محمد صیفیکار، فعال گردشگری و مشاور مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان همدان در یادداشتی نوشت: گردشگری اولویت اول توسعه استان همدان و گردشگری تعالی بخش اولویت اول توسعه گردشگری در این کهن دیار است.
استان زیبای همدان با توجه به موقعیت جغرافیایی، در طول تاریخ، محل تضارب اقوام و ادیان بوده و هست. داراییهای تاریخی و طبیعی در این منطقه از ایران فرهنگی، میتواند و باید به اوج برسد و این مهم رقم نمیخورد مگر از مسیر توسعه گردشگری.
همدان با توجه به نام بلند و ظرفیتهایی که دارد، باید با ارائه خدمات بهینه، مکان مناسبی برای گردشگران باشد و یکی از مهمترین مولفههای خدمات دهی مناسب به گردشگران و در نتیجه توسعه صنعت توریسم استان نظارت دقیق و کامل بر ارائه خدمات است.
همدان شهری غنی و ثروتمند به لحاظ آثار تاریخی است و در کمتر جای جهان همه جاذبهها اینگونه جمع شدهاند. گردشگری در همدان ظرفیتی است که شاید هیچ استانی نتواند با آن رقابت کند. آنچه که همدان را از دیگر مناطق متمایز کرده و طی ادوار تاریخی مورد توجه شاهان و فرمانروایان ایران فرهنگی قرار داده. ظرفیتی نیست که یک شبه بوجود آمده باشد.
آن بخش از قابلیتهای طبیعی که ما امروزه شاهد آنها هستیم، خود موجب استقرار حکومتها در این منطقه شدهاند و حکومتها و مردم ساکن موجب ساخت و ایجاد فرهنگ و تمدنهای غنی در این منطقه شدهاند و گواه ما برای این موارد، الوند کوه، غار علیصدر، مجموعه سرِآبهای نهاوند، قلهها، دشت ها، رود درهها و...است.
لذا ما در استان با یک زنجیره عظیم از داراییهای طبیعی و تاریخی مواجهیم که میتواند گردشگری را در این استان زیبا و پایتخت تاریخ و تمدن به قلهها برساند. استان همدان با توجه به موقعیت جغرافیایی و داشتن ۲۳۸ بقعه متبرکه و مکان زیارتی و بیش از هزار و ۵۰۰ مسجد یکی از مستعدترین مقاصد گردشگری مذهبی نیز بشمار می رود، که تلفیق گردشگری طبیعی و مذهبی نقش مهمی در توسعه این صنعت داردکه این پتانسیلها میتوان شهرهای جهانی لالجین و ملایر را نیز اضافه کرد.
رونق بخشی برنامههای فرهنگی در سطح ملی و فراملی از قبیل میزبانی رویدادهای ملی، منطقهای، جهانی، برپایی جشنوارههای مختلف و رویدادهای ورزشی از جمله راهکارهای مهم برای جذب توریسم در همدان است و در این بین ظرفیتهای بی نظیر استان همدان از منظر دوره تاریخی، سالها پایتختی ایران فرهنگی، زندگی همراه با تعاملی بی بدیل با پیروان ادیان الهی و اقوام و فاصله زمانی کوتاه حدود ۳ ساعته مرکز استان با ۹ مرکز استان کشور شامل(تهران. سنندج. قزوین. زنجان. مرکزی. لرستان. البرز. قم و کرمانشاه) ودهها مولفه دیگر، همگی گویای داراییهای بی مثال شهر و استان همدان است، که باید آنها به درستی مورد استفاده قرار گیرند.
یکی از مهمترین و شاخصترین داراییهای گردشگری استان ما، در گستره گردشگری معنوی است که شامل آثار و ابنیه تاریخی ادیان و اقوام مختلف و رویدادهای مذهبی و قومیتی، از قبل تاریخ تا روزگار فعلی، داستانهای رشادت مدافعان دین و ناموس و وطن از قدیم الایام است که میتوان با بهره جستن از آنها و فعال سازی تورهای تخصصی و...به معرفی آنها پرداخت و موجبات افزایش سطح معنویت جامعه بصورت خاص و رونق گردشگری بصورت عام نیز شد.
اگر به نقشه گردشگری استان به دقت بنگریم، خواهیم دید که دستکندهای بینظیری در جای جای استان جا خوش کردهاند و هر یک به مثابه یک قابلیت قابل توجه در حوزههای پیش گفته است.
دستکندهای اقامتی، قناتها، راههای زیرزمینی، انبارها، پناهگاهها، زاغهها و...از جمله آنهاست که نشان دهنده روح متعالی اهالی این منطقه است که در دستکند با کاربریهای متنوع متبلور شده است.
شهر و استان همدان نیازمند توجه ویژه به ظرفیتهای بالقوه و بالفعل گردشگری در همه حوزههاست، که مردم و مسئولان باید یک صدا به آن توجه کنند. توسعه و ایجاد زیرساختهای لازم که در دولت مردمی سیزدهم شتاب گرفت موجب رونق و شکوفایی صنعت گردشگری، اقامت و بازدید گردشگران ایرانی و خارجی از بناها و جاذبههای تاریخی و طبیعی استان همدان شده است و با ثبت جهانی هگمتانه، تحولی عظیم در صنعت گردشگری خواهد افتاد. با توجه بهاینکه بیشتر مواقع گردشگران، مقاصد خود را از سایت جهانی یونسکو انتخاب میکنند، ثبت جهانی هگمتانه موجب میشود که همدان به مقصد توریستهای خارجی نیز تبدیل شده و شاهد خیل عظیم گردشگران داخلی و خارجی به این کهن دیار خواهیم بود که به دنبال ثبت جهانی رونق اقتصادی در شهر و استان به وجود خواهد آمد.
انتهای پیام/
نظر شما