میزبانی از ارکستر سمفونیک تهران پیوست فرهنگی ثبت جهانی دره‌ خرم‌آباد و قلعه فلک‌الافلاک است/ نورپردازی برج آزادی به مناسبت روز خرم‌آباد

شهردار خرم‌آباد گفت: میزبانی از ارکستر سمفونیک تهران در قلعه‌ فلک‌الافلاک این شهر، پیوست فرهنگی ثبت جهانی دره‌ خرم‌آباد و این قلعه‌ تاریخی است.

داریوش بارانی بیرانوند در گفت‌وگو با میراث‌آریا ماه اظهار کرد: طی مکاتبه استاندار لرستان با محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارجاع نامه به مدیرعامل بنیاد رودکی برای انجام این رویداد مهم، تفاهم‌نامه همکاری میان دو مجموعه بنیاد رودکی و شهرداری خرم‌آباد امضا و مقرر شد شهر خرم‌آباد در انتهای اردییبهشت ماه میزبان این گروه باشد.

شهردار خرم‌آباد با بیان این‌که حضور ارکستر سمفونیک تهران توسط علاقه‌مندان به حوزه‌ موسیقی رصد می‌شود و بازتاب جهانی خواهد داشت، توضیح داد: هدف نهایی این اقدامات دیده شدن شهر خرم‌آباد، لرستان و معرفی ظرفیت‌های آن به سراسر کشور است که بیش از آن‌که ارزش مادی و سودآوری برای استان به همراه داشته باشد برکات فرهنگی خواهد داشت.

او با اشاره به در پیش بودن بیستم اردیبهشت ماه و روز خرم‌آباد، افزود: در این راستا مقرر شده است که دو رویداد مهم فرهنگی شامل اجرای ارکستر سمفونیک تهران و نورپردازی برج آزادی براساس ظرفیت‌های اجتماعی، طبیعی، تاریخی و فرهنگی خرم‌آباد به‌عنوان پیوست‌های فرهنگی ثبت جهانی دره‌ خرم‌آباد و قلعه‌ تاریخی فلک‌الافلاک انجام شود.

بارانی بیرانوند بیان کرد: نشست مشترکی با مدیر مجموعه برج آزادی برای تهیه محتوای اولیه و چگونگی شرایط نورپردازی خواهیم داشت که تلاش می‌شود در تهیه این محتوا از ویژگی‌های فرهنگی استان هم‌چون موسیقی محلی، لباس و ویژگی‌های طبیعی و تاریخی بهره‌گیری شود.

شهردار خرم‌آباد تصریح کرد: نورپردازی برج آزادی در شب بیستم اردیبهشت ماه خواهد بود که با انجام این مهم ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی خرم‌آباد مخابره خواهد شد.

او یادآور شد:مهم‌ترین ظرفیت‌های لرستان، در حوزه‌ طبیعی و تاریخی است و تعریف ماموریت‌های مسوولان حوزه شهری نیز باید براساس این مزیت‌ها باشد چرا که توسعه گردشگری پایدار را برای استان به همراه خواهد داشت.

بارانی بیرانوند افزود: ارکستر سمفونیک تهران را سال ۱۳۲۲ پرویز محمود پایه‌گذاری کرد. دوران طلایی این ارکستر در سال‌های ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۷ و به رهبری فرهاد مشکوه سپری شد. این ارکستر اکنون زیر مجموعه بنیاد فرهنگی هنری رودکی است و با رهبری دائم منوچهر صهبائی به فعالیت خود ادمه می‌دهد.

شهردار خرم‌آباد گفت: دره‌ خرم‌آباد و قلعه فلک‌الافلاک به‌عنوان سهمیه‌ ایران برای ثبت جهانی یونسکو انتخاب شده است. یونسکو مخفف نام سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد با هدف پیش‌برد صلح و رفاه همگانی در جهان از طریق همکاری میان ملت‌هاست.

انتهای پیام/

کد خبر 1403021200662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha