میزان آگاهی و ارتقای دانایی در انسان از طریق کتاب و مطالعه

خواندن کتاب هم با توجه به اهمیت قدرت بینایی، شنیداری و لامسه (حس خوب آغوش والد) تعریف و ارائه می‌شود و از سنین پایین در وجود انسان نهادینه می‌شود و در سال‌های پیش رو با افزایش توانایی‌ها و قدم نهادن در مراحل رشدی بعدی تجربیات جدیدتر و جذاب‌تری را در زمینه مطالعه و کتابخوانی دریافت می‌کند.

صبا احسانی، مدیر مسوول کلبه قلم صبا، به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در یادداشتی نوشت: خواندن کتاب هم با توجه به اهمیت قدرت بینایی، شنیداری و لامسه (حس خوب آغوش والد) تعریف و ارائه می‌شود و از سنین پایین در وجود انسان نهادینه می‌شود و در سال‌های پیش رو با افزایش توانایی‌ها و قدم نهادن در مراحل رشدی بعدی تجربیات جدیدتر و جذاب‌تری را در زمینه مطالعه و کتابخوانی دریافت می‌کند که همه و همه در شکل‌گیری عادت مطالعه نقش مؤثر داشته و انسان را به فردی پرسشگر، دارای آگاهی و علاقمند به دانستن می‌کند که در مقیاس کلان در زنجیره‌ای از انسان‌ها و افراد آگاه سبب به وجود آمدن جامعه‌ای هوشمند و توانا خواهد شد.

همواره در طول زندگی‌ام، چه سال‌های نوجوانی و جوانی که کتاب خواندن نه تنها برای من و هم نسل‌هایم سرگرمی جذابی محسوب می‌شد، بلکه یک پل ارتباطی بی‌خطر جهت گفتمان با هم سن‌هایمان و شناخت و تبادل فکر بود که هنوزم لذت گفت‌وگو و تعریف کردن کتاب در آن زمان را به خوبی به خاطر دارم.

بعدها که بزرگ‌تر شدم، کتابداری و اطلاع‌رسانی (نام پیشین رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی) دانشگاه علامه طباطبایی خواندم، با اساتید بزرگی همچون نوش آفرین انصاری، توران میرهادی، فاطمه مرتضایی‌فر و... آشنا شدم. راهم را پرنور کردند، عضو فعال شورای کتاب کودک شدم و علاقه‌مند به کتابخانه‌های کودک و نوجوان که ارشدم را هم در این حوزه اخذ کردم.

در طی سال‌ها کار در کتابخانه‌های گوناگون و مطالعات فراوان همواره این دغدغه با من بود: «چگونه کودکان و نوجوانان را به مطالعه علاقه‌مند کنیم»؟ مطالعه و کتابخوانی در کودکان و نوجوانان تا چه میزان اهمیت دارد؟ آیا امری لوکس و فانتزی است یا این که الزامی برای آن احساس می‌شود؟ پاسخ این سؤال مهم را این گونه می‌توان ارائه داد که میزان آگاهی و ارتقاء دانایی در انسان از بدو تولد در حال شکل‌گیری است. ما در مبحث آموزش از همان اوان نوزادی به مراحل رشد وی توجه می‌کنیم و بر آن اساس تعالیمی را در قالب بازی هدفمند، تجربه کردن در فعالیت‌های حسی- حرکتی و توجه به حواس پنجگانه در نظر می‌گیریم. خواندن کتاب هم با توجه به اهمیت قدرت بینایی، شنیداری و لامسه (حس خوب آغوش والد) تعریف و ارائه می‌شود و از سنین پایین در وجود انسان نهادینه می‌شود و در سال‌های پیش رو با افزایش توانایی‌ها و قدم نهادن در مراحل رشدی بعدی تجربیات جدیدتر و جذاب‌تری را در زمینه مطالعه و کتابخوانی دریافت می‌کند که همه و همه در شکل‌گیری عادت مطالعه نقش مؤثر داشته و انسان را به فردی پرسشگر، دارای آگاهی و علاقمند به دانستن می‌کند که در مقیاس کلان در زنجیره‌ای از انسان‌ها و افراد آگاه سبب به وجود آمدن جامعه‌ای هوشمند و توانا خواهد شد.

بر این اساس، و با داشتن چنین دغدغه‌ مهمی، در آذرماه ۱۴۰۲ چرخ شروع به کار مؤسسه فرهنگی هنری کلبه قلم صبا با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد شروع به کار کرد و این آرزوی من که از دنیای عشق و علاقه‌ام به کتاب و خواندن ناشی می‌شد شکل گرفت.

اما در مورد فعالیت‌های فرهنگی که در کلبه قلم صبا با قدرت به صورت مستمر ارائه می‌شود، می‌توان به کارگاه‌های قصه‌گویی، بلندخوانی و نمایش خلاق اشاره کرد و همچنین آشنایی فرزندان‌مان با قصه‌های شاهنامه، نگارگری‌ها و ارایه نمایش سایه. کلاس‌های داستان‌نویسی خلاق، گروه کتابخوانی «ما وَ دوستان»، شناخت و اجرای افسانه‌های بومی خوزستان و همچنین شناخت و ساخت عروسک‌های بومی خوزستان به کودکان و نوجوانان مانند عروسک «بِی» دزفول و «دَیومی» قوم عرب در کنار قصه‌های عامیانه، معرفی سفالینه «درخت آسوریک» در کنار نمایش و قصه‌گویی «افسانه درخت خرما و بزی» که کهن‌ترین متن ادبی کودکان در ایران است.

معرفی مناطق خاص گردشگری به کودک و نوجوان در قالب پروژه‌های انیمیشن‌سازی، برگزاری نشست خوزستان‌شناسی، برگزاری کارگاه‌های حفظ منابع طبیعی برای خردسال و کودک همراه قصه، بازی‌های هدفمند و استفاده از مواد بازیافتی، شناخت گوزن زرد از گونه‌های ارزشمند منابع طبیعی خوزستان و همچنین درخت خرما و همین طور کُنار در قالب قصه‌ها و افسانه‌های فولکلور و ترانه‌های محلی و باورهای عامیانه مردم منطقه و بسیاری از فعالیت‌های ارزشمند دیگر در حوزه خوزستان و کشورم ایران و برگزاری تمامی آئین‌های باستانی در قالب قصه، افسانه شناخت خوراکی‌های آئینی و باورهای عامیانه مردم مناطق گوناگون و اجرای نمایش خلاق.

کلبه قلم صبا یک آرزو نبود بلکه هدفی ارزشمند جهت توسعه و ترویج مطالعه و کتابخوانی برای کودک و نوجوان و شناخت باورها و منابع ارزشمند فرهنگی، قومی، جغرافیایی، آئین‌های باستانی با بهره‌مندی از ادبیات، هنر با شناخت پژوهش مدارانه دنیای فانتزی و خلاقانه و زیبای فرزندانمون.

انتهای پیام/

کد خبر 1404082401636
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha