افقی جدید در احیای بناهای‌ تاریخی در همدان با تعامل بخش خصوصی آغاز شده است

استاندار همدان در حاشیه بازدید از اماکن تاریخی در حال مرمت و احیای شهر همدان گفت: خوشبختانه به همت اداره کل میراث‌فرهنگی استان همدان با تعامل بخش خصوصی افقی جدید در احیای بناهای‌ تاریخی در همدان آغاز و با سرعت خوبی در حال اجراست.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان، استاندار همدان صبح امروز شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه با همراهی محسن معصوم علیزاده مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان از بناهای تاریخی در حال مرمت استان از جمله حمام قلعه بازدید کرد.

استاندار همدان در حاشیه بازدید از اماکن تاریخی در حال مرمت و احیای شهر همدان گفت: خوشبختانه به همت اداره کل میراث‌فرهنگی استان همدان با تعامل بخش خصوصی افقی جدید در احیای بناهای‌ تاریخی در همدان آغاز  و با سرعت خوبی در حال اجراست.

علیرضا قاسمی فرزاد افزود: کهن شهر همدان با تاریخ بیش از ۳۰۰۰ سال، آثار و ابنیه‌های بسیاری را در دل خود دارد که نیازمند توجه است و توجه ویژه به آثار و ابنیه‌ای که ثبت ملی شده و به عنوان اسنادی از فرهنگ و هنر ایران زمین و همدان هستند باید جز اولویت‌ها مهم قرار بگیرد، خوشبختانه این مهم در همدان جامه عمل به خود پوشیده است.

او تصریح کرد: امروز از پنج بنا شامل حمام قلعه، مدرسه، خانه مازوچی، ساختمان قدیمی بانک کارگشایی و خانه طباطبایی بازدید شد که این ساختمان‌ها مربوط به دو سده گذشته هستند و هم اکنون سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان در حال احیا و بازسازی آنها هستند.

استاندار همدان گفت: این بناهای تاریخی با تغییر کاربری در حوزه گردشگری فعال شده و در مسیر رونق گردشگری استان نقش بسزایی ایفا خواهند کرد تا محلی برای اقامت و پذیرایی گردشگران باشند و فضای بصری شهر را قطعاً این بناها زیبا خواهند کرد و علاوه بر استحکام سازی بافت فرسوده، کارایی و کارآمدی جدید را به خود می‌گیرند.

قاسمی فرزاد افزود: با توجه به اینکه نهضت احیای بناهای فرسوده تاریخی در همدان آغاز شده، امیدواریم همه مالکان دارای ابنیه تاریخی و ثبت ملی شده و یا بناهایی که دارای قابلیت‌های مشخصی در حوزه گردشگری هستند از این بناها الگوگیری کرده و فضای شهر را در حوزه گردشگری زیباتر کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان در حاشیه این بازدید گفت: با مذاکره و جلب رضایت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی طی دو سال گذشته در راستای احیا و بازسازی فضاهای موجود، خوشبختانه سرمایه‌گذاری لازم در این بخش انجام شده و هم اکنون ۱۵ پروژه مرمتی در استان همدان فعال است.

محسن معصوم علیزاده افزود: بنای حمام قلعه با واگذاری به بخش خصوصی از طرف صندوق حفظ و احیا در حال بازسازی است و تا یک ماه آینده آماده خدمت رسانی به گردشگران است.

 او  تصریح کرد: مدرسه آزاد با ۳۸ میلیارد تومان، خانه مازوچی با ۷۰ میلیارد تومان، خانه طباطبایی و نیز ساختمان قدیمی بانک کارگشایی با بیش از ۵ میلیارد تومان  که در اختیار بخش خصوصی بوده و مالک خصوصی دارد در حال بازسازی بناهای خود هستند که امیدواریم در سال آتی تمامی این اماکن به تاسیسات گردشگری استان افزوده شوند.

همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران از پیشینه‌ای طولانی برخوردار است. این شهر که از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است، جاذبه‌ های تاریخی فراوانی دارد و حمام قلعه یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های شهر همدان موزه مردم شناسی است که هم اکنون مراحل مرمت دوره‌ای را طی می‌کند. حمام تاریخی قلعه که با نام حاج محمد سعید هم شناخته می‌شود در دوران قاجار ساخته شده و در محله قدیمی قلعه قرار دارد و به همین دلیل نام قلعه برای آن انتخاب شده است. پس از مرمت‌های اساسی که در داخل حمام انجام شده، در سال ۱۳۸۷ حمام قلعه به موزه مردم شناسی تغییر کاربری داده و در حال حاضر در کنار موزه، یک سفره خانه سنتی است. حمام قلعه از زیباترین حمام‌های قدیمی ایران است که در حال تکمیل مرمت‌های نهایی مجدد است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403022201203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha