مجلس با تعطیلی روزهای شنبه موافقت کرد

نمایندگان مجلس تصویب کردند که روزهای جمعه و شنبه به عنوان تعطیلات پایان هفته باشد البته این مصوبه نیازمند تایید شورای نگهبان است.

به گزارش میراث آریا، در جلسه علنی روز چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت ماه - مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری‌ که مربوط به تغییر تعطیلی پنجشنبه‌ها به شنبه است در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با تعطیلی شنبه‌ها طبق مصوبه کمیسیون اجتماعی موافقت کردند.

مخالفت مجلس با تعطیل شدن پنجشنبه

پیش از رای گیری محمدرضا میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد پابرجا ماندن تعطیلی پنجشنبه‌ها را مطرح کرد و گفت: نیمه تعطیل بودن پنجشنبه در کشور ما نهادینه شده و قرار نیست با یک لایحه، تعطیلی پنجشنبه را حذف کنیم و قطعا تعطیلی و نیمه تعطیلی پنجشنبه باقی خواهد ماند و اگر شنبه هم به تعطیلات اضافه شود، سه روز در هفته تعطیلی است و عملا کشور از فعالیت برای مسائل مختلف اقتصادی خارج می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: چین و آمریکا هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار مراودات تجاری دارند و در تمام ایام هفته این مراودات انجام می‌شود ولی حتی یک ساعت مشترک با یکدیگر ندارند. از طرفی ۸۵ درصد تجارت خارجی کشور ما با کشورهای مسلمان است و ۱۵ درصد با سایر کشورها است و باید در این باره تصمیمی نگیریم که فرهنگ جامعه صدمه ببیند.

محسن پیرهادی در مخالفت با این پیشنهاد گفت: اگر پنجشنبه تعطیل شود، فقط ۴ روز بین ایران اسلامی با سایر کشورها مراودات تجاری خواهیم داست. از طرفی ۳۶ تشکل اقتصادی مجلس درخواست دادند که تعطیلی پنجشنبه به شنبه منتقل شود و افرادی که مخالف این موضوع هستند، اقتصادی نیستند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: رشد و توسعه اقتصادی با تغییر رویه انجام می‌شود و باید به تفکر فعالان اقتصادی احترام بگذاریم. همچنین کشور ما ۱۲۰ میلیارد دلار با دنیا مراودات اقتصادی دارد و تصمیم درست در این باره مراودات تجاری ما را بهبود خواهد بخشید.

وی ادامه داد: با مراجع عالی قدر از جمله حضرت جوادی آملی در این باره صحبت کردم و ایشان تاکید فرمودند که تعطیلی شنبه هیچ مشکلی را سبب نخواهد شد. همچنین بهتر است مجلس با احساسات تصمیم نگیرد و به تشکل‌های اقتصادی کمک کنیم و به افرادی که در تلاش برای سرمایه گذاری در کشور هستند، احترام بگذاریم تا موجبات فرار سرمایه گذاران از کشور را فراهم نکنیم.

علی اکبر علیزاده در موافقت با این پیشنهاد اظهار داشت: اختلاف ساعت کشور با دیگر کشورها سبب می‌شود که تعطیلی شنبه بی اثر شود. همچنین گمرک در تمام ایام هفته باز است و ثبت سفارش انجام می شود.

نماینده مردم دامغان در مجلس افزود: برخی از جریان رسانه‌ای دنبال این موضوع هستند و اگر به فکر دین مردم هستید، پنجشنبه‌ها باید تعطیل شود در غیر این صورت نمایندگان مجلس هر کاری که دوست دارند انجام دهند. تعطیلی شنبه هیچ ارتزاقی برای کشور ایجاد نخواهد کرد.

در ادامه عباس گودرزی در تذکر آیین نامه‌ای گفت: همکار ما در مجلس به سایر نمایندگان توهین کردند. در حالی که ما به ثبت رسوم ملت متمدن ایران اسلامی باید بها بدهیم. از طرفی طبق نظرسنجی مرکز پژوهش‌های مجلس اکثر مردم موافق این تغییر هستند.

محمد رضاپور ابراهیمی در اخطاری گفت: گفتمان نمایندگان دو موضوع است. نخست رویکرد فرهنگی و دوم نگاه اقتصادی است. اما واقعیت میدانی این است که به دلیل تفاوت ایام تعطیل کشور با تعطیلی سایر کشورها متحمل ضرر اقتصادی می‌شویم. در حالی که امروز هجمه علیه جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و تصویب این موضوع سبب اقتدار نظام اسلامی خواهد شد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: برآیند این تصمیم اقتدار نظام جمهوری اسلامی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403022601494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha