توسعه وضعیت گردشگری در روستای بیشه

آبشار زیبا در کنار طبیعتی بکر با آب و هوایی بهاری، در مسیر راه‌آهن پیر و قدیمی تهران به جنوب و مسافرانی که از سراسر ایران برای ساعاتی در خنکای این همه موهبت الهی استراحت می کنند؛ همه و همه نشان از زیبایی هایی است که گردشگران را به اینجا کشانده است.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، آبشار زیبای بیشه در کنار رودخانه همیشه جاری سزار و ایستگاه راه آهن بیشه؛ در فاصله ۷۰ کیلومتری شهر خرم‌آباد و در کنار مردمانی با صفا و صمیمی، موجب شده تا لرستان در حوزه گردشگری طبیعی با داشتن زیبایی‌های منحصربه‌فرد، به مقصدی برای مسافران و گردشگران تبدیل شود.

این آبشار زیبا و دائمی، در کنار رودخانه و ریل راه‌آهن موجب شده تا نام آبشار بیشه در میان پرمخاطب ترین جاذبه های گردشگری طبیعی لرستان قرار گیرد.

با وجود این همه زیبایی و موهبت الهی، از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور، نام روستای گردشگری بیشه برای ثبت جهانی انتخاب شده و با طی کردن مراحل قانونی و رفع مشکلات و ایجاد زیرساخت‌های لازم، این روستا جهانی خواهد شد.

عطا حسن‌پور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان در این خصوص گفت: پرونده ثبت جهانی روستای گردشگری بیشه در مراحل نهایی خود قرار گرفته و پس از تکمیل برای ثبت جهانی و بررسی نهایی ارسال می شود.

حسن‌پور افزود: روستای گردشگری بیشه در میان جاذبه‌های پرمخاطب استان لرستان قرار داشته و در نوروز امسال، پس از قلعه فلک‌الافلاک پربازدیدترین جاذبه گردشگری لرستان بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان اضافه کرد: این روستای گردشگری با داشتن راه آهن سراسری، آب و هوای متبوع و آبشار دائمی زیبای بیشه در کنار رود سزار، موجب شده تا روزانه گردشگران زیادی از لرستان، استان‌های همجوار و سراسر کشور از طریق مسیر ریلی و خودرو در این منطقه حضور پیدا کنند.

او تصریح کرد: در تشکیل پرونده ثبت جهانی روستای گردشگری بیشه، مردم روستا نیز پای کار بوده و مشتاقانه برای رونق گردشگری و بهبود وضغیت این روستا در تلاش هستند.

حسن‌پور افزود: جشنواره رود و ریل، جشنواره دوسالانه سرنا نوازان استان و ایجاد بازارچه مد و لباس و همچنین ایجاد بازارچه‌های محلی ارائه محصولات دامی و کشاورزی، نمونه‌ای از برنامه‌های مردم محور در این روستا بوده که با همت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و همراهی مردم این روستا برگزار شده‌اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با اشاره به نقش صنایع‌دستی در توسعه گردشگری روستای بیشه نیز اظهار کرد: صنایع‌دستی بومی و محلی لرستان نیز توسط هنرمندان و اهالی روستا در این منطقه به گردشگران ارائه می‌شود که با برنامه‌ریزی انجام شده با هدف توسعه صنایع‌دستی و آموزش همگانی، رشته‌های مروار بافی و مینا کاری در روستای گردشگری بیشه به ۲۵ نفر از زنان روستایی آموزش داده شد.

او افزود: با توجه به حضور بالای گردشگران در این روستای گردشگری، این آموزش‌ها به زنان روستایی داده شده تا در کنار صنعت گردشگری منطقه، با صنایع‌دستی نیز بتوانند به جذب گردشگر پرداخته و در رونق اقتصادی روستا سهیم باشند.

حسن‌پور اضافه کرد: همچنین با توجه به وجود رودخانه خروشان سزار در پایین دست آبشار بیشه، فعالیت نجات غریق‌ها و نصب تابلوهای هشدار دهنده در حاشیه رودخانه سزار انجام شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان اظهار کرد: در حاشیه رودخانه سزار در روستای بیشه تابلوهای هشداردهنده با موضوع خطر غرق‌شدگی و شنا کردن ممنوع، برای آگاهی بخشی به گردشگران نصب شد که با توجه به عدم رعایت تعدادی از گردشگران و مشکلات پیش آمده اقدامات پیشگیرانه از قبیل نصب نرده‌های حفاظتی نصب تابلوهای هشدار دهنده به زبان‌های فارسی و انگلیسی در حاشیه رودخانه سزار در روستای بیشه انجام گرفته است.

او افزود: همچنین تعداد دو نفر از افراد نجات غریق در طول روز در این منطقه برای جلوگیری از ورود افراد به رودخانه و یا در صورت بروز مشکل کمک به افرادی که دچار مشکل می‌شوند، حضور دارند.

حجت الله عباسیان معاون گردشگری لرستان نیز از برگزاری جشنواره مد و لباس در این روستا خبر داد و گفت: با توجه به حجم بالای گردشگران در این روستا، جشنواره مد و لباس‌های لری در ۱۰ غرفه برپا شده است.

عباسیان اضافه کرد: در سال‌های اخیر احیا این عنصر فرهنگی باعث شده تا تعداد بسیاری از مردم در جشن‌ها و مراسمات از لباس محلی استفاده کنند که با توجه به این مهم و استقبال گردشگران از لباس محلی، این جشنواره در محل آبشار بیشه برگزار شده است.

او رعایت اصول فرهنگی، طراحی و استفاده از ترکیب رنگ مناسب را از ویژگی‌های لباس محلی لرستان دانست و اظهار کرد: این جشنواره با حضور افراد محلی این روستا و با استقبال خوب گردشگران همراه بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403021000503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha