محمدرضا پهلوان کارشناس پیشکسوت گردشگری در یادداشتی نوشت: یک گردشگر چنانچه آگاهانه به شهری سفر کند، آن شهر به مقصد سفر او تبدیل شده است ولی اگر به هر دلیلی، سفری به شهری داشته باشد، نخستین سوالی که خواهد پرسید این است که اماکن دیدنی شهر چیست ؟
وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی از سه بخش مهم و کلیدی برخوردار است که چنانچه متولیان شهری در مرحله اول در توسعه گردشگری شهری بدون در نظر گرفتن، انواع شعارهایی که مطرح میشود در حد همان شعار باقی میماند از طرفی دیگر نمیشود که شهر را از نو بنا، نهاد زیرا اکثر شعارها با زیر ساختهای موجود به سختی تطابق پیدا میکنند. اگر متولیان امر گردشگری شهری به این سه حلقه ی اصلی توجه کنند شاید بیشتر از نیمی از مسیر توسعه را پیمودند.
میراثفرهنگی در برگیرنده آثار و بناهای تاریخی، موزهها، بافتهای قدیمی و از دیگر سو آیین و آداب و رسوم، گویش و زبان و بهطور کلی فرهنگ حاکم بر آن شهر را شکل میدهند که چنانچه آثار و بناهای تاریخی اندکی در یک شهر وجود داشته باشد، به قدری فرهنگ و آیین و آداب و رسوم ملی و مذهبی منحصر به فردی وجود دارد که ممکن است بعضا به فراموشی سپرده شدند ولی قابل احصا و بازیابی هستند که هر یک از آنها، میتواند برای یک گردشگر جذاب و حتی شگفتانگیز باشد و میشود جشنوارهها و رویداداهای مستمر با یک تقویم رویداد محور، برگزار و مقصد سفر ایجاد کرد.
اماکن تاریخی زیادی داخل و حاشیه شهرها وجود دارد که با یک تغییر کاربری فرهنگی تاریخی یا تبدیل به موزه، هم جان تازهای به آنجا داد و با بهرهبرداری، علاوه بر دمیدن روح به آن اثر و باز هم به مقصد سفر شدن ، کمک کرد .
وقتی میگویند یک شهر شبیه موزه است یا در حقیقت موزه شهر است، زمانی که سناریوی بازدید شهری در این اماکن بخوبی چیدمان شده باشد موزه شهر، نمایان خواهد شد.
صنایعدستی نیز به واقع نماد و هویت یک شهر محسوب میشوند که ریشه در تاریخ و فرهنگ داشته و قدمتی چند هزار ساله دارند، تمامی آثار موزهای موجود، به هنگام ساخت، جزو صنایعدستی محسوب میشوند.
با کمترین سرمایهگذاری میشود بیشترین سود را به دست آورد شغل ایجاد کرد و به درآمد پایدار رسید و نهایتا به اقتصاد شهری کمک کرد و اما حلقه سوم که برآیند دو حلقه ذکر شده است به مثابه همان آینه است هر یک از این سه حلقه توسط نهاد وابسته روز جهانی تعریف کردند.
۱۸ می روز جهانی موزهها و گرامیداشت هفته میراثفرهنگی، ۱۰ ژوئن روز جهانی صنایعدستی و۲۷ سپتامبر روز جهانی جهانگردی که این سازمان تحت نظارت سازمان ملل فعالیت دارد و نقش مرکزی و اصلی پیشبرد و توسعه گردشگری مسئولانهپذیر، پایدار و جهانشمول را برعهده دارد. هدف اصلی این سازمان کمک به توسعۀ اقتصاد گردشگری تفاهمهای بینالمللی صلح شکوفایی و احترام جهانی برای حقوق بشر و ... است و این سازمان از کشورهایی که علاقه به توسعه گردشگری نشان میدهند استقبال میکند.
گردشگری سرمایه و صنعت نهفتهای در هر شهر است که توجه و سرمایهگذاری و آینده شهر را میتوان از هم اکنون با افقهای روشن و خیلی شفاف در آینه دید و در خاتمه به بایدها و نبایدها توسعه شهری و شعارهای مطرح شده اشارهای داشت که هر کدام نقش مهمی در توسعه گردشگری دارند.
حمایت از سرمایهگذاران و سرمایهپذیران توسعه زیرساختهای گردشگری همانند اقامت گاه، حمل و نقل، فضاهای تفریحی و... خلاقیت و نوآوری در ارائه خدمات گذر از سیستمهای سنتی ناکارآمد، برندیگ شهری ، هوشمندسازی و هوش مصنوعی، توجه به گردشگری سبز، توسعه ظرفیتهای درمانی و توریسم درمانی، آبگرمهای معدنی آموزشهای گردشگری و آداب معاشرت در مواجهه با گردشگران توریستها برای کسبه، اصناف، رانندگان و حتی عموم مردم، ایجاد و توسعه دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، ایستگاه توقف در حاشیههای شهر و مسیرهای رفت و آمد و ... که با رعایت تعدادی از این موارد، از هم اکنون میشود آینده شهر را در آینه گردشگری متبلور ساخت.
انتهای پیام/

نظر شما