جشن‌های دهه کرامت در ۲۱۰ نقطه از جهان برگزار می‌شود

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: جشن‌های دهه کرامت علاوه بر قم و سراسر کشور، در ۲۱۰ نقطه از جهان نیز برگزار می‌شود.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید احمد مشرف روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: شعار محوری جشن‌های دهه کرامت در کشور «با شما، سربلندی» انتخاب شده و شعار ویژه استان قم نیز «حضرت معصومه(س) بهترین دختر دنیا،‌ الگوی حجاب و عفاف» است.

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) خاطرنشان کرد: با شکل‌گیری دبیرخانه دائمی ستاد ملی تکریم دختران،‌ آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) پایگاه و ستادی برای تکریم دختران باشد.

او گفت: برنامه‌های دهه کرامت روز پنجشنبه جاری (۲۰ اردیبهشت) با آیین خطبه‌خوانی و با حضور شخصیت‌های گوناگون فرهنگی و سیاسی از جمله حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر شروع می‌شود.

مشرف با بیان این‌ که اجتماعات و جشن‌های تکریم دختران و بانوان از برنامه‌های دهه کرامت است، افزود: ۱۹ اردیبهشت‌ماه جاری در شبستان امام خمینی(ره) با حضور ۵هزار دختر دانشجوی سراسر کشور و همچنین ۲۳ اردیبهشت‌ با حضور بانوان طلبه جشنی برگزار می‌شود.

رئیس ستاد آیین‌های فاطمی اضافه کرد: خادمان حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با عنوان سفیران کریمه به ۲۶ استان کشور و ۲۹ کشور خارجی اعزام خواهند شد تا عشق و ارادت علاقه‌مندان به اهل بیت(ع) را پاسخ دهند.

او با بیان این‌ که برگزاری این جشن‌ها در مساجد و بقاع متبرکه برنامه‌ریزی شده‌است، ادامه داد: علاوه بر داخل کشور، در ۲۰۱ نقطه در خارج از کشور مراسم و جشن‌های میلاد و دهه کرامت که به میلاد امام رضا(ع) منتهی می‌شود، برگزار می‌شود.

مشرف مراسم روزانه خطبه‌خوانی با حضور گروه‌ها و اصناف مختلف، مراسم خطبه‌خوانی ویژه بانوان در دهه کرامت با اجتماع بیش از ۲هزار نفر، برگزاری جشن تکلیف ویژه نومکلفان، رونمایی از آثار هنری، جلسه نقد و بررسی علمی کتاب، نشست علمی پژوهشی با موضوع زیارت و شخصیت‌شناسی حضرت معصومه(س)، برگزاری محافل و آیین‌های قرآنی، کرسی تلاوت فاطمی، مسابقه قرآنی ویژه بانوان و دختران و معرفی حافظان کل قرآن را از دیگر برنامه‌های دهه کرامت برشمرد.

رئیس ستاد آیین‌های فاطمی اظهار کرد: در بخش فعالیت‌های بین‌الملل، علاوه بر اعزام سفیران کریمه به کشورهای مختلف، اجتماع بانوان بین‌الملل و مراسم برای عموم زائران خارجی از جمله عرب‌زبان‌ها و آذری‌زبان‌ها برگزار می‌شود.

او گفت: در شب ولادت کریمه اهل بیت(ع)، زیارتنامه حضرت معصومه(س) در تمام حرم‌های کشور، بقاع متبرکه و مساجد قرائت و روز جمعه نیز در نماز جمعه‌های سراسر کشور، عرض ارادت و توسل به حضرت معصومه(س)، سخنرانی و خطبه پیرامون این موضوع برگزار می‌شود.

مشرف با بیان این که در دهه کرامت برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان با قوت بیشتری برگزار می‌شود، افزود: در این روزها،‌ دخترانی که وارد حرم مطهر می‌شوند، پذیرایی خواهند شد و هدیه‌ای از متبرکات دریافت می‌کنند.

به گفته رئیس ستاد آیین‌های فاطمی، موزه حرم مطهر حضرت معصومه(س) در روز ولادت به ‌صورت رایگان و ایام دهه کرامت به ‌صورت نیم‌بها است.

۱۱ طرح برای دهه کرامت امسال در حرم حضرت معصومه(س) رونمایی می‌شود

هادی محمودنژاد معاون اجرایی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) نیز در این نشست گفت: ۱۱ طرح در حوزه‌های هنری و معماری حرم مطهر انجام شده که قرار است در دهه کرامت رونمایی شود و در خدمت زائران قرار گیرد.

او افزود: دَربی مزین به قلم‌زنی، معرق و طلاکاری با هزینه دو نفر از خیران در حرم مطهر حضرت معصومه(س) ساخته شده است که در دهه کرامت به آستان مقدس امام رضا(ع) اهدا می‌شود.  

محمودنژاد خاطرنشان کرد: کاشی‌کاری صحن جوادالائمه(ع) حرم مطهر که معرق است، نیز رونمایی می‌شود.

معاون اجرایی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) ادامه داد: ساخت ضریح مطهری برای کشور سوریه با عنوان رأس‌الحسین نیز با هزینه «خادم خیر» ساخته شده است که در دهه کرامت رونمایی می‌شود و مقدمات ارسال آن نیز فراهم خواهد شد.

او گفت: همچنین ساختمان چندمنظوره آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) با بیش از ۳هزار مترمربع در عمود ۱۰۸۰ کشور عراق واقع شده است که ۶ سالن چندمنظوره برای اقامت و اجرای مراسم دارد که در حال تکمیل است و امیدوار هستیم، در دهه کرامت افتتاح شود.

فضاسازی محیطی حرم مطهر حضرت معصومه(س) در دهه کرامت بیش از گذشته انجام می‌شود

همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین صفر فلاحی مدیر حرم مطهر حضرت معصومه(س) گفت: دهه کرامت با بیش از دو دهه فعالیت فرهنگی به ظرفیتی برای اقدام‌های فرهنگی، تبلیغی و ترویجی و حتی اجتماعی و عمرانی تبدیل شده است، حرم نقش مهمی در مسائل فرهنگی کشور و الگوسازی دارد؛ زیرا این شخصیت خودشان الگو هستند و اتفاقات حرم مطهر نیز می‌تواند الگو باشد.

او افزود: مانند سال‌های گذشته، امسال نیز تلاش خواهیم کرد، نشاط اجتماعی خوب و فراگیری شکل بگیرد؛ تلاش می‌شود این جشن‌ها و شخصیتی که برای او جشن می‌گیریم، برنامه‌ها و محافلشان مردمی باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فلاحی با تأکید بر آمادگی حرم مطهر برای استقبال از زائران و خدمت‌رسانی به مردم اضافه کرد: در دهه کرامت ضریح و فضای تردد زائران گل‌آرایی و در فضاهای منتهی به حرم مطهر از جمله میدان آستانه و صحن جوادالائمه(ع) به زائران خدمت‌رسانی می‌شود.

مدیر حرم مطهر حضرت معصومه(س) افزود: سرکشی به خانواده‌های معظم شهیدان و مجموعه‌های فرهنگی، اقامه نماز جماعت و جلسه‌های تبلیغی و ترویجی در حرم مطهر و فضاسازی محیطی حرم مطهر و پیرامون که بیش از گذشته انجام می‌شود، از دیگر اقدامات در دهه کرامت است.

اتاق عقد حرم مطهر حضرت معصومه(س) سالانه پذیرای ۲هزار زوج است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی حسین‌زاده مدیر روابط‌عمومی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) نیز گفت: در اتاق عقد حرم مطهر حضرت معصومه(س) سالانه بیش از ۲هزار عقد انجام می‌شود که این ظرفیت در دهه کرامت دو برابر می‌شود.

او افزود:‌ زوجین می‌توانند از طریق تارنمای (سایت) آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) به نشانی اینترنتی https://amfm.ir نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در ۵ دی سال ۱۳۱۰ هجری خورشیدی به شماره ۱۲۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.‌

دهه کرامت از اول ذی‌القعده همزمان با سالروز میلاد حضرت معصومه(س) آغاز می‌شود و تا ۱۱ ذی‌القعده سالروز میلاد امام رضا(ع) ادامه دارد و همچنین ششم ذی‌القعده روز بزرگداشت حضرت احمدابن‌موسی شاهچراغ(ع) است. امسال دهه کرامت از روز ۲۱ تا ۳۱ خردادماه مصادف و نخستین روز از ماه ذی‌القعده، سالروز تولد حضرت معصومه(س) روز دختر نامیده شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403021700852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha