به گزارش میراثآریا، محمد رکنی شامگاه چهارشنبه ۱۴ آبان ماه ۱۴۰۴ در کارگاه آموزشی توانمندسازی مدیران عامل و مدیران فنی شرکتها و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری خراسان رضوی گفت: مدیران دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، راهنمایان و جامعه محلی در معرفی و تبدیل یک ظرفیت به جاذبه گردشگری پر مخاطب نقش مهمی دارد.
معاون گردشگری اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی به جایگاه شرکتها و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری خراسان رضوی اشاره کرد و ادامه داد: بسیاری از شرکتها و دفاتر استان خراسان رضوی در کشور نامدار هستند و با با صداقت، سلامت، پرتلاش و خستگی ناپذیر خدمت میکنند.
رکنی با بیان اینکه شعار سال، گردشگری و تحول پایدار است، گفت: رعایت مسائل محیط زیستی و حفاظت از محیط زیست در تورهای گردشگری مد نظر قرار گیرد.
معاون گردشگری اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی تصریح کرد: برای جذب گردشگر خارجی مدیران دفاتر و شرکت های خدمات مسافرتی و گردشگری فعال شوند و تمام تلاش خود را در این زمینه به کار گیرند.

همچنین یوسف بیدخوری مسئول آموزش و برنامهریزی گردشگری اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی گفت: صنعت گردشگری به عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادی و تعاملات فرهنگی شناخته میشود و در قلب این صنعت شرکتها و دفاتر خدمات مسافرتی قرار دارد که نقش واسطهای حیاتی بین تامین کنندگان خدمات (هتلها، ایرلاینها و ...) و مسافران و گردشگران را ایفا میکنند.
او یاد آور شد: گردشگری در ایران با وجود پتانسیلهای عظیم تاریخی، فرهنگی، طبیعی با چالشهای ساختاری، اقتصادی و حقوقی متعددی روبرو هستیم.
بیدخوری افزود: نوسانات شدید نرخ ارز، تحریم های بینالمللی، ضعف قدرت خرید عمومی، ضعف در زیرساختهای گردشگری، نبود بازاریابی بین المللی یکپارچه، قوانین دست و پاگیر، نبود حمایتهای قانونی کافی، رقابت ناسالم و شکل گیری بازار سیاه، کمبود نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده مهمترین چالشهای پیش روی گردشگری است.
او افزود: باید با ایجاد ثبات اقتصادی، رفع موانع بینالمللی از طریق دیپلماسی، ساده سازی فرآیندهای اداری و سرمایهگذاری در زیرساختهای گردشگری، بستر لازم را فراهم شود.
بیدخوری تصریح کرد: تشکل جوامع، انجمنها و اتحادیههای قدرتمند و نظارتگر، برای ساماندهی رقابت، ایجاد پایگاههای داده یکپارچه و اجرای برنامههای آموزشی مستمر برای ارتقای مهارتهای نیروی انسانی ضروری است.
او تاکید کرد: شرکتها و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری باید به سمت تخصص گرایی (مانند تمرکز بر تورهای طبیعت گردی، گردشگری تاریخی و ... ) تقویت برند شخصی، دیجیتال سازی فرآیندها و ارائه خدمات با ارزش افزوده بالا (مانند تجربیات سفر منحصر به فرد) حرکت کنند.
همچنین جواد میبدی نیک مسئول دفاتر و شرکتهای خدمات مسافرتی و گردشگری گفت: ۶۳۱ دفتر و شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری در استان خراسان رضوی فعالیت دارند.
همچنین علی بهداد مسئول حقوقی اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی با اشاره به کارکرد قوانین، مقررات و آییننامهها اظهار کرد: هیچ آییننامهای نمیتواند قانون را نقض کند، بخشنامه برای تسهیل، تبیین و اجرای قوانین است.
همچنین محمد سعید ولی زاده رئیس انجمن صنفی کارفرمایی دفاتر و شرکتهای خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی خراسان رضوی در این جلسه گفت: آموزش مهمترین رکن هر کسب و کاری است و اهمیت آن در در صنعت گردشگری دو چندان میشود، چرا که این صنعت دائم به روز رسانی میشود و اطلاعات مرتبط با آن در حال تکمیل است.
او افزود: با توجه به این که این صنعت مستقیم با ارباب رجوع و مردم در ارتباط است، نیازمند توانایی و حرفهای بودن کارکنان و مدیران دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری است.
ولی زاده گفت: نیازهای آموزشی دفاتر خدمات مسافرتی شامل قوانین و مقررات گردشگری، قوانین و رویههای مالیاتی و نحوه برگزاری تورهای داخلی و خارجی است.

انتهای پیام/

نظر شما