طنین آوای دوستی دف‌نوازان ایران زمین در پالنگان کردستان

مردم کردستان در جای جای این سرزمین کهن، آیین و رسوم گوناگونی را اجرا می‌کنند که ریشه در فرهنگ و اقلیم این دیار دارد؛ روستای پالنگان یکی از روستاهای دیدنی منطقه جهانی هورامان کردستان است که پس از آوازه جهانی خود در برپایی مراسم نوروز، بار دیگر میزبان رویدادی بین‌المللی با عنوان مراسم هزار دف می‌شود.

شیلان صلواتی کارشناس روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان در یادداشتی نوشت: گردشگری مبتنی بر موسیقی یکی از شاخه‌های مهم و ارزشمند صنعت گردشگری است که امروزه در سراسر جهان طرفداران بسیاری دارد و ایران اسلامی نیز خاستگاه موسیقی‌هایی غنی و متنوع  و مستعد توسعه‌ جشنواره‌های موسیقی محلی است که از آن جمله می‌توان به انواع موسیقی در استان کردستان اشاره کرد که توانسته است نقش موثری را در جذب گردشگران ایفا کند.

استان کردستان در نوشته‌های پژوهشگران هنر یکی از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین خواستگاه‌های موسیقی جهان بوده و به عنوان پایتخت دف جهان معرفی شده است.

کردستان مملو از ظرفیت‌های فراوان و مواهب خدادادی بوده که موسیقی از جمله میراث ناملموس آن است که از طریق عجین‌شدن با روح و جسم آدمی و به عنوان هنر، یکی از جذابیت‌های حوزۀ گردشگری این دیار محسوب می‌شود.

موسیقی عرفانی در کردستان از شاخه‌های گستردۀ گردشگری فرهنگی است که پیوندی ذاتی با گردشگری دارد و به عنوان یک جاذبه، معرّف برای وضع معیشت و سبک زندگی و محملی برای پیام‌ها و انگیزه‌های جوامع انسانی به شمار می‌آید.

در این میان دف به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین سازها محبوبیت خاصی در میان مردم این خطه دارد و همین امر سبب شده پالنگان به عنوان روستای شاخص گردشگری در غرب کشور روز جمعه 31 فروردین‌ماه سال‌جاری برای دومین‌بار میزبان جشنواره هزار دف باشد.

شرکت در این مراسم ویژه نسل یا قشر خاصی نیست و پیر و جوان، زن و مرد و هر کسی با هر سلیقه‌ای می‌تواند در این آیین حضور پیدا کند و به مداحی و دف نوازی گروه‌های هنری گوش فرا دهد.

دف نوازی در این منطقه از دیرباز دارای ویژگی، غنا، ریشه و اصالت بوده و سینه به سینه نقل شده تا به دست ما برسد؛ در این آئین مذهبی و عرفانی ضمن فعالیت صدها گروه در این حوزه، گردشگرانی از داخل و خارج از کشور مهمان دل‌های گرم مردم کردستان می‌شوند تا آوای رحمانی دف را به گوش جهانیان برسانند.

این ساز عرفانی در میان مردم کًرد از جایگاه بالایی برخوردار بوده و به عنوان یک میراث فرهنگی ناملموس مورد توجه قرار گرفته به‌طوریکه در هر خانه‌ای دفی آویزان است تا همگان بدانند روح لطیف این مردم است که آنان را از میان زمختی‌های طبیعت و معیشت و محرومیت به اندک آرامشی می‌رساند و همچنان آغوش‌شان مانند دلشان به روی همه گشوده است.

مهارت ساختن دف در تاریخ 4 بهمن 1391 به شماره 957 و هنر ساختن دف و نواختن دف نیز در تاریخ 22 اسفند 1395 به شماره 1361 به ثبت ملی رسیده و آوازه جهانی نیز دارد، پالنگان کاندید روستای جهانی گردشگری نمادی ارزشمند از توسعه پایدار در ایران اسلامی و مهاجرت معکوس از شهر به روستا است؛ این روستا حدود هزار نفر جمعیت دارد و به زبان هورامی صحبت می‌کنند با اینکه این روستا در یک منطقه کوهستانی قرار دارد اما به دلیل آسفالت بودن مسیر، در تمام طول سال امکان بازدید از آن وجود دارد.

همسویی گردشگری فرهنگی و مذهبی در برگزاری رویداد جشنواره هزار دف در مناسب‌ترین فصل سال در روستای تاریخی و گردشگری پالنگان، پتانسیلی برای جهانی شدن آوازه این رویداد است و می‌توان از آن به عنوان جاذبه گردشگری در خاورمیانه نام برد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403012903032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha