همراهی شورای شهر و شهرداری کلید توسعه میراث‌فرهنگی کرمان است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: همراهی و هم‌افزایی شورای شهر، شهرداری و اداره کل میراث‌فرهنگی عامل محرک توسعه در حوزه‌های سه‌گانه فعالیتی این اداره کل است.

به گزارش میرا آریا، سعید شاهرخی دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ در نشست مشترک با اعضا شورای شهر و شهردار کرمان با ابراز خرسندی از حضور برای دومین بار در صحن شورای شهر کرمان گفت: حوزه میراث‌فرهنگی کار تک وجهی نیست و  برای حصول بهترن نتیجه همه باید پای کار باشند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی کرمان گفت: میراث فرهنگی در حوزه‌های سه‌گانه ماموریت کار خود بر همه بخش‌های فرهنگ، اقتصاد و... در جامعه اثرگذار بوده و نگاه همراهی شورای شهر و شهرداری برای مجموعه اداره کل میراث‌فرهنگی سرمایه است.

او اظهار کرد: اداره کل میراث‌فرهنگی کرمان آموزش جامعه در همراهی و تعامل مشترک و گفتمان‌های سازنده را در اولویت قرار داده است.

همراهی شورای شهر و شهرداری کلید توسعه میراث‌فرهنگی کرمان است

مدیرکل میراث‌فرهنگی کرمان گفت: شهرکرمان با دارا بودن بیش از ۴۸۰ هکتار بافت تاریخی پیوسته، بالغ بر ۲۰۰ اثر ثبت ملی و بیش از ۱۰۰ اثر شناسایی شده با ارزش تاریخی و فرهنگی و مراکز عمومی چون شش کاروانسرا تاریخی جزو اولین‌های کشور بوده و همراهی و همت بالای تمامی عوامل اجرایی و عملیاتی می‌تواند این ظرفیت بلقوه را بالفعل کرده و شورای راهبردی بافت تاریخی شهر کرمان کمک شایانی در حفظ و ساماندهی داشته و رفع کننده بسیاری از چالش‌ها و دغدغه‌های موجود است.

 او افزود: حضور اعضای حقوقی و حقیقی شورا راهبردی در کنار هم می‌تواند چاره گشای بسیاری از چالشها بوده و در کنار همراه کردن عموم جامعه، مصوبات این شورا لازم الاجر و همراهی همه را در پی خواهد داشت و  میراث‌فرهنگی به عنوان  بخشی از این شورا با تمام توان و ظرفیت آماده همکاری برای ساماندهی بافت تاریخی  با شهرداری و شورای شهر کرمان  است.

همراهی شورای شهر و شهرداری کلید توسعه میراث‌فرهنگی کرمان است

شاهرخی در ادامه بیان کرد: شورای راهبردی کمک کننده در ارتباط بیشتر و موثرتر شورای شهر، شهرداری و میراث‌فرهنگی با دانشگاه و توامان کننده هم افزایی و همفکری در بحث گفتمان سازنده در بافت تاریخی کرمان است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی کرمان گفت: به عنوان نمونه قلاع اردشیر و دختر نیاز به طرح جامع داشته و شورای راهبردی می‌تواند متولی تهیه طرح جامع را مشخص و مسیر راه  برای عملکرد تعریف کند.

او در ادامه ضمن اشاره همراهی اوقاف و امور خیریه در واگذاری ابنیه اوقافی بیان کرد: در اوقاف اولویت اول حفظ عین موقوفه است و این مهمترین وجه اشتراک اوقاف و میراث بوده که کمک‌کننده رفع مسائل در این حوزه است.

 شاهرخی گفت: اداره کل میراث‌فرهنگی در توسعه زیرساخت‌ها و تاسیسات  گردشگری مثل هتل و بازآفرین بافت تاریخی شهری آمادگی کامل در صدور مجوز نظارت و حمایت و پشتیبانی را دارد.

مدیر کل میراث‌فرهنگی کرمان در ادامه با اشاره به اهمیت توسعه در بخش اقامتی گردشگری گفت: یکی از دغدغه‌های هتل‌های شهر کرمان امروز هزینه بالا در دفع پسماندها بوده و شهرداری کرمان با لحاظ معافیت‌های تشویقی می‌تواند کمک کننده این حوزه مهم در گردشگری باشد.

او با اشاره به این‌که کرمان به عنوان شهر ملی صنایع دستی ظرفیتی عظیم دارد گفت: دبیر خانه شهر ملی صنایع دستی با دبیری شهردار با راه‌اندازی کارگروه های تخصصی زیر مجموعه دبیرخانه در اجرایی و عملیاتی شدن برنامه های دبیرخانه  موثر بوده و طی مسیر به سمت جهانی شدن کرمان در صنایع‌دستی را هموار کند.

همراهی شورای شهر و شهرداری کلید توسعه میراث‌فرهنگی کرمان است

صنایع دستی اقتصاد هویت بنیان و تولید کننده ثروت در مناطق کم برخوردار است

اعظم علیخانی معاون صنایع‌دستی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: بحث هویتی و فرهنگی صنایع دستی در معرفی کرمان بعنوان شهر مقاومت و شهدا در همراهی شهرداری به عنوان دبیرخانه شهر ملی صنایع‌دستی و فعال شدن دبیرخانه کمک شایانی در جهانی شدن کرمان در صنایع‌دستی می‌کند.

معاون صنایع دستی کرمان افزود: در روز جهانی صنایع‌دستی در ۲۰ خردادماه و آغاز هفته صنایع‌دستی  برنامه های متنوع به خصوص در مناطق کم برخوردار پیش‌بینی شده است.

او اظهار کرد: کرمان بیشترین آثار را در کسب مهر اصالت در کشور داشته و نمایشگاه تخصصی و آموزشی مهر اصالت را در این هفته خواهیم داشت.

علیخانی گفت: تکمیل زنجیره ارزش و تجاری سازی با همراهی همه بخش‌های استان برای اشتغال‌زایی ثابت و تولید ثروت امکان پذیر است.

همراهی شورای شهر و شهرداری کلید توسعه میراث‌فرهنگی کرمان است

در حاشیه این نشست ابلاغ علیرضا نادری رئیس شورای شهر کرمان به‌عنوان عضو شورای راهبردی بافت تاریخی کرمان و حکم محسن تویسرکانی شهردار کرمان به عنوان دبیر شهر ملی صنایع‌دستی و عضو شورای راهبردی بافت تاریخی کرمان اهدا شد.

همراهی شورای شهر و شهرداری کلید توسعه میراث‌فرهنگی کرمان است

انتهای پیام/

کد خبر 1403030700311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha