داستان مادربزرگی که دچار فراموشی شد

فاطمه حقیقی تهیه‌کننده و کارگردان انیمیشن «مادربزرگم لیلی» خاطره همراهی با مادربزرگش در روزهای آخر عمر را ایده ساخت این انیمیشن کوتاه عنوان کرد.

فاطمه حقیقی تهیه‌کننده و کارگردان انیمیشن «مادربزرگم لیلی» درباره شکل‌گیری ایده این انیمیشن گفت: فرآیند داستان و تمام اتفاقات نشان داده شده در فیلم از یک ایده شروع شد و آن هم این است که با هر نفسِ مامان لیلی آب درون دستگاه تنفس کم و کم می‌شود. هرزمان آب دستگاه تنفس تمام شود و ماهی قرمز درون دستگاه بمیرد، نفس‌های مامان لیلی هم کم می‌شود و می‌میرد.  

وی ادامه داد: جریان به هم پیوسته این ایده از زندگی زیسته و بک گراند خانوادگی خودم شکل گرفت. جریانی از، ازدست دادن‌ها و رابطه خودم با مادربزرگم و البته این ایده زمانی شکل گرفت که مادربزرگم دچار فراموشی و مریضی شده بود و نوع رفتار اطرافیان با او، احوالاتی که دارد و حتی ارتباط خودم در بزرگسالی با او برایم پررنگ بود. شاید سوالی به وجود بیاد که چرا ماهی قرمز؟ ماهی قرمز از دید دخترک داستان یعنی باران شکل گرفته است. ایده اصلی حضور ماهی قرمز از روزهای پایانی زندگی مادربزرگم گرفته شد.  

حقیقی با اشاره به علاقه مادربزرگ خود به ماهی قرمز افزود: صحبت‌هایی که با مادربزرگم داشتم و علاقه او به ماهی قرمز دلیل انتخاب این اتفاق بود. مادربزرگ روزهای آخر زندگی‌اش برروی چرخ ویلچر و تخت کنار اتاق، در این دو فضای کوچک به اصطلاحی زندگی می‌کرد و گویی حبس شده بود. شاید حرکت و جنب و جوش یک ماهی قرمز درون تنگ به آن آرامش و حسی از پویایی می‌داد. ماهی قرمز برای من نمادی از عمر کوتاه، زندگی و مرگ و زنانگی است. بخشی از وجود مامان لیلی و یک نشانه استعاره‌ای از او که نمی‌تواند حرکت کند و دنیای کودکی که همه چیز را با بازی و خاطره تجسم می‌کند و پیش می‌برد. با تغییراتی به این نتیجه رسیدم که مرگ و روزهای پایانی از دست دادن یک عزیز را به تلخ‌ترین شکل نشان ندهم. تفکر من درمورد مرگ یک عزیز در خانواده، پذیرش نبود او با تمام سختی‌ها و پیوستن به جریان دوباره زندگی و پذیرش تغییرات پیش رو و زندگی جدید است؛ با رفت و برگشتی از امید و ادامه دادن. جریانی از منطق و احساس که دوست داشتم این نوع فکر را از بیان کودک درون داستان بیان کنم. کودک درون داستان به اسم باران نوه مامان لیلی، که تمام این اتفاقات کوچک و ساده درون داستان به صورت خاطره از دید او است.  

داستان مادربزرگی که دچار فراموشی شد

کارگردان «مادربزرگم لیلی» درباره پروسه تولید این انیمیشن توضیح داد: ایده و شکل گیری فیلمنامه این فیلم از پروژه دانشجویی کارشناسی ارشد من شکل گرفت. یعنی این فیلم برای پروژه پایان نامه کارشناسی ارشد من است که در تاریخ ۲۹ شهریور ماه دفاع کردم. شروع این فیلم در ابتدا که توضیح داده شد از جریانات و تکنیک‌های مستند انیمیشن عبور کرد تا به این نوع از ایده، داستان و اجرا رسید. در اولین مراحل نوشتن داستان و فیلمنامه و مرحله جمع آوری تصاویر واقعی از زندگی خود و مادربزرگ، و زدن استوری بورد و ریل که در این مرحله تغییراتی از نظر داستان شکل گرفت بعد وارد مرحله تولید شدم که در حال حاضر ۳۰ الی ۴۰ درصد از فیلم را کار کرده‌ام و تولید ادامه دارد. در مرحله قبل و بعد از فرآیند تولید با استاد راهنمای عملی خودم خانم مریم کشکولی نیا مشورت می‌کردم و در جلسات آنلاین پی در پی بعد از اجرای چند پلان مجدد باهم بررسی و گفتگو می‌کردیم و از نظر انیمیت، تدوین نماها و جریان داستان به نتیجه می‌رسیدیم. 

این کارگردان ضمن اشاره به همکاری با مرکز گسترش درباره مدت زمان و موضوع انیمیشن خود بیان کرد: این پروژه فیلم کوتاه انیمیشن اولین همکاری من با مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و حدود ۵ دقیقه و با موضوع مرگ یکی از اعضای خانواده است. 

حقیقی درباره برنامه خود برای پخش و نمایش این انیمیشن مطرح کرد: در تلاش هستم تا این فیلم در حد استاندارد خود برسد و امکان شرکت در جشنواره‌های داخلی و خارجی را پیدا کند. 

فاطمه حقیقی در پایان درباره برنامه‌های آینده خود گفت: تولید و ساخت فیلم انیمیشن کوتاه با موضوعات مرگ، خاطره، خانواده، با تکنیک جدید و حتی رفتن به سمت مستند گونگی و استفاده بیشتر از امکانات سینمایی از علایق و برنامه‌های من است و اگر ممکن باشد ایجاد بستری برای تولید و ساخت گروهی یک انیمیشن کوتاه را دنبال خواهم کرد. 

«مادربزرگم لیلی» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403030700281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha