صندوق توسعه و احیا تنها مرجع واگذاری بناهای تاریخی است/ بافت تاریخی نباید تبدیل به بافت فرسوده شود

شهاب طلائی گفت: صندوق توسعه و احیا تنها مرجع واگذاری بناهای تاریخی است و امیدواریم در سال جاری صد بنا با جذب مشارکت مردمی در مرمت و احیا از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذاری و احیا شود.

به گزارش میراث آریا، گردهمایی ملی نمایندگان و ناظران استانی صندوق توسعه و احیا یکشنبه شب، 30 اردیبهشت 1403 در عمارت تاریخی سرای عامری‌ها در کاشان برگزار شد.
در این رویداد، نمایندگان صندوق توسعه و احیا در ۳۱ استان و همچنین مدیران کل میراث فرهنگی استانهای لرستان، اصفهان، قم و گلستان و شهردار و فرماندار کاشان  حضور داشتند.
حفاظت از بناهای تاریخی نیارمند دانش و کارشناسی دقیق است
اکبر تقی زاده، پیشکسوت میراث فرهنگی در ابتدای این مراسم گفت: صندوق توسعه و احیا باید از کسانی که بنای تاریخی دارند، حمایت کند؛ چرا که امر حفاظت از بناهای تاریخی نیارمند دانش و کارشناسی دقیق است.
تقی زاده افزود: احیا، امری تخصصی است و متفاوت با حفاظت متعارفی است که شناخته شده است.
این فعال میراث فرهنگی ضمن اشاره به اینکه بناهای تاریخی وابسته به بافت خود هستند، توجه به بافت پیرامون بناهای تاریخی را ضروری دانست و تصریح کرد: صندوق توسعه و احیا نیز باید در احیای بناهای تاریخی به بافت بناها نیز توجه کند، چرا که احیای کالبد بناها نیازمند دمیدن روح زندگی در بافت پیرامون بناهاست.

بافت تاریخی نباید تبدیل به بافت فرسوده شود

در ادامه این مراسم، امیر کرم زاده، مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان لزوم آموزش قوانین و مقررات این حوزه به عموم مردم و همچنین دستگاه‌های دولتی و خصوصی، تاکید کرد: بافت تاریخی نباید تبدیل به بافت فرسوده شود.
او افزود: باید این فرهنگ ترویج شود که افراد، خود را با شرایط بنای تاریخی وفق دهند و بناها و بافت‌های تاریخی را دچار تخریب و تغییرات منفی نکنند.

اهمیت حل مشکلات حقوقی بناهای تاریخی

امید علیپور، نماینده ناظران صندوق در استانها نیز در این رویداد گفت: بررسی نقاط ضعف و قوت بنا و همچنین مسائل حقوقی بنا باید در نظر گرفته شود تا از مشکلات احتمالی پس از واگذاری جلوگیری شود.
ضرورت جانمایی صحیح و کارشناسی‌شده غرفه‌ها در بناهای تاریخی نیز از دیگر موضوعاتی بود که این نماینده استانی صندوق احیا بدان اشاره کرد.
صندوق توسعه و احیا تنها مرجع واگذاری بناهای تاریخی است
در ادامه نخستین همایش ملی ناظران و نمایندگان استانی صندوق توسعه و احیا، شهاب طلایی،مدیر عامل صندوق توسعه و احیا به سخنرانی پرداخت.
شهاب طلائی در ابتدای سخنرانی خود ابراز امیدواری کرد که به زودی اعلام خبر سلامتی رئیس جمهور محترم و هیئت همراه،  موجب رفع نگرانی و مسرت مردم کشور شود.
طلایی با یادآوری اینکه صندوق توسعه و احیا تنها مرجع واگذاری بناهای تاریخی است، ابراز امیدواری کرد تا در سال جاری صد بنا با جذب مشارکت مردمی در مرمت و احیا از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار شود.
طلایی با اشاره به تاسیس دبیرخانه بناهای ثبت جهانی شده در صندوق توسعه و احیا بیان کرد: با تاسیس این دبیرخانه، از این پس مراحل کارشناسی، مرمت و همچنین بهره‌برداری از بناهای ثبت جهانی شده به صورت تخصصی و ویژه بررسی خواهد شد.
او در ادامه به بررسی کارنامه احیای بناهای تاریخی توسط صندوق پرداخت و تاکید کرد: در آستانه بیست سالگی صندوق، مفتخریم که اعلام کنیم که طی سالی که گذشت حدود پنجاه بنا توسط صندوق وارد چرخه احیا شد و این معادل بیش از نیم کل بناهایی است که در ادوار گذشته توسط صندوق، احیا شده است.
لازم به ذکر است زمان برگزاری این گردهمایی که قرار بود به صورت دو روزه برگزار شود، به دلیل شرایط حساس کشور، به امشب تغییر یافت و این گردهمایی با تقدیر از نمایندگان استانی صندوق توسعه و احیا به کار خود پایان داد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403023101948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha