محیا اسناوندی، مجری برنامه «از مامان بگو»، در گفتوگو با خبرنگار میراثآریا درباره تجربههای سفر و نگاهش به گردشگری فرهنگی و سینمایی اظهار داشت: واقعیت این است که نمیتوانم یک مقصد را بهعنوان بهترین سفر خود معرفی کنم، چراکه هر مقصدی هویت و جاذبههای خاص خود را دارد. اگر مقصد انتخابی بتواند مرا به هدف مورد نظر برساند، آن سفر برایم خاطرهانگیز خواهد شد. در این میان، عواملی همچون مردم، فرهنگ، آبوهوا و جاذبههای تاریخی و گردشگری نقشی تعیینکننده دارند.
وی با اشاره به نقش بیبدیل فیلم و سریال در تقویت انگیزه سفر گردشگران افزود: تولیدات سینمایی و تلویزیونی نهتنها میتوانند مقصدی را جذابتر جلوه دهند، بلکه همچون کاتالیزور عمل کرده و اشتیاق سفر را در مخاطب برانگیزند. بهویژه زمانی که لوکیشنهای تاریخی و فرهنگی خارج از فضای پرتکرار تهران به تصویر کشیده میشود، تأثیر آن در ذهن مخاطب ماندگار خواهد بود. برای مثال، بخشهای پایانی سریال پایتخت در مشهد، بار دیگر برای همه ما یادآور شد که باورهای مذهبی عمیقاً در قلب ایرانیان ریشه دارد.
این مجری تلویزیونی درباره تجربه خود در اجرای برنامه «صبح بخیر ایران» نیز خاطرنشان کرد: ما هر روز به مردم شهرهای مختلف سلام میکردیم و این تفاوت در ارتباط با مخاطبان، اهمیت بسیاری داشت؛ زیرا هم به رونق گردشگری کمک میکرد و هم حس یکپارچگی و انسجام ملی را تقویت میکرد.
اسناوندی با ارائه پیشنهادی در خصوص تعامل میان وزارت میراثفرهنگی و صنعت سینما تأکید کرد: سینما صنعتی چندوجهی و عمیق است و هر بُعد آن نیازمند بررسی دقیق است. در حوزه گردشگری نیز معرفی و تبلیغات نباید اغراقآمیز باشد. مخاطب باید احساس کند که تصویر ارائهشده واقعی و باورپذیر است. این مهم نیازمند هوشمندی فیلمساز در نگارش فیلمنامه و کارگردانی است تا بتواند مقصد گردشگری را به شکلی طبیعی و هنرمندانه در اثر خود بگنجاند.
وی در بخش دیگری از سخنانش به انتخاب لوکیشن محبوب برای ساخت آثار نمایشی در ایران اشاره و تصریح کرد: اصفهان و شیراز بیتردید جزو نخستین انتخابهای من خواهند بود. هرچند هر شهر ایران داستانی طولانی برای روایت دارد، اما اصفهان برای من همانند افسانهای است که هر سطر آن سرشار از ماجرایی هیجانانگیز است.
انتهای پیام/
نظر شما