جای خالی پژوهش در بزرگترین رویداد صادراتی

در حالی اکسپو به عنوان بزرگترین رویداد صادراتی کشورمان در حال برگزاری است که سکوی ایران در حوزه پژوهش هیچ جایگاهی در نمایشگاه ندارد.

فاطمه رهبر، فعال گردشگری در یادداشتی نوشت: هفتمین نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی ایران (ایران‌اکسپو ۲۰۲۵)، بزرگترین رویداد صادراتی است و کشورهای زیادی در این رویداد به عنوان بازدید کننده و حتی غرفه دار حضور پیدا می‌کنند، کشور چین، ونزوئلا، عراق، امارات، عمان، روسیه و دیگر کشورها جزو همین دسته از کشورها به شمار می‌روند که حضوری بسیار پررنگ در این نمایشگاه‌ دارند.

در نمایشگاه سالن‌هایی از دستاوردهای کشورمان در این زمینه تعبیه شده که مشتقات نفتی و پتروشیمی، لوازم خانگی، صنعت خودروسازی، صنایع دستی و دیگر بخش‌هاست و گردشگری هم به صورت جلسات B۲B  در این نمایشگاه نمود پیدا کرده است.

در یکی از سالن‌های نمایشگاه موضوع دانش بنیان منجر شده تا این سوال به ذهن آدم خطور کند که آیا پژوهش جزو مواردی نیست که باید به عنوان یک مقوله صادراتی مورد توجه باشد؟

ایران جزو کشورهایی است که مسلما در حوزه صادرات فناوری و پژوهش نقش داشته است  و کشورهایی مانند قرقیزستان، بوسنی و هرزگوین، امارات و عمان و حتی چین و روسیه پژوهش‌های مشترکی ارائه کرده است.

مقوله‌هایی مانند انرژی، فناوری‌های شیمیایی و پتروشیمی و ... جزو مواردی است که ایران به خوبی در این مقوله‌ها اقدامات مشترک داشته و توانسته است در این همکاری‌ها، پژوهش و فناوری را به کشورهای دیگر منتقل کند.

اما مقوله‌ای که کمتر به آن توجه می‌شود صادرات پژوهش در حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، مقوله‌ای که ایران جزو سرآمدان آن محسوب می‌شوند.

همکاری‌های بین‌المللی در پژوهش میراث فرهنگی و باستان شناسی یکی از حوزه‌های مهم صادرات پژوهش است که می‌توانست جایگاه ویژه ای در نمایشگاه اکسپو داشته باشد، مقوله‌ای که نهاد اصلی آن پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری است.

همایش‌های علمی بین‌المللی، پروژه های مشترک ایران شناسی، باستان شناسی و هنرهای باستانی، انتشار مجلات و مقلات بین‌المللی و همین طور تفاهم‌نامه‌های مشترک بین‌المللی زمینه موثری در صادرات پژوهش است مانند گردشگری که با کالا محسوب می‌شود.

این نمایشگاه‌ها با برد بین‌المللی و حضور گردشگران متعدد از نقاط مختلف دنیا فرصت بسیار مطلوبی برای ارائه این دستاوردهاست هرچند که در نمایشگاه پژوهش به این مهم پرداخته می‌شود اما وجود چنین نمایشگاه هایی میتواند زمینه حضور بازدیدگنندکان تخصصی  را در کنار تجار فراهم کند و صادرات را با نگاهی کلانتر تحقق ببخشد.

ایران اکسپو بزرگترین رویداد صادراتی است و کشورهای زیادی در این رویداد به عنوان بازدید کننده و حتی غرفه دار حضور پیدا می‌کنند، کشور چین، ونزوئلا، عراق، امارات، عمان، روسیه و دیگر کشورها جزو همین دسته از کشورها به شمار می‌روند که حضوری بسیار پررنگ در این نمایشگاه‌ دارند.

در نمایشگاه سالن‌هایی از دستاوردهای کشورمان در این زمینه تعبیه شده که مشتقات نفتی و پتروشیمی، لوازم خانگی، صنعت خودروسازی، صنایع دستی و دیگر بخش‌هاست و گردشگری هم به صورت جلسات B۲B در این نمایشگاه نمود پیدا کرده است.

در یکی از سالن‌های نمایشگاه موضوع دانش بنیان زمینه‌ساز شده تا این سوال به ذهن آدم خطور کند که آیا پژوهش جزو مواردی نیست که باید به عنوان یک مقوله صادراتی مورد توجه باشد؟ 

ایران جزو کشورهایی است که مسلما در حوزه صادرات فناوری و پژوهش نقش داشته است  و کشورهایی مانند قرقیزستان، بوسنی و هرزگوین، امارات و عمان و حتی چین و روسیه پژوهش‌های مشترکی ارائه کرده است.

مقوله‌هایی مانند انرژی، فناوری‌های شیمیایی و پتروشیمی و ... جزو مواردی است که ایران به خوبی در این مقوله‌ها اقدامات مشترک داشته و توانسته است در این همکاری‌ها، پژوهش و فناوری را به کشورهای دیگر منتقل کند.

اما مقوله‌ای که کمتر به آن توجه می‌شود تبادلات و صادرات پژوهش در حوزه‌های میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی است، مقوله‌ای که ایران جزو سرآمدان آن محسوب می‌شوند.

همکاری‌های بین‌المللی در پژوهش‌های میراث فرهنگی و موضوعات مرتبط به آن در حوزه‌های باستان شناسی، مردم شناسی، زبان شناسی و... یکی از حوزه‌های مهم تجاری‌سازی و کاربردی‌سازی پژوهش است که می‌توانست جایگاه ویژه ای در نمایشگاه اکسپو داشته باشد، مقوله‌ای که نهاد اصلی آن پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری است.

همایش‌های علمی بین‌المللی، پروژه های مشترک ایران شناسی، باستان شناسی و هنرهای باستانی، انتشار مجلات و مقالات بین‌المللی و همینطور تفاهم‌نامه‌های مشترک بین‌المللی زمینه موثری در صادرات و کاربردی‌سازی پژوهش است مانند گردشگری که یک کالا محسوب می‌شود.

این نمایشگاه‌ها با برد و تاثیر بین‌المللی و حضور گردشگران متعدد از نقاط مختلف دنیا فرصت بسیار مطلوبی برای ارائه این دستاوردهاست هرچند که در نمایشگاه پژوهش به این مهم پرداخته می‌شود اما وجود چنین نمایشگاه هایی می‌تواند زمینه حضور بازدیدگنندکان تخصصی  را در کنار تجار فراهم کند و صادرات را با نگاهی کلانتر تحقق ببخشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1404021000644
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha