راه‌اندازی دستورالعمل‌های سرمایه‌گذاری گردشگری برای اردن توسط گردشگری سازمان ملل

گردشگری سازمان ملل متحد فصل جدیدی از «تجارت گردشگری: دستورالعمل‌های سرمایه‌گذاری» خود را ارائه کرده است که این بار تمرکزش بر ظرفیت سرمایه‌گذاری در پادشاهی اردن بوده است.

به‌گزارش میراث آریا، در گزارش گردشگری سازمان ملل متحد در کنفرانس «سرمایه‌گذاری در گردشگری: فرصت‌ها و چالش‌ها برای تأمین مالی پایدار»، بخشی از پنجاهمین کمیسیون منطقه‌ای گردشگری سازمان ملل متحد برای خاورمیانه ارائه شد. این راهنما که با همکاری وزارت گردشگری و آثار باستانی اردن شرح داده شده است، یک نمای کلی از واقعیت اجتماعی-اقتصادی این کشور، عملکرد گردشگری و فرصت‌های سرمایه‌گذاری آن ارائه می‌دهد.

گردشگری سازمان ملل در حضور مقامات عالی‌رتبه، سرمایه‌گذاران و کارشناسان از سراسر منطقه، پیشنهاد جذاب این کشور را مورد تاکید قرار داد که شامل سایت‌های میراث جهانی یونسکو، عجایب جدید جهان، شهر پترا و جاذبه‌های طبیعی منحصر به فرد با مزایای درمانی مشهور می‌شود.

مکرم کیسی، وزیر گردشگری و آثار باستانی اردن، تأکید کرد: یکی از نیروهای محرک اردن برای بهبودی، مشارکت فعال و مستحکم ما با بخش خصوصی است. دولت اردن یک سری اصلاحات قانونی را آغاز کرده است که سرمایه‌گذاری را با معرفی قانون سرمایه‌گذاری جدید و همچنین اصلاحات قابل توجه در قانون گردشگری به عنوان یک هدف اصلی در نظر می‌گیرد. این اصلاحات نتیجه گفت‌وگوی مستقیم و مستمر با بخش خصوصی است. ما با کمک گردشگری سازمان ملل و سرمایه‌گذاران و با کمک مشارکت قدرتمند شرکت‌های خصوصی، برای ارائه راهنمای سرمایه‌گذاری گردشگری سازمان ملل متحد در مسیر درستی قرار داریم.

ناتالیا بایونا، مدیر اجرایی گردشگری سازمان ملل متحد که محتوای گزارش را در این کنفرانس ارائه کرد، اظهار کرد: اردن پیشنهاد گردشگری منحصر به فردی را با گزینه‌های فراوان ارائه می‌دهد که شامل هفت زیربخش مانند گردشگری پزشکی و سلامتی، گردشگری فیلم، تجارت یا گردشگری کشاورزی و... می‌شود. این پیشنهاد متنوع با ثبات نهادی، سیاست‌گذاری استراتژیک و بهبود قوی ارقام گردشگری پس از همه‌گیری کرونا همراه است.

رشد قابل توجه اردن پس از همه‌گیری کرونا

اردن یک مقصد جهانی است که انعطاف‌پذیری گردشگری خود را با عملکرد برجسته خود در سال ۲۰۲۳ نشان داده است.

برخی از بینش‌های کلیدی در گزارش «تجارت گردشگری - سرمایه‌گذاری در اردن» عبارتند از:

  • تا سال ۲۰۲۳، اردن با ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار بازدیدکننده بین‌المللی (شامل مسافران یک‌شبه و یک‌روزه)، به طور کامل از همه‌گیری کرونا بهبود یافت، که ۱۸.۵ درصد رشد نسبت به رکورد سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد.
  • بین ژانویه و سپتامبر ۲۰۲۳، تجارت، رستوران‌ها و هتل‌ها سهم خود را در اقتصاد افزایش داده‌اند و به ۱۲.۵ درصد تولید ناخالص داخلی در مقایسه با ۱۱.۴ درصد در سال ۲۰۱۹ رسیده‌اند.
  • گردشگری برای ۵۴ هزار و ۸۵۶ نفر در سال ۲۰۲۳ شغل ایجاد کرده است که نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش اندکی داشته و ۴ تا ۵ درصد از کل جمعیت شاغل اردن را تشکیل می‌دهد.
  • بخش سفرهای هوایی اردن بهبود یافته است و تا سال ۲۰۲۳ از طریق ۵۴ خط هوایی با ۴۳ کشور جهان ارتباط برقرار می‌کند.

عملکرد اقتصادی و پتانسیل رشد اردن

اقتصاد اردن نرخ رشد ثابت ۲.۲ درصدی را تجربه کرده و تورم را در نرخ متوسط ۲.۱ درصد در دهه گذشته ثابت نگه داشته است. پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی اردن در سال ۲۰۲۳ افزایش ۲.۶ درصدی را ثبت کرده است و انتظار می‌رود این رقم در سال ۲۰۲۴ به میزان ۲.۶ درصد و در سال ۲۰۲۵ به ۳ درصد افزایش یابد.

در سال ۲۰۲۳، گردشگری ۷.۴ میلیارد دلار ورودی خارجی ایجاد کرد که ۲۸ درصد از سطوح قبل از همه‌گیری فراتر رفت و نقش خود را به عنوان یکی از منابع اصلی درآمد برای اقتصاد و موتور رشد تولید ناخالص داخلی کشور تأیید کرد.

این دستورالعمل‌ها همچنین تجزیه و تحلیل دقیقی از چشم‌انداز سرمایه‌گذاری و پویایی سرمایه‌گذاری سبز ارائه می‌دهد. وقتی صحبت از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) به میان می‌آید، جریان ورودی FDI در سال ۲۰۲۲ به میزان ۸۳ درصد افزایش یافت و به مرز ۱.۱ میلیارد دلار رسید که تقریبا با میانگین ورودی ۱۰ ساله کشور مطابقت دارد، روندی که به نظر می‌رسد تا سال ۲۰۲۳ ادامه داشته است.

این کشور همچنین در حال اجرای مجموعه‌ای از استراتژی‌ها برای تقویت چارچوب‌های رقابتی و سرمایه‌گذاری و حمایت از اکوسیستم نوآورانه کارآفرینی رو به رشد است: چشم‌انداز نوسازی اقتصادی (۲۰۲۳ - ۲۰۳۰)، استراتژی ارتقای سرمایه‌گذاری (۲۰۲۳ - ۲۰۲۶)، و استراتژی گردشگری ملی اردن (۲۰۲۱ – ۲۰۲۵). پیش‌بینی می‌شود که این طرح‌ها تا سال ۲۰۳۳ سرمایه‌گذاری‌های اضافی حدود ۸.۳ میلیارد دلاری را در بخش گردشگری جذب کند.

بسمه المیمن، مدیر منطقه‌ای خاورمیانه، نیز در این جلسه گفت: با حمایت از سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه، محصولات متنوع گردشگری و زیبایی‌های طبیعی اردن، گردشگری می‌تواند موتوری برای ایجاد شغل و رشد در این کشور باشد. سرمایه‌گذاری گردشگری در صورتی که به درستی مدیریت شود، فرصت‌هایی را برای ایجاد تنوع اقتصادی و بازارسازی فراهم خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403030500182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha