رونمایی و جشن امضای کتاب عکس «احتضار» در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد

مراسم رونمایی جشن امضای کتاب «احتضار»، تازه‌ترین مجموعه عکس سعید فلاح‌فر عصر دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب احتضار با حضور نوا توکلی‌مهر (معمار منظر و پژوهشگر شهری)، عباس عرب‌زاده (عکاس و مدیر هنری کتاب)، سید محمد طباطبایی (ناشر) و سعید اسلام‌زاده (روزنامه‌نگار و منتقد هنری) برگزار شد. 
نگاه عکاس در این کتاب جستجوگرانه و انتقادی است

عرب زاده، مدیر هنری درباره ویژگی و طراحی کتاب گفت: در این کتاب تصویربردار با ثبت تصاویر مردم و اقوام مختلف، رسم و آیین‌های متعدد، طبیعت شگفت‌انگیز ایران و آثار باستانی با شکوه و بخشی از زندگی امروزه، اماکن گردشگری و معماری مدرن به نمایش زیبایی‌های سرزمین‌مان پرداخته است تا ایران را زیباتر معرفی کند و در جذب گردشگر و کارآفرینی گامی مهم بردارد. 

او افزود: آنچه در کتاب احتضار قابل اهمیت و برای من جذابتر است، نوع نگاه انتقادی و جستجوگرانه به جریانی است که در روند شهرسازی با مدیریت‌های ناکارآمد رخ داده است  و به قول سهراب سپهری رشد هندسی آهن و سنگ، تهران اصیل را نابود کرده است. فلاح فر با نگاه دقیق از این منظر  با یک دوربین ساده و  غیر حرفه‌ای چنین عکس‌های حرفه‌ای و قابل قبولی گرفته است که ارزش چاپ شدن روی جلد کتاب‌ها را دارند.  

کتاب «احتضار» گزارشی حقیقی از تهران امروز است

سید محمد طباطبایی ناشر این کتاب ضمن توضیح روند انتشار کتاب و مستندسازی آن گفت: کتاب به عنوان یک سند در تاریخ می‌ماند و ماندگارترین سند در تاریخ است. عکس‌هایی که هنرمند عکاس در این کتاب گردآوری کرده است یک گزارش واقعی و حقیقی از تهران امروز و از نوع مواجهه ما با معماری تهران امروزه است. کتاب علاوه بر سند یک رسانه بوده که قرار است آرام آرام تاثیر عمیق بگذارد. هنرمند عکاس با صرف زمان و انرژی در کتاب احتضار  سعی دارد به مروز زمان دیگران را نسبت به  وضعیت معماری و شهری امروز تهران حساس کند. 

در ادامه مراسم نوا توکلی فر معمار منظر و پژوهشگر شهری از اهمیت عکاسی در هنر معماری و آسیب‌شناسی در حوزه شهر و معماری سخنرانی کرد و فلاح فر، عکاس هنرمند ضمن تشکر و قدردانی از عوامل و بانیان چاپ کتاب احتضار  از نحوه رسیدن به این نگاه در عکاسی گفت.  

کتاب «احتضار» شامل عکس‌های سعید فلاح‌فر از شهر تهران است که در یک دهه گذشته عکاسی کرده و واجد نگاهی جامعه‌شناختی است. عکس‌های کتاب با تمرکز بر موضوع هویت، از منظر معماری و شهرسازی نیز قابل توجه است و موقعیت انسان را در شهر نشان می‌دهد.  

این کتاب در انتشارات «بط» منتشر شده و پس از مراسم رونمایی و جشن امضا در نمایشگاه کتاب هم عرضه خواهد شد.  

سعید فلاح‌فر (شاعر، عکاس و منتقد هنری)، فارغ التحصیل رشته مرمت بناهای تاریخی، دکترای تاریخ هنر و درجه یک هنری در رشته عکاسی است و علاوه بر تالیفات تخصصی، نمایشگاه‌های متعددی از آثارش در ایران، فرانسه، تاجیکستان، گرجستان، کانادا و… برگزار شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403021800936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha