بیان تهدیدات زبان فارسی در نشست با سفیران و رایزنان فرهنگی همسایه

عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در میزگرد زبان و ادب فارسی در آسیای صغیر و میزگرد زبان و ادب فارسی در شبه قاره به ارئه سخنانی در موضوع بررسی و آسیب‌شناسی کتیبه‌های فارسی در منطقه پرداخت.

به گزارش میراث‌آریا، مرتضی رضوانفر عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در میزگرد زبان و ادب فارسی در آسیای صغیر  و میزگرد زبان و ادب فارسی در شبه قاره به ارئه سخنانی در موضوع بررسی و آسیب‌شناسی کتیبه‌های فارسی در منطقه پرداخت.

در این نشست‌ها که ۲۱ و ۲۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۴ به ریاست حداد عادل رئیس فرهنگستان، سفرای ترکیه و هند و رایزنان فرهنگی دو کشور و همچنین اساتید زبان فارسی از کشورهای روسیه، تاجیکستان، هند، افغانستان و ترکیه برگزار شد، گزارشی توسط عضو هیئت علمی پژوهشگاه، از وضعیت کتیبه‌های فارسی در آسیای صغیر و کشورهای شبه قاره شامل ارائه شد.

مرتضی رضوانفر در این سخنرانی ضمن آسیب‌شناسی از تهدیدات طبیعی و انسانی برای کتیبه‌های فارسی به عنوان میراث مشترک منطقه، از رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی خواست؛  با توجه به اهمیت آثار مشترک در گسترش دوستی‌ها و گفت و گوها، تعاملاتی دوجانبه برای حفاظت از این آثار صورت گیرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری افزود: با توجه به وجود کتیبه‌ها واشیای کتیبه دار از زبان و فرهنگ دیگر کشورها در ایران و بالعکس، حفاظت از این آثار ضمن بیان تاریخ روابط و تعاملات، می‌تواند فرهنگ و هنر مشترک در حوزه عرفان، ادبیات و معماری را جلوه داده و زمینه گفتگو و گردشگری فرهنگی را گسترش دهد.

او ضمن قدردانی از مردم و دولت‌هایی که قرن‌ها این میراث مشترک را محافظت کرده اند، وجود دلالان موزه‌های غربی برای خرید کتیبه‌ها، اعتقاداتی که وجود کتیبه و تزئینات معماری در اماکن مذهبی را مکروه می‌دانند و همچنین گروه‌های تندرو قومی را از جمله تهدیدات انسانی در حوزه کتیبه‌های فارسی در منطقه ذکر کرد.

رضوانفر همچنین به مناسبت روز بزرگداشت زبان فارسی، جریان نرم فارسی زدایی در ایران که باعث حذف کتیبه‌های اشعار فارسی از مساجد جدید شده است را یک جریان غیرعمد اما مهلک در حوزه فارسی زدایی در داخل کشور معرفی کرد.

به گفته عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در سنت معماری ایرانی، اشعار معنوی از شاعران پارسی گو در شبستان، صحن و موقوفات مساجد در ایران و حتی در کشورهای آسیایی استفاده می‌شد و هنوز نیز در برخی کشورها استفاده می‌شود،  زیرا اسلام با شعر و عرفان ایرانی به این مناطق رفته است، اما صدها مسجدی که در کنار جاده‌ها و همچنین تقریباً در تمام شهرهای کشور جدیدا ساخته شده است،  متأسفانه از این سنت دور گشته‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر 1404022801893
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha