به گزارش میراث آریا، ارشک مسائلی در کارگاه الگوی سفر به مقاصد نوظهور که صبح امروز سهشنبه ۲۱ اسفند در معاونت گردشگری کشور و به اهتمام پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری برگزار شد، با بیان اینکه آسیبشناسی تعطیلات به صورت کلان موجب به وجود آمدن جمعیت زیادی در یک مکان میشود، اظهار کرد: باید گردشگری را پیشبینیپذیر کنیم. گردشگری براساس رزرواسیون و دادههای تولید شده قبلی، موجب پیشبینیپذیر کردن سفرها میشود.
او همچنین با بیان اینکه گردشگری یک صنعت چند بخشی و چند معیاری با آسیبپذیری بالا در مقابل تمام شوکهاست، گفت: این شوکها میتواند شامل جنگ کشور لیبی در دوران بهار عربی، عملیاتهای تروریستی در کشورها یا بروز و همهگیری بیماریهایی مانند کرونا ابولا و.... باشد که به صورت جهانی و بین المللی صنعت توریسم در کشورها را تحت تاثیر خود قرار میدهد.
او افزود: به عبارت دیگر این شوکها میتوانند در سه سطح «کشوری»، «منطقهای» یا «بینالمللی» دستهبندیهای قابل پیشبینی و غیرقابل پیشبینی یا ایجاد شده توسط انسان یا غیره باشند. از این روست که گفته میشود صنعت گردشگری یک صنعت مرتبط با تمام ابعاد انسانی و غیرانسانی است و از انواع بحرانهای طبیعی انسانی و بیولوژیکی آسیب میبیند.
او همچنین براساس آمار بهار ۱۴۰۳ خاطرنشان کرد: ۱۰ استان گردشگرپذیر خراسان رضوی، مازندران، تهران، فارس، گیلان، اصفهان، خوزستان، هرمزگان، مرکزی و همدان است.
این مسئول در بخش دیگری ۱۰ استان گیلان، زنجان، خراسان رضوی، کرمانشاه، تهران، فارس، مازندران، آذربایجان شرقی، ایلام و گلستان را مقاصد بیشترین سفرهای بدون اقامت شبانه اعلام کرد.
در زمینه روانشناسی سفر کاری انجام نشده است
سیدمصطفی فاطمی مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با بیان اینکه ما مردم قصه و داستان و روایت هستیم، گفت: برداشتی که دارم این است که به ساماندهی کلی در آمارها نیاز داریم و اینطور استنباط میشود که اطلاعات کاملا درست نیست و به این اطلاعات نمیتوانیم خیلی اعتماد کنیم.
او با اشاره به اینکه در این سالها سعی کردیم که از راههای مختلف مانند استحصال آمار تردد خودرو، میزان سوخت مصرفی، میزان پسماند، رزرو تخت، ورود به اماکن گردشگری و... بتوانم آمار دقیقتری را به دست بیاورم. گفت: ما روانشناسی سفر داریم که روی آن کار نشده است، مثلا اینکه مردم بر چه اساسی سفر میکنند.
مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراثفرهنگی با اشاره به اینکه مردم در لحظه تصمیم میگیرند که کجا بروند، گفت: بر اساس دادههای ما، بیش از نصف مسافران در لحظه تصمیم میگیرند که کجا بروند، همچنین آمارهای اپلیکیشنهای سفر هم گواه این مسئله هستند.
فاطمی افزود: عمده رزروهای مراکز به صورت لحظهای اتفاق میافتد و از قبل هم برنامهریزی نشده است و عمدتا با خودروی شخصی به سفر میروند.
او ادامه داد: سینوس گردشگری به صورت سالانه در کشورهای مختلف متفاوت است. اما در کشور نوسانات این سینوس بیشتر است، در دو ماه اول سال با شیب زیاد بالا میرود و در دو ماه بعدی با شیب تند پایین می آید.
مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراثفرهنگی در ادامه نیز به برخی از اقدامات موثر قبلی و کنونی در زمینه این مهم پرداخت و گفت: ساماندهی تعطیلات یکی از این مسائل بود، رویدادها و ایونتها هم یکی از دیگر اقدامات هست که در حال ساماندهی است.
فاطمی در پایان نیز خاطرنشان کرد: باید توجه کرد که ایرانیها در مورد سفر چطور تصمیم میگیرند. داستانها و روایتها و مسائل اقتصادی، اجتماعی، اقلیمی، سیاسی و ... روی گردشگری داخلی تاثیر مستقیم دارد.
در این کارگاه، علیرضا رحیمی مشاور معاون گردشگری وزیر میراثفرهنگی، امیر صادقی رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران، محمد شیرکوند فعال بخش خصوصی و علی رحیمپور مشاور سرمایهگذاری گردشگری نیز سخنرانی کردند.
انتهای پیام/
نظر شما