مرمت مسجد قلعه‌ اسلام آباد دهستان دشتاب کامل شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بافت گفت: مرمت و بازسازی کامل مسجد قلعه اسلام‌آباد دهستان دشتاب با تامین اعتبار از محل اعتبارات استانی پایان یافت.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی اداره کل‌میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، علی نجفی‌نژاد گفت: قلعه اسلام‌آباد که در دهستان دشتاب و در فاصله حدود ۴۰ کیلومتری جنوب شهرستان بافت واقع شده از بخش‌های مختلفی شامل قلعه و مقر حکومتی، مسجد، مدرسه، کارگاه رنگرزی، حمام و مدرسه تشکیل شده است.

او افزود: از مهمترین قسمت‌های قلعه اسلام آباد مجموعه مسجد است که قدمت آن با توجه به شواهد و نوع معماری مربوط به دوره صفوی است.

نجفی‌نژاد با اشاره به اینکه این مسجد شامل شبستانی در ضلع غربی و صحنی در ضلع شرقی است، ادامه داد: اطراف صحن این مسجد توسط رواق‌هایی محصور شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی بافت گفت: در ساخت این بنا از مصالحی همچون آجر، خشت خام و ملات گچ، ملات گل و کاهگل استفاده شده است.

او ادامه داد: با توجه به اهمیت نوع معماری مسجد مذکور، این اداره درصدد مرمت و ساماندهی آن برآمد که پس از مطالعات آسیب شناسی مرمت آن پایان یافت.

نجفی‌نژاد بیان کرد: طی عملیات مرمتی فوق اقداماتی نظیر آواربرداری، پی‌گردی و خواناسازی خطوط معماری، بازسازی دیوارها و ستون‌های فروریخته، اجرای مجدد سقف‌های گنبدی شبستان، احیا و بازسازی رواق ها انجام شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی بافت تصریح کرد: خوشبختانه مرمت و بازسازی این مسجد تاریخی مورد استقبال مردم منطقه قرار گرفته است مردم روستای اسلام‌آباد در ایام محرم اقدام به برگزاری مراسم عزاداری و روضه خوانی در این مسجد خواهند کردند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403021000504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha