

به‌گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین، آرش ضیاءآبادی مدیر پایگاه تاریخی شهر قزوین روز پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ با ارائه توضیحاتی در خصوص این مراسم گفت: در این برنامه زندگی‌نامه، جایگاه و وجوه مختلف شخصیت  تاریخی و فرهنگی و آثار حمدالله مستوفی به‌ویژه ظفرنامه توسط اساتید امیرحسین حاتمی، سیدمهدی مجابی و سیداسماعیل قافله باشی مورد بررسی قرار گرفت .

مدیر پایگاه تاریخی شهر قزوین افزود: همچنین به منظور گرامیداشت ۲۵ اسفند سالروز پایان سرایش شاهنامه فردوسی و اینکه حمدالله مستوفی نیز یکی از اولین مصحح‌های شاهنامه بوده است، شاهنامه‌خوانی توسط استاد محمدحسین ترکمن‌ها و دو دختر دانش‌آموز قزوینی نیز در این مراسم به‌اجرا درآمد.

او در ادامه با اشاره به اهداف برگزاری سلسله نشست های قزوین نامه یادآور شد: معرفی و پرداختن به داشته‌ها و ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی قزوین و احیای هویت و اصالت قزوینی، تجلیل از اساتید و پیشکسوتان حوزه میراث‌فرهنگی در کنار معرفی و حمایت از پژوهشگران و فعالان جوان و نوپای این حوزه از محورها و اهداف اصلی برگزاری و از تمامی دغدغه‌مندان و علاقمندان به تاریخ و فرهاین برنامه به‌شمار می‌رود.

حمدالله‌بن تاج‌الدّین ابی‌بکربن حمدبن نصر مستوفی قزوینی از مورخان مشهور، شاعر، نویسنده و جغرافیدان اسلامی در سال ۶۸۰ هجری قمری در قزوین متولد شد. تاریخ گزیده، ظفرنامه و نزهه‌القلوب از جمله آثار مهم و معتبر این دانشمند و ادیب برجسته قزوینی به شمار می‌روند.

حمدالله مستوفی در سال۷۵۰ ه‍.ق وفات یافت و آرامگاه او در شهر قزوین، خیابان طالقانی، خیابان ملک‌آباد، کوچه مستوفی واقع شده و از اماکن تاریخی شهر قزوین است که در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۱۸ با شماره ثبت ۳۳۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402122601672

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha