مراسم گلباران قنوات جهانی بم برگزار شد

مدیر پایگاه قنوات جهانی بم گفت: به مناسبت روز ملی قنات، ۹ اردیبهشت مراسم آیینی گلباران قنات توسط پایگاه میراث جهانی برگزار شد.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، منیره ستارزاده گفت: به مناسبت روز ملی قنات، ۹ اردیبهشت مراسم آیینی گلباران قنات توسط پایگاه میراث جهانی قنوات‌ بم با حضور جمعی از مقنیان منطقه در یکی از قنات‌های شهرستان انجام شد.

مدیر پایگاه جهانی قنوات بم افزود: مراسم گلباران قنات هر ساله ابتدای اردیبهشت ماه به مناسبت شروع سال کاری مقنیان در سراسر کشور انجام شده و مقنیان هر ساله بعد از فصل بارندگی زمستان، در اوایل فصل بهار (اردیبهشت) که قنات ها در بالاترین حد آبدهی است با گلاب و گل داخل قنات رفته و شکرگذاری کرده و فعالیت قنات در سال جدید را شروع می‌کنند.

او ادامه داد: این سنت از یاد رفته بود تا در سال ۱۴۰۰ پایگاه میراث جهانی قنوات اکبرآباد و قاسم آباد برواتِ بم این سنت را با زنده سازی کرده و هرساله در تاریخ ۹ اردیبهشت روز ملی قنات این آیین با همراهی و همکاری مسئولین و مقنیان شهرستان بم انجام می‌شود.

ستارزاده گفت: قنات‌های اکبرآباد و قاسم آباد بم و گوهرریز جوپار کرمان سال ۱۳۹۵ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

مدیر پایگاه جهانی قنوات بم افزود: قنات‌های بم از نوع قنات های دشتی و با ویژگی منحصر به فرد تعداد زیاد و آبدهی بالا در دل کویر قرار دارند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403021100623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha