مصرف بهینه و بازچرخانی آب در تاسیسات گردشگری ضروری است

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی با اشاره به تغییرات اقلیمی و آب و هوایی گفت: با توجه به کمبود و تغییرنوع بارش‌ها، مصرف بهینه و بازچرخانی آب در تاسیسات گردشگری ضروری است.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، علی اصغر دهقان‌پور چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در هم‌اندیشی بهینه‌سازی مصرف انرژی (آب، برق، گاز) و مدیریت پسماند در تاسیسات گردشگری خراسان رضوی با بیان این مطلب گفت: بارش‌ها و نزولات آسمانی امسال به نسبت دوره گذشته کاهش داشته است، هم‌چنین نوع بارش‌ها از جامد به مایع تغییر و بازش‌های موثر نیز کاهش یافته است.

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی با بیان این که امسال ۱۱۰ میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم، ادامه داد: بارندگی‌ها نسبت به دوره مشابه به میزان ۶۳ میلی‌متر معادل ۳۷ درصد کاهش یافته است.

دهقان‌پور تصریح کرد: ۸۶ درصد از سطح استان با خشکسالی‌های شدید و بسیار شدید مواجه است به همین دلیل با کمبود شدید منابع آبی مواجه‌ایم.

او با اشاره به فعال شدن کانون ریزگردها در کشورهای همسایه، افزود: سال گذشته شهر مشهد ۳۲ روز و شهرستان سرخس بیش از ۳ ماه با پدیده گرد و غبار مواجه بود، که بخشی از این گرد و خاک‌ها ریشه در کانون‌های گرد و خاک کشورهای همسایه داشت، البته این پدیده‌ها بخشی‌هایی از کره خاکی را درگیر کرده است.

دهقان‌پور گفت: همان‌طور که پیشینیان ما خشکسالی و کم بارشی را مدیریت کرده‌اند ما نیز باید راهکارهای لازم در این زمینه را اجرا کنیم که راه درست مواجه با این مسئله سازگاری است البته این بدان معنی نیست که هیچ کاری نکنیم بلکه باید به صورت همگانی، حضور فعال و مسئولانه‌ای را داشته باشیم.

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در قوانین و مقررات بخش ساختمان اظهار کرد: در مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان الزمات لازم برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی پیش‌بینی شد است که باید در زمان ساخت تاسیسات گردشگری این الزمات به دقت اجرا شود.

او تاکید کرد: باید براساس تغییرات اقلیمی طراحی‌های مناسبی برای تاسیسات گردشگری و هتل‌ها انجام شود و کیفیت ساخت نیز ارتقا پیدا کند.

دهقان‌پور تصریح کرد: همه این اقدامات زمانی موثر خواهد بود که کنترل‌های‌ لازم در بخش‌های مختلف انجام شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403021300718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha