هیئت‌های راهبری، ظرفیت بزرگ مشورتی در مدیریت پایگاه‌های میراث‌فرهنگی هستند

مدیرکل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی هیئت‌های راهبری را ظرفیت بزرگ مشورتی در مدیریت پایگاه‌های میراث‌فرهنگی دانست.

رضا سامه، مدیرکل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی در گفت‌وگو با خبرنگار میراث آریا گفت: در دومین روز از هفته میراث‌فرهنگی، که به نام میراث‌فرهنگی، حقوق عامه و توسعه پایدار نام‌گذاری شده است، معاونت میراث فرهنگی، میزبان نشست تخصصی اعضای محترم هیئت‌های راهبردی پایگاه‌های میراث ملی و جهانی بصورت برخط در سراسر کشور خواهد بود.

او عنوان کرد: هیئت‌های راهبردی، ظرفیتی مشورتی هستند متشکل از افراد حقوقی و حقیقی صاحب‌نظر، دارای تجربه و تخصص در زمینه و موضوع اثر تاریخی که مبتنی بر نظام‌نامه پایگاه‌ها برای پنج هدف عمده در ساختار مدیریتی میراث‌فرهنگی کشور یعنی بررسی و تصویب تمامی فعالیت‌های سالانه پایگاه‌ها در قالب برنامه‌های مطالعاتی و اجرایی، پیشنهاد و تصویب تمامی طرح‌های عملیاتی بویژه طرح‌های توسعه و زیرساختی براساس نظام فنی و اجرایی طرح‌های عمرانی کشور، بررسی طرح‌های موردی به ویژه در راستای اهداف گردشگری، ارجاع شده از سوی اشخاص حقیقی و سایر دستگاه‌های اجرایی، تدقیق محدوده و بازنگری احتمالی عرصه‌ها و حرایم آثار تحت مدیریت و تدوین ضوابط اختصاصی مربوطه و همچنین تدوین و تصویب پلان مدیریت حفاظت و مرمت و تنظیم گزارش‌های ادواری یونسکو برای پایگاه‌های آثار ثبت جهانی پیش‌بینی شده‌اند.

سامه اظهار کرد: احیاء و تشکیل صد هیئت‌ راهبردی از سال‌های ۱۴۰۱ تا کنون و انجام مصوبات متعدد موثر در سال گذشته، گویای اهمیت این ساختار در دولت سیزدهم است.

مدیرکل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی تاکید کرد: در واقع هیئت‌های راهبردی از یک سو، یکی از شئون تفویض اختیار مسئولیت از ستاد وزارت به استان‌ها هستند، چرا که ریاست و معرفی اعضای آن با مدیران میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها است. دبیر این هیئت، مدیر پایگاه مربوطه و مکان تشکیل جلسات نیز عمدتا در خود پایگاه خواهد بود. 

او افزود: از سوی دیگر هیئت‌های راهبردی با حدود ۶۰۰ عضو نماد مشارکت و بهره‌مندی از خردجمعی بسیاری از صاحبنظران و مسئولین سایر دستگاه‌های اجرایی کشور بویژه نهادهای بومی هستند. بسیاری از استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و نیز مدیران ملی و استانی نهادهایی از جمله شهرداری‌ها، راه و شهرسازی، محیط زیست، بنیاد مسکن، اوقاف و ...، اعضای فعال آن هستند.

سامه در پایان بیان کرد: امید است با برگزاری این نشست در هفته میراث‌فرهنگی و طرح تجربیات و ارائه گزارش‌های مربوط به تشکیل هیئت‌های راهبردی در سراسر پایگاه‌های میراث ملی و جهانی، اهمیت آن دوچندان بصورت برجسته مورد توجه همکاران عزیز قرار گیرد و اهتمامی جدی در راستای برگزاری منظم و متناوب و نیز اصلاح برخی فرآیندها و ساختارهای موجود به ثمر نشیند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403022901760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha