به گزارش میراث آریا راهآهن چابهار - زاهدان بهعنوان یکی از پروژههای کلان زیرساختی کشور و در راستای توسعه منطقهای در حال اجراست؛ این پروژه نه تنها بهعنوان کریدور ترانزیتی بینالمللی برای اتصال ایران به بازارهای جهانی مطرح است بلکه نقش بسزایی در رونق حمل و نقل، تجارت و توسعه اقتصادی سیستان و بلوچستان و کشور ایفا خواهد کرد.
این خط ریلی از دروازه شرقی اسکله شهید بهشتی چابهار آغاز و با عبور از شهرستانهای کنارک، نیکشهر، ایرانشهر و خاش در نهایت به زاهدان متصل میشود؛ ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر تجاری، ترانزیتی، اقتصادی و گردشگری چابهار به شبکه ریلی کشور و کشورهای آسیای میانه، کمک به توسعه سواحل مکران، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان و اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد از اهداف اصلی این طرح است.
طول این خط ریلی حدود ۶۰۰ کیلومتر از چابهار تا زاهدان است که با احتساب خطوط فرعی به ۷۳۰ کیلومتر میرسد؛ در این پروژه تلاش شده که از نیروهای بومی استفاده شود و علاوه بر اجرای طرح در مسیری که راه آهن از آنها عبور میکند، بهبود زیرساختها مورد توجه قرار گیرد. پروژه راه آهن چابهار- زاهدان از سال ۱۳۸۹ کلید خورد ولی بهدلیل تخصیص نیافتن به موقع اعتبارات در سالهای ابتدایی از پیشرفت قابل قبولی برخوردار نبود؛ با این وجود در سالهای اخیر بهویژه با عزمی که دولت چهاردهم برای تکمیل این طرح داشت، روند اجرایی آن شتاب گرفت بهطوریکه در زمان حاضر به پیشرفت ۸۴ درصدی رسیده است.
طبق آخرین گزارشها در یک سال گذشته بیش از ۱۸۵ کیلومتر ریلگذاری در این مسیر انجام شده است، این میزان ریلگذاری در مدت زمانی کوتاه نشاندهنده عزم جدی دولت چهاردهم برای تکمیل این اَبَر پروژه و اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور است.
عزم دولت چهاردهم بر تسریع اجرای پروژه راه آهن چابهار - زاهدان
پروژه راهآهن چابهار-زاهدان به عنوان یکی از پروژههای کلان و اولویتدار دولت با تخصیص اعتباراتی بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان در حال اجراست؛ ۲۰ هزار میلیارد تومان از این اعتبار در سال گذشته برای تسریع در روند اجرایی پروژه تخصیص یافت، این میزان اعتبار که عمده آن به تأمین مواد اولیه و تجهیزاتی مانند ریل و تراورس اختصاص یافته نشاندهنده سرعت بالای عملیات اجرایی و اراده دولت برای تکمیل هرچه سریعتر این پروژه راهبردی است.
با توجه به پیشرفتهای حاصلشده، پروژه راهآهن چابهار - زاهدان در بخشهای مختلف به سرعت در حال تکمیل شدن است؛ از جمله این بخشها میتوان به حدفاصل چابهار تا نیکشهر اشاره کرد که پیشرفت ۸۵ درصدی دارد، همچنین بخشهای دیگر این پروژه شامل نیکشهر تا ایرانشهر با ۶۱ درصد پیشرفت و ایرانشهر تا خاش با ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا هستند.

اهمیت اقتصادی و تجاری راهآهن چابهار-زاهدان
راهآهن چابهار-زاهدان علاوه بر اینکه یک پروژه حملونقل کلان برای جنوبشرق کشور بهشمار میرود، دارای اهمیت ویژهای در سطح ملی و بینالمللی است چرا که این پروژه بهدلیل ارتباط مستقیم با بندر چابهار و موقعیت راهبردی آن در دریای عمان، بهعنوان یک پل ارتباطی میان ایران و بازارهای جهانی شناخته میشود.
با تکمیل این پروژه، چابهار بهعنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و دسترسی به آبهای آزاد میتواند به یکی از مراکز ترانزیتی کلیدی در منطقه و جهان تبدیل شود بهطوری که حدود ۲۰ درصد بازارهای جهانی در دسترس کشور قرار میگیرد.
اتصال چابهار به شبکه ریلی کشور امکان جابهجایی سریعتر و ارزانتر کالاها از طریق این بندر را فراهم خواهد کرد و بهطور مستقیم هزینههای حملونقل را کاهش میدهد؛ این پروژه میتواند به عنوان کریدور ترانزیتی اصلی برای حمل کالا به کشورهای آسیای میانه، شبهقاره هند و فراتر از آن عمل و در افزایش حجم صادرات و واردات بهویژه از طریق کشورهای هند و پاکستان نقش بسزایی ایفا کند.
همچنین این پروژه قادر است به ارتقاء جایگاه ایران در مسیرهای تجاری آسیای میانه و همچنین ارتباطات تجاری میان ایران و کشورهای اروپایی و آسیای شرقی کمک کند.
در سطح کلان، تکمیل این راهآهن بهویژه در شرایطی که جهان بهدنبال بازنگری در مسیرهای ترانزیتی و کاهش وابستگی به مسیرهای قدیمیتر است از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود و به تقویت موقعیت ایران در کریدورهای ترانزیتی آسیایی و جهانی منجر خواهد شد.
این پروژه میتواند به رشد صادرات ایران بهویژه صادرات کالاهای غیرنفتی کمک و در راستای سیاستهای دولت در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی به نفت نقشی مهم ایفا کند.
یکی دیگر از آثار مستقیم این پروژه بر توسعه اقتصادی جنوبشرق ایران و بهویژه استان سیستان و بلوچستان خواهد بود بهطوریکه با فراهم آمدن امکان دسترسی آسانتر به بازارهای جهانی میتواند به رونق اقتصادی، افزایش اشتغال و جذب سرمایهگذاری در این منطقه کمک کند.
آثار اجتماعی پروژه راهآهن چابهار-زاهدان
پروژه راهآهن چابهار-زاهدان تنها به جنبههای اقتصادی محدود نمیشود بلکه در بخشهای اجتماعی نیز تأثیر قابل توجهی خواهد داشت، این پروژه با ایجاد فرصتهای شغلی پایدار در مراحل مختلف ساخت، نگهداری و بهرهبرداری به ارتقاء سطح معیشتی مردم منطقه کمک خواهد کرد و از سوی دیگر توسعه زیرساختهای حملونقل در جنوبشرق کشور باعث جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی در این منطقه خواهد شد و به تسهیل در ایجاد صنایع مرتبط با حملونقل و تجارت در این استان مرزی کمک میکند.
به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان، این پروژه عظیم بهایستگاههای پایانی خود نزدیک میشود و با پیشرفت فیزیکی ۸۴ درصدی ما چشماندازی روشن از تکمیل این مسیر حیاتی داریم.
عطاء الله اکبری با اشاره به روند سریع اجرای راهآهن چابهار-زاهدان ادامه داد: احداث این خط ریلی نه تنها به گشایش دروازههای جدیدی برای توسعه و ترانزیت منطقهای منجر خواهد شد بلکه فرصتی برای تقویت موقعیت جغرافیای اقتصادی (ژئواکونومیک) سیستان و بلوچستان در سطح ملی نیز ایجاد خواهد کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان تأکید کرد: این پروژه بزرگ نه تنها زیرساختهای حملونقل استان را به شدت متحول خواهد کرد بلکه موجب رونق تجارت مرزی، تسهیل جابهجایی کالا و همچنین تقویت موقعیت بندر چابهار بهعنوان یک مرکز تجاری و ترانزیتی مهم در منطقه خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان از تخصیص ۳۲ هزار میلیارد تومان اعتبار به ساخت راه آهن زاهدان- چابهار خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت این پروژه کلان عمرانی کشور ۲۰ هزار میلیارد تومان از این اعتبار تنها در ۱۲ ماه گذشته تخصیص یافته است.
اکبری گفت: پیشرفت فیزیکی پروژه راه آهن چابهار- زاهدان تا امروز قابلتوجه بوده و بر اساس برنامه زمانبندی هفتگی، پیگیریهای مستمر برای تسریع در روند اجرایی ادامه دارد چرا که هدف ما تکمیل این پروژه در کوتاهترین زمان ممکن و تحقق برنامههای توسعهای تعیینشده برای آن است.

دسترسی ایران به ۲۰ درصد بازار جهانی با بهرهبرداری از راهآهن چابهار-زاهدان
به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، راهآهن چابهار–زاهدان، محور توسعه ریلی جنوب شرق کشور و حلقه اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی و کشورهای آسیای میانه است و میتواند حدود ۲۰ درصد بازارهای جهانی را در دسترس ایران قرار دهد.
محمدرضا رضاییکوچی در سفری که مهر امسال به همراه اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به شهرستان چابهار داشت، اظهار کرد: پروژه ملی راهآهن چابهار–زاهدان، یکی از حیاتیترین طرحهای حملونقل کشور است که تکمیل آن مسیر اتصال بندر راهبردی چابهار به شبکه ریلی کشور و بازارهای آسیای میانه را هموار میکند.
او اظهار کرد: پروژههای زیربنایی جنوب شرق کشور از جمله راهآهن چابهار–زاهدان و طرح نهضت ملی مسکن در شهر جدید «تیس» از اولویتهای اصلی دولت و مجلس در مسیر توسعه سواحل مکران و ارتقای زیرساختهای سیستان و بلوچستان هستند.
او خاطرنشان کرد: مسیر پروژه راه آهن چابهار - زاهدان شامل ۱۷ تونل است و در بخشهایی از عملیات روسازی و احداثایستگاهها به تسریع و حمایت بیشتر نیاز دارد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به تأکید دولت بر شتاب در توسعه زیرساختها افزود: همکاری مشترک دولت، مجلس و دستگاههای محلی میتواند تکمیل این پروژه را سرعت بخشد و زمینهساز رونق اقتصادی و اشتغال پایدار در استان شود.
توجه دولت به طرحهای توسعهای سیستان و بلوچستان قابل تقدیر است
نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند، زرآباد و دشتیاری در مجلس شورای اسلامی نیز تأکید دارد که توجه دولت به طرحهای توسعهای و عمرانی جنوب سیستان و بلوچستان از جمله راه آهن چابهار - زاهدان قابل تقدیر است و تداوم این روند میتواند زمینهساز رشد اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی مردم منطقه شود.
محمدانور بجارزهی اظهارکرد: نگاه عدالتمحور دولت در توسعه مناطق کمتر برخوردار، باعث تسریع در اجرای پروژههای زیربنایی در جنوب سیستان و بلوچستان شده وامید تازهای در میان مردم ایجاد کرده است.
او افزود: همکاری دولت، مجلس و دستگاههای اجرایی در اجرای طرحهای بزرگ، بهویژه پروژه راهآهن چابهار - زاهدان، نقشی کلیدی در تقویت زیرساختهای حملونقل و رونق اقتصادی جنوب شرق کشور دارد.
انتهای پیام/

نظر شما