برگزاری نخستین «همایش ملی زنجیره ارزش سفال و سرامیک» در همدان/ تأکید بر نقش هوش مصنوعی در معرفی و بازاریابی صنایع‌دستی  

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان از برگزاری نخستین همایش ملی زنجیره ارزش سفال و سرامیک با محوریت لالجین شهر جهانی سفال خبر داد.  

به‌ گزارش میراث‌آریا، محسن معصوم‌علیزاده شنبه ۱۰ آبان در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه این همایش از ۱۹ تا ۲۱ آبان‌ماه ۱۴۰۴ در دانشگاه بوعلی‌سینا برگزار می‌شود، اظهار کرد: هدف از برگزاری این برنامه بررسی علمی، اقتصادی و فرهنگی ظرفیت‌های زنجیره ارزش سفال و سرامیک و ارتقای جایگاه لالجین در عرصه‌های ملی و بین‌المللی است.  

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان، محورهای این همایش را مواد اولیه و الزامات پیش از تولید، طراحی، سنت و نوآوری در تولید سفال و سرامیک، آسیب‌ها و آلودگی‌های محیط‌زیستی ناشی از تولید، بازاررسانی و بازارسازی، سفال و سرامیک از منظر باستان‌شناسی و تاریخ هنر، مطالعات فرهنگی و جامعه‌شناختی و همچنین بررسی این حوزه از منظر اقتصاد و بازاریابی عنوان کرد.

او با اشاره به اهمیت برگزاری این همایش در شهری که به‌عنوان پایتخت جهانی سفال شناخته می‌شود، بیان کرد: لالجین با پیشینه‌ای کهن در تولید سفال و سرامیک، امروز نیازمند نگاه جامع و علمی به زنجیره ارزش این هنر، صنعت است تا بتواند ضمن حفظ اصالت، مسیر توسعه پایدار و بازارهای جدید را نیز دنبال کند.

تبیین جایگاه سرامیک در توسعه با برگزاری همایش ملی زنجیره ارزش سفال در لالجین

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان همدان در ادامه عنوان کرد: همایش ملی زنجیره ارزش سفال با هدف تبیین جایگاه سرامیک در توسعه، ارتقای دانش فنی و تجاری و شناسایی حلقه‌های مغفول این حوزه طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

معصوم‌علیزاده با اشاره به اینکه معتقدیم زنجیره ارزش سفال نقطه تلاقی علم، هنر و صنعت است، اضافه کرد: این زنجیره کمک می‌کند یافته‌های علمی و نتایج آخرین تحقیقات حوزه سرامیک به دست هنرمندان برسد و آن‌ها با بهره‌گیری از دانش نوین، محصولات کاربردی، ارزشمند و پایدار تولید کنند.  

او تصریح کرد: زنجیره ارزش سفال از استخراج مواد اولیه تا طراحی، تولید، بازاریابی و صادرات را دربرمی‌گیرد و این همایش می‌تواند مسیر جدیدی برای آینده سفال ایران ترسیم کند، به عبارتی مهم است بدانیم این زنجیره از کجا آغاز می‌شود، چه فرایندی را طی می‌کند و چگونه به محصول نهایی می‌رسد.  

برگزاری همایش در سه بخش علمی، نمایشگاهی و کارگاهی  

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان همدان با اعلام اینکه همایش فوق در سه بخش علمی، نمایشگاهی و کارگاهی برگزار می‌شود، گفت: در بخش علمی، حدود ۵۰ مقاله تخصصی به دبیرخانه ارسال شده که از میان آن‌ها، ۲۱ مقاله برای ارائه انتخاب و ۱۲ مقاله در پنل‌های تخصصی مطرح خواهند شد.   

معصوم‌علیزاده ادامه داد: محورهای علمی شامل طراحی و فناوری‌های نوین سرامیک، بازاریابی، و پایداری زیست‌محیطی است و در بخش کارگاهی نیز نتایج تحقیقات انجام‌شده به‌صورت عملی ارائه می‌شود.

به گفته او، کارگاه‌های تخصصی در سه محور طراحی شده‌اند و شامل کارگاه ترکیبات خاک جهت پخت پرسلان دما پایین با تدریس استاد زیارتی پژوهشگر و فارغ‌التحصیل دانشگاه هنر ژاپن، کارگاه طراحی و برندینگ در صنایع‌دستی با تدریس استاد امامی، عضو هیئت ‌علمی دانشگاه تهران، کارگاه دیجیتال مارکتینگ و فروش آنلاین در صنایع‌دستی با تدریس مهندس مهدی‌نژاد که به موضوع بازاریابی و فروش آنلاین خواهد پرداخت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان افزود: مراسم افتتاحیه با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار می‌شود و سخنرانی‌های علمی تخصصی  توسط استاد سرپولکی از پیشکسوتان برجسته سرامیک کشور، دکتر طباطبایی مدیرعامل دیجی‌کالا با محوریت زنجیره ارزش و بازار ملی صنایع‌دستی و دکتر گلزاری پژوهشگر برجسته محیط‌زیست و بازیافت در صنعت سرامیک ارائه خواهد شد.

او مطرح کرد: در کارگاه خاک، اصلاح ترکیبات و استفاده از خاک‌های متنوع در دمای پخت پایین مورد بررسی قرار می‌گیرد تا ضمن کاهش هزینه‌ها، کیفیت تولید نیز ارتقا یابد، در کارگاه طراحی و برندینگ بر تنوع طرح‌ها، هویت‌بخشی به محصولات و توسعه صادرات تأکید خواهد شد و در کارگاه دیجیتال مارکتینگ نیز به اهمیت بازاریابی دیجیتال در معرفی و فروش صنایع‌دستی پرداخته می‌شود.

حضور شرکت‌ها و پلتفرم‌های ملی در بخش نمایشگاهی

معصوم‌علیزاده در ادامه با اشاره به بخش نمایشگاهی این همایش گفت: نمایشگاه تخصصی سرامیک با حضور هنرمندان شاخص از ۱۲ استان کشور در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان همدان برگزار می‌شود، در این بخش، شرکت‌های تخصصی از جمله شرکت کوره‌ساز دماگستر، شرکت معدنی صنعتی سورا وجین عقیق و پلتفرم‌های مهم بازاریابی آنلاین مانند دیجی‌کالا حضور خواهند داشت که در بخش ویژه بازار آنلاین صنایع‌دستی به معرفی مسیرهای نوین عرضه و فروش تولیدات هنرمندان خواهند پرداخت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان همدان افزود: مدیرعامل دیجی‌کالا در این همایش سخنرانی خواهد داشت و محور سخنان ایشان معرفی ظرفیت‌های بازار آنلاین صنایع‌دستی و مسیرهای جدید بازاریابی در کشور خواهد بود.

معصوم‌علیزاده تصریح کرد: نمایشگاه تخصصی سفال همزمان با جشنواره اقوام ایرانی برگزار می‌شود، این همزمانی فرصت ارزشمندی برای معرفی فرهنگ، هنر و سبک زندگی مناطق مختلف کشور فراهم می‌کند و اصالت هنرهای سنتی را در کنار نوآوری‌های معاصر به نمایش می‌گذارد.

تأکید بر نقش هوش مصنوعی در معرفی و بازاریابی صنایع‌دستی  

او در پایان با اشاره به اینکه این همایش گامی مؤثر در پیوند دانش و هنر با صنعت سفال کشور است و می‌تواند الگویی برای توسعه پایدار صنایع‌دستی در سطح ملی باشد، گفت: امروز در فضایی قرار گرفته‌ایم که خواسته یا ناخواسته باید به ‌سمت استفاده از فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی حرکت کنیم، چراکه این ابزارها می‌توانند نقش مهمی در معرفی، بازاریابی و توسعه اقتصادی صنایع‌دستی ایفا کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1404081000615
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha