رونمایی از کهن‌ترین بازی‌های فکری دنیای باستان در سیستان و بلوچستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: امسال در هفته میراث‌فرهنگی کهن‌ترین بازی‌های فکری دنیای باستان با همکاری موزه ملی ایران در استان رونمایی می‌شود.

به گزارش میراث آریا، محمدهادی طهرانی‌مقدم ۲۶ اردیبهشت‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث‌فرهنگی برگزار شد، اظهار کرد: امسال در هفته میراث فرهنگی که از ۲۹ اردیبهشت ماه شروع می‌شود «میراث‌فرهنگی، مشارکت عمومی و مسئولیت اجتماعی» اصلی‌ترین شعار و رویکرد هفته محسوب می‌شود و ویژه برنامه‌های مختلفی که در دبیرخانه استانی اداره کل طرح‌ریزی شده در طول هفته اجرایی می‌شود. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه شعار «موزه ها، برای آموزش و پژوهش» از سوی شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) تعیین شده است، افزود: در این هفته در مجموع بیش از ۱۲۵ برنامه در استان اجرایی می‌شود و یکی از نکات مهم این هفته، رونمایی از کهن‌ترین بازی‌های فکری دنیای باستان است که از موزه ملی ایران به موزه منطقه‌ای جنوب‌شرق منتقل شده و تا پایان خرداد ماه برای بازدید عموم علاقه‌مندان در موزه بزرگ زاهدان قرار دارد. 

به گفته او، این اشیا سه بازی فکری مربوط به جنوب شرق ایران است که به عنوان کهن‌ترین بازی‌های فکری جهان شناخته می‌شوند و شامل «بازی باستانی شهر سوخته» که به بازی مار و دم هم شهرت دارد و از جنس چوب آبنوس بوده و دارای مهره‌های منحصر به فرد خود است. 

طهرانی‌مقدم افزود: بازی دوم نیز با نام «بازی فکری جیرفت» خواهد بود که از جنس سنگ و متعلق به عصر مفرغ با حدود ۵هزار سال قدمت است و سومین مورد نیز بخشی از «بازی فکری تپه پیرزال سیستان» و متعلق به عصر مفرغ و از جنس گل رس است که تعدادی از مهره‌هایش در کاوش‌های باستان‌شناسی ۱۴۰۱ کشف شده و در این هفته در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. 

به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان، برگزاری دوره آموزشی مربیگری بازی باستانی شهرسوخته در استان به مدت ۳ روز برای چشم‌انداز برگزاری لیگ این بازی نیز جزو برنامه‌هایی است که اجرایی خواهد شد. 

او تصریح کرد: نمایشگاه یافته‌های اخیر شهرسوخته در موزه شهرسوخته نیز در این هفته برگزار می‌شود که در این نمایشگاه نیز برای اولین بار جام مرمر شهرسوخته به نمایش گذاشته خواهد شد. 

طهرانی‌مقدم تاکید کرد: امسال شب فرهنگی ایران و پاکستان در کاخ موزه گلستان تهران برگزار می‌شود که قطعا سیستان و بلوچستان می‌تواند در این نشست نقش پررنگی در معرفی میراث ناملموس، آداب و سنن و فرهنگ‌های خود داشته باشد. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در این هفته موزه خصوصی مات کور سراوان نیز افتتاح می‌شود که مجموع موزه‌های سیستان وبلوچستان را به عدد ۱۴ می‌رساند. 

به گفته او، افتتاح و راه‌اندازی موزه خصوصی مات کور سراوان، رونمایی از کتاب شعر شهرسوخته، برگزاری شب شعر در موزه‌های سراوان و زابل و پایگاه‌های مکران و بمپور و نشست‌های تخصصی با اساتید و دانشگاهیان و فعالان حوزه میراث فرهنگی و جلسات هم اندیشی با صاحب نظران و ارائه گزارش یافته‌های باستان‌شناسی کاوش‌های اخیر از جمله بخشی از برنامه‌های پیش‌بینی شده در این هفته است. 

طهرانی‌مقدم گفت: به منظور آشنایی با عوامل پیشگیرانه در زمان بحران، دوره آموزشی پدافندغیرعامل با محوریت موزه‌ها ویژه پرسنل موزه‌ها و یگان حفاظت برگزاری خواهد شد. همچنین دوره‌های آموزشی و تخصصی معماری و تزئینات وابسته آسبادها و مرمت اشیا نیز در موزه منطقه‌ای و دانشگاه زابل تدارک دیده شده است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: امسال برای اولین بار نیز در روز ۳۱ اردیبهشت که مصادف با سالروز تولد امام رضا (ع) و به نام روز میراث رضوی و میراث دینی نام‌گذاری شده است از حضور پرنور خادمان آستان قدس رضوی در قالب کاروان زیرسایه خورشید در محل موزه منطقه‌ای جنوب شرق بهره‌مند می‌شویم که به همراه پرچم بارگاه رضوی خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403022601537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha