بازدید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از موزه سنگ‌های قیمتی قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از موزه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی یاقوت کویر قم و کارگاه تولیدی و آموزشی آن بازدید کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه از بخش‌های گوناگون این موزه، از جمله کارگاه آموزشی و تولیدی آن بازدید و از نزدیک با روند کار این موزه و فعالیت‌های کارگاه آموزشی و تولیدی آن آشنا شد.  

توجه به سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی؛ ارزآوری، اشتغال و ارزش‌افزوده مواد خام را به همراه دارد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم در حاشیه این بازدید در گفت‌وگویی اظهار کرد: این موزه توسط بخش خصوصی در زمینه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی راه‌اندازی شده است و همچنین در زمینه فرآوری این سنگ‌ها و آموزش در این حوزه فعالیت دارد.

علیرضا ارجمندی با اشاره به این که بسیاری از محصولاتی که در کارگاه این موزه تولید می‌شود، به خارج از کشور صادر می‌شوند، افزود: محصولات تولید شده در این کارگاه، آثار فرهنگی دارند و این آثار فرهنگی می‌توانند به خارج از کشور منتقل شوند.

او با بیان این که بیش‌تر آثار تولیدی در این کارگاه با موضوع مذهبی و آیات قرآن کریم هستند، گفت: کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله مهم‌ترین مشتریان این گونه آثار تولیدی هنری و صنایع‌دستی هستند و همچنین محصولات آن به سایر کشورهای آسیایی و نیز کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

او ابراز امیداوری کرد که با بازدید مسئولان فرهنگی کشوری از این مراکز، حمایت‌های بیش‌تری در این بخش صورت بگیرد و سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در حوزه‌های ملی و بین‌المللی جایگاه خود را پیدا کنند؛ چرا که این مسأله در ارزآوری، ایجاد اشتغال و ارزش‌افزوده مواد خام معدنی نقش بسزایی دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم خاطرنشان کرد: از بُعد فرهنگی می‌توان یک سیاستگذاری خوبی را در این بخش انجام داد و آثار اجتماعی خوبی نیز در جامعه دارد.

سال ۹۶ نخستین مجموعه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در قم دائر شد

مدیر موزه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی یاقوت کویر قم در این بازدید به تشریح فعالیت‌ها و برنامه‌های این مجموعه پرداخت و گفت: حدود ۲۸ سال است که کار اینجانب اکتشاف و زمین‌شناسی در استان قم است و از سال ۱۳۹۴ در قم مجموعه کارگاه‌های صنایع‌دستی را در حوزه گوهرتراشی و ساخت زیورآلات سنتی راه‌اندازی کردیم.

محمد فراهانی افزود: در سال ۱۳۹۶ برای نخستین بار مجموعه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی را در استان قم دائر و سال ۱۳۹۷ از میراث‌فرهنگی مجوز مجموعه‌داری را اخذ کردیم و از اسفند ۱۴۰۲ به صورت رسمی جزء موزه‌های تخصصی کشور ثبت میراث‌فرهنگی شدیم.

سید محمدجواد آل‌احمد معاون امور مجلس استان‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی، علیرضا ارجمندی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، مهدی نصر اصفهانی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، محمدرضا فلاح رییس دانشگاه علمی کاربردی استان قم و... در این بازدید حضور داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403022701562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha