علی مومن لو روزنامه نگار در یادداشتی نوشت: آنچه باعث اهتمام به نگارش این یادداشت شده، گفت و گوی جالب و قابل تامل «رودرا گائوراو شرست «Rudra Gaurav Shresth» سفیر هند در ایران در گفت و گویی رسانه ای با رویکرد الزامات توسعه صنعت گردشگری در ایران بر مبنای ضرورتی به نام تبلیغات گردشگری است.
آقای سفیر در این گفت و گو تعداد گردشگران هندی که برای بازدید و سیاحت به ایران میآیند، را زیاد ارزیابی نکرده (حدود ۲۰ هزار زایر) و تاکید کرده: به همکاران ایرانی خود گفتهام که باید تبلیغات بیشتری درباره جاذبههای گردشگری ایران در هند انجام شود تا افراد بیشتری از آن بازدید کنند.
«رودرا گائوراو شرست» پیوندهای عمیق تاریخی و مذهبی ایرانی ها و هندی ها را مورد اشارت قرار داده و گفته که در حال حاضر، به دلیل نبود تبلیغات گسترده درباره گردشگری ایران در هند، بسیاری از هندیها از دیدنیهای ایران اطلاع ندارند. وی درباره اینکه مردم هند چه تصوری از ایران دارند؟ چنین توضیح داده: واقعیت این است که تصویر ایران در ذهن بسیاری از مردم هند تا حدی تحریفشده و نادرست است و این موضوع ناشی از تأثیر رسانههای غربی است. آنها معمولاً چهرهای منفی از ایران ارائه میدهند و کشور شما را بهصورت مکانی خطرناک و ناامن نمایش میدهند. به همین دلیل، بسیاری از هندیها از سفر به ایران هراس دارند و تلاشی برای شناخت واقعی کشور نمیکنند.
بازخوانی و تحلیل سخنان سفیر هند در ایران از منظر جامعه شناسی، اشتراکات تاریخی و فرهنگی بسیار جالب و قابل تامل است. از این رو که جناب سفیر نشان می دهد، به عنوان مقام عالیرتبه سیاست خارجی هندوستان به طور کامل و دقیق نسبت به مختصات جغرافیای تاریخی،سیاسی و گردشگری کشورمان اشراف دقیق داشته و علاج درد جهانگردی ایران را نیز تبلیغات و بازاریابی درست ایرانی ها در بازارهای گردشگری بخصوص هندوستان می داند. نکته حایز اهمیت فراوان این گفتگو درباره مشخصات و مختصات کشور هندوستان است. کشوری با سبقه تاریخی – فرهنگی کهن و جمعیتی بالغ بر بیش از یک میلیارد و دویست میلیون نفر که پس از چین به عنوان دومین کشور پرجمعیت جهان به شمار می رود، تمدنی که حدود ۲۰۰میلیون مسلمان را در خود جای داده، ریشه های مشترک فرهنگی و معماری در طول تاریخ با ما داشته و دارد، زبان پارسی را ۸۰۰ سال در دربارش پذیرفته و در نهایت با جمیع این اشتراکات می تواند به عنوان یکی از کشورهای مهم هدف گردشگری خارجی ایران نیز محسوب شود، اما در عمل از گردشگران دومین کشور پرجمعیت جهان آنهم با این حجم از اشتراکات و مناسبات فیمابین، آمار قابل توجهی، عاید ما نشده و چرخه معیوب و ناقص تبلیغات ایران در خارج از کشور نخستین و مهمترین دلیل این موضوع است.
توسعه پایدار گردشگری و نیازمندی به چرخه قدرتمند تبلیغات و بازاریابی
ایجاد یک تصویر مناسب و متناسب با ظرفیت ها و ایجاد امنیت و متعاقبا احساس امنیت از سوی دستگاه های گردشگری، وزارت خارجه و کشور مهمترین عنصر در نگاه اولیه جهانگردان برای انتخاب یک مقصد طلایی گردشگری به شمار می آیند. مطالعات صورت گرفته و نگاهی گذرا به واقعیات حاکم بر تبلیغات گردشگری و اطلاع رسانی بین المللی از ظرفیت های تمدنی و گردشگری کشورمان، موید عدم حضور قدرتمند و منسجم ما در بازارهای جهانی است. بازارهایی که با تکیه بر دو بال «بازاری و نمایشگاهی» می توانند از متقاضیان و علاقمندان سفر به ایران، تورهای ورودی قابل اعتنایی تعریف نمایند و این حق مسلم صنعت گردشگری ماست. اما رویکرد فوق چگونه شکل میگیرد؟ نخست: واقعیت این است که آشنایی کاربردی و راهبردی با فرهنگ، تاریخ و جغرافیای کشورهای جهان بخصوص کشورهای هدف بازار گردشگری یکی از ارکان مهم در تحقق اهداف تبلیغات گردشگری به شمار می رود. دوم اینکه توسعه پایدار گردشگری به عنوان صنعتی چندوجهی مستلزم یک چرخه درست و قدرتمند به نام تبلیغات و بازاریابی بوده و بدون آن هیچ یک دستآوردهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی صنعت جهانگردی امکان ظهور و بروز نخواهند داشت. سوم اینکه تحقق اهداف تبلیغات و بازاریابی نیازمند حمایت های سخت افزاری و نرم افزاری بخش های خصوصی و دولتی بخصوص برنامه اجرایی تشکیلات دولتی صنعت گردشگری بوده و بدون اهتمام جدی نهاد دولتی بخصوص ایجاد احساس امنیت و بودجه مناسب، هیچ کدام از سیاست ها و برنامه های بخش خصوصی نیز قابلیت اجرا یا تحقق نخواهند داشت.
ضرورت بازتعریف تبلیغات بر مبنای سطح و چگونگی برنامه ریزی تبلیغات خارجی گردشگری
سوال مطروحه در این میان سطح و چگونگی برنامه ریزی و انجام تبلیغات خارجی گردشگری ایران است و اینکه رصد و پایش تاثیرات آن چگونه خواهد بود؟ برای فهم بهتر موضوع در ابتدا باید تعریفی جامع از بازاریابی و تبلیغات و تعمیم آن به حوزه جهانگردی ارایه دهیم.
از دیدگاه علمی، بازاریابی فرآیندی مدیریتی و اجتماعی است که طی آن، افراد و سازمانها از طریق خلق و تبادل ارزش، نیازها و خواستههای خود را برآورده میکنند. به گفته فیلیپ کاتلر که از او به عنوان یکی از معتبرترین اندیشمندان این حوزه و پدر بازاریابی نیز یاد می شود: بازاریابی فرآیندی است که طی آن شرکتها یا سازمان ها برای مشتریان ارزش خلق میکنند و روابط قوی برقرار میسازند، تا در عوض از مشتریان ارزش دریافت کنند . این تعریف نشان میدهد که بازاریابی تنها یک فعالیت تبلیغاتی یا فروش نیست، بلکه مجموعهای پیوسته از فعالیتهایی است که از شناخت مشتری و نیازهای او شروع و به رضایت و وفاداری او ختم میشود. اگر مدل۴ p را که به عنوان مدل آمیخته بازاریابی نیز شناخته میشود، بررسی کنیم آنگاه متوجه می شویم که محصول، قیمت، توزیع و ترفیع به راحتی در حوزه تبلیغات جهانگردی نیز قابل تعمیم و بررسی هستند. زنجیره ارزشی که کاتلر دنبال تعریف و تحقق آن بوده، از حوزه احساس نیاز یا شناخت بازار سفر به کشورمان شروع می شود، با دریافت ویزا و مطالعات لازم درباره شرایط کشور ادامه می یابد، زنجیره ناوگان حمل و نقل دریایی، زمینی و هوایی را درگیر می کند، نظام توزیع عادلانه ثروت جهت تحقق اهداف اشتغال و اقتصاد بومی را توسعه و تقویت میکند و در نهایت با تبلیغات دهان به دهان جهانگردان، ضمن وفادارسازی مشتری، زنجیره ارزش سفر به کشورمان را کامل می کند و منجر به توسعه بازاریابی حتا از نوع نوین مشتری محور نیز می شود.
علی اکبرپور نیز در همین راستا به دقت تمام در مبحث مهم اولویتبندی تاثیر ابزارهای تبلیغات اینترنتی بر جذب گردشگران نوشته است: تبلیغات موجودیتی از مفاهیم است که میتوان از آن برای عرضه محصولات در بازار، البته بر مبنای برقراری ارتباط با مشتریان، استفاده نمود. این مفهوم در اصل دارای دو حوزه است. حوزه اول، بازاریابی است که هدفش ایجاد، برقراری ارتباط و رساندن ارزش به مشتری است. حوزه دوم، ارتباطات است که فرآیند ایجاد یک عقیده و نظر واحد بین یک فرستنده و یک گیرنده است و یا به تعبیری دیگر، فرآیند تسهیم مفاهیم بین افراد است.
نکته قابل تامل در این میان گزاره زمان است. چرا که اعتماد به تبلیغات و در ادامه بازارهای هدف در گذر زمان شکل میگیرد. تعریف تیزون مبنی بر اینکه: تبلیغات، روشی از بازاریابی است که درباره محصولات، خدمات، و کسب و کار اطلاع دهی مینماید. نیز تا حدودی همین مباحث را بازتعریف و تایید می نماید. تاکید بر عنصر زمان بر این دلیل استوار شده که جهانگردان در سطح جهانی منتظر هیچ کشوری برای دعوت نمی مانند. اکنون گسترش اینترنت و فضای مجازی فرصت مناسبی را برای آشنایی عموم گردشگران با اقصی نقاط جهان ایجاد کرده و سیاست گذاران هر کشوری که زودتر برنامه جامع گردشگری خود را طرح و اجرا نمایند، به نسبت دیگران سهم بزرگتری را از این بازار بزرگ اقتصادی، تصاحب خواهند کرد.
عناصر اربعه در تبلیغات گردشگری
“موضوعات و مفاهیم مندرج و مستتر در این تعاریف جامع از تبلیغات، به درستی الزامات تبلیغات گردشگری را نمایان ساخته و نقش تشکیلاتی با محوریت دولت (برخورداری نهادهای دولتی از ذات قدرت و بودجه و اعتبار)، برنامه ریزی، دیتای مناسب و انتخاب رسانه را به عنوان عناصر اربعه شکل گیری و توسعه بنیادین صنعت جهانگردی نشان می دهد.
واقعیت آن است که در ابتدای امر برای تحقق تبلیغات گردشگری خارجی، همچون سایرکشورها وظیفه تبلیغات منسجم و هدفمند و حتا تعریف یا بازتعریف اهداف و بازارهای گردشگری در ابتدا با دولت و متعاقبا در اهداف خرد بر عهده بخش خصوصی است. به این معنا که دولت در تامین بودجه و تشکیلات دولتی گردشگری در حوزه های کلان همچون سیاستگذاری و برنامهریزی،سرمایهگذاری در زیرساختها، تبلیغات و بازاریابی گردشگری و ... به یاری بخش خصوصی به عنوان پیشران و موتور محرکه توسعه صنعت گردشگری می پردازد.
نتایج مستقیم و غیرمستقیم اهداف تبلیغات گردشگری
توسعه برند، ایجاد تصویری درست از کشور، بهبود شاخص های مثبت سیاسیت خارجی، بهبود شاخص عملکرد کلیدی، بازگشت سرمایه، اشتغال و اقتصاد پایدار و ... از مهمترین نتایج مستقیم و غیرمستقیم تحقق اهداف تبلیغات گردشگری به شمار می روند . امروزه گردشگری به بزرگترین صنعت بخش خدمات تبدیل شده است و از نظر پراکنش، صنعت شماره یک جهان محسوب میشود .گردشگری طبق آمارهای موجود جهانی یکی از صنایع کم هزینه اما پاک بوده و توسعه آن می تواند منجر به توسعه پایدار کشور شود. شعارهای سازمان جهانی جهانگردی و نوع نگاه اقتصادی این سازمان جهانی به توسعه پایدار بخوبی جایگاه بالای جهانگردی را تبیین می سازد.
UNWTO از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ گردشگری و مشاغل؛ آیندهای بهتر برای همه،گردشگری و توسعه روستایی، گردشگری برای رشد فراگیر، تجدیدنظر درباره گردشگری و گردشگری و سرمایهگذاریهای سبز را به عنوان شعارسال انتخاب کرده و همانگونه که دیده می شود اقتصاد و محیط زیست تمام دغدغه این سازمان جهانی بوده است. بر پایه آمارهای سازمان جهانی گردشگری ملل متحدطبق آمارهای موجود در سال ۲۰۲۴، سهم گردشگری و سفر از تولید ناخالص جهانی (GDP) به ۱۰.۹ تریلیون دلار رسید که شامل تأثیرات مستقیم، غیرمستقیم و القایی این بخش است. این رقم معادل ۱۰٪ از اقتصاد جهانی و پشتیبانی از ۳۵۷ میلیون شغل است. در این سال تعداد گردشگران بینالمللی با رشد ۱۲.۴ درصدی نسبت به سال گذشته، به ۱ میلیارد و ۴۷۰ میلیون نفر رسید. از عجایب این آمار اینکه قطر در سال ۲۰۲۴ میزبان حدود ۵.۱ میلیون گردشگر بوده است. عربستان نیز بیش از ۲۹.۷ میلیون نفر در ۲۰۲۴ رسید؛ یعنی رشدی ۶۹.۶ درصدی. رشدی که به مدد برنامه ریزی جذب جهانگردان در کنار فرصت های حج و زیارت اماکن مقدسه میسر شده و اکنون عربستان نیز از مدعیان پیشرو بودن در صنعت جهانگردی است. نکته جالب اینکه همسایه ما ترکیه با بیش از ۶۰ میلیون جهانگرد بلافاصله پس از کشورهای فرانسه، اسپانیا و آمریکا در رده چهارم جدول پربازدیدترین کشورهای گردشگری سال ۲۰۲۴ ایستاده است.
نکته قابل تامل در این میان این است که کشورهای در حال رشد در صنعت گردشگری طی سالیان گذشته از یک سیاست ثابت تبلیغاتی پیروی کرده اند. حضور منظم و مرتب در نمایشگا های بزرگ گردشگری جهان، حضور در شبکه های بزرگ رسانه ای و در نهایت استقاده از ظرفیت شبکه های مجازی و اینفلوئنسر ها. از همین روست که میان بسیاری از کشورهای پیشرو در صنعت گردشگری رقابت فشرده و تنگاتنگی درباره میزان حضور تبلیغات گردشگری در شبکه های رسانه ای بزرگ جهان پدیدار شده است. در این میان ایران با وجود تاریخ کهن، هنر غنی، صنایع دستی فاخر و متنوع هنوز یک مقصد مهم و طلایی در سطح جهان به شمار نمیرود و همین امر وظیفه ما را در قبال تدوین یک برنامه جامع تبلیغاتی و ادای دین به این کشور زیبا و کهن دوچندان میکند.
تلاش برای تغییر ذهنیت نظام بودجه ریز یتبلیغاتی مبنی بر هزینه بر بودن این موضوع م یتواند نتایج مثبتی را به بار بیاورد، به عبارت بهتر اگر تا دهه گذشته اختصاص بودجه برای بحث تبلیغات گردشگری، هزینه بری محسوب می شد اکنون این موضوع در میان علمای فن به نوعی سرمایه گذاری مطمین محسوب شده و کشورهای برخوردار از صنعت گردشگری بودجه های هنگفتی را برای انجام برنامه های تبلیغاتی با رویکرد نوین و علمی تخصیص می دهند، چون در برهه کنونی صنعت جهانگردی در فرایندهای توسعه ، بخشی از ساختار تولید اقتصادی است که می تواند در گسترش تولید و درآمد و ایجاد اشتغال و اقتصاد و حتی مباحثی چون توزیع عادلانه ثروت و باززنده سازی هویت فرهنگی نقش اساسی ایفا کند. این مفهموم از طریق تعریف یک برنامه مدون تبلیغاتی و ایجاد فهمی درست برای متقاعد ساختن جهانگردان از اقی نقاط جهان برای سفر به ایران به عنوان یکی از کشورهای کهن و متمدن میسر می شود.
بازخوانی نمونه های موفق در تبلیغات گردشگری
شاید بازخوانی نمونه های موفق در تبلیغات گردشگری بتواند در این خصوص و بهره گیری از نظام تجارب موجود ما رای اری دهد. هرچند نمونه های زیادی در اقصی نقاط جهان را می توان به عنوان کشوهای موفق در تبلیغات گردشگری ذکر کرد. اما در این بخش در آسیا و خاورمیانه ما کشور ترکیه را انتخاب می کنیم. مالزی و امارات، عربستان و مصر و .. نیز در این حوزه جایگذاری می شوند. با اینحال ترکیه از این رو در این گزارش انتخاب شده که در همسایگی ما قرار داشته و ااشتراکات مذهبی و تاریخی دارد. هرچند مدت زمان زیادی از توسعه صنعت گردشگری در ترکیه نمی گذرد، اما این کشور موفق شده در در این سال ها در صدر کشورهای گردشگرپذیر قرار گرفته و زیرساخت های خود را نیز توسعه دهد. شواهد موجود نشانگر آن است که برنامه ریزان گردشگری در ترکیه نکات طلایی در تبلیغات گردشگری را درنظر گرفته و این برنامه را در ارتباط با مسالی چون شناسایی مخاطب هدف، تقویم محتوایی، انتخاب رسانه مناسب، توجه به زمانبندی درست و موقعیت جغرافیایی و ... تدوین کردند. نحوه اجرای بین المللی تبلیغاتی ترک ها نیز قابل توجه است. برنامه ریزان این کشور در سال۲۰۱۱ با بازنگری در برنامه های بازاریابی و تبلیغاتی خود در قالب مناقصه ای جهانی مسوولیت بازاریابی گردشگری خود در جهان را به شرکت های بزرگ تبلیغیاتی جهان از قبیل DDF، Globalو Iconisus واگذار کرده و با گسترش زبان های خارجی در تولید محصولات از قبیل انگلیسی،آلمانی، فرانسه و روسی دامنه تبلیغات مکتوب گردشگری را نیز افزایش دادند. سیاستگذاران گردشگری ترکیه همچنین با استفاده از برنامه های جدید تبلیغاتی همچون تولید و پخش سریالهای تلویزیونی برای عربها، تبلیغات خرید سوغات ترک در سایه اجرای قانون بخشش مالیاتی، فعالسازی کانال گردشگری و فیلمهای مستند، سازمان رادیو - تلویزیون دولتی ترکیه، توریسم پزشکی، تبلیغات توریسم ازدواج و گردشگری لوکس و... در نهایت برنامه ریزی و انجام تبلیغات توریسم فرهنگی و مذهبی (از قبیل اجرای جلوههای آیین بزرگداشت مولانا در قونیه) موفق به جذب بخش بزرگی از گردشگران بین المللی شده و در سال ۲۰۲۴ رتبه چهارم آمارهای جهانی را از آن خود کردند. در بخش بازاریابی الکترونیکی نیز امارات متحده عربی در این سال ها با راه اندازی کمپین Visit Dubai موفق شده تا از طریق همکاری با بلاگرهای سفر و ویدیوهای جذاب در اینستاگرام ، افزایش جذب قابل توجه گردشگران بینالمللی را تجربه کند.
فرا رسیدن زمان مناسب برای آغاز تبلیغات گردشگری
با توجه به شرایط اخیرکشوری و ضرورت جایگزینی گردشگری و صنایع وابسته به جای مشتقات نفت و برخورداری ایران از جاذبه های فراوان مذهبی، تاریخی،فرهنگی، پزشکی، ورزشی، کشاورزی و... به نظر می رسد اکنون زمان مناسب برای تدوین برنامه جامع تبلیغات گردشگری ایران در سایه استفاده از خردجمعی مدیران و کاارشناسان گردشگری، فعالان وزارت خارجه در حوزه های فرهنگی-گردشگری، ایرانیان خارج از کشور و اساتید دانشگاه ها و مراکز علمی فرا رسیده است. در این برنامه مطالعات بازارهای های هدف، استفاده از تجارب کشورهای پیشرو، تخصیص بودجه مناسب برای تبلیغات ، انتخاب رسانه های بزرگ، مشهور و اثرگذار و استفاده از فضای مجازی و تبلیغات دیجیتال باید نقش پررنگی داشته باشند، چون تبلیغات گردشگری به خصوص نوع دیجیتال آن به دلیل ویژگیهای منحصر به فردی که دارد، به ویژه در صنعت گردشگری، بسیار مؤثر واقع شده است. برخلاف تبلیغات سنتی، تبلیغات دیجیتال از ظرفیتهای بیپایان اینترنت بهره برده و می تواند جهانگردان و علاقمندان سفر به ایران را در هر جغرافیا و مکان و زمانی هدف قرار دهد. تبلیغات دیجیتال همچنین امکان سفارشیسازی تبلیغات بر اساس علایق و رفتارهای گردشگران را فراهم میکند که این امر میتواند تأثیرگذاری و نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را به شدت افزایش دهد.
تجارب موجود تبلیغاتی در تشکیلات گردشگری
همانگونه که اشارت رفت تبلیغات و بازاریابی گردشگری به دنبال خلق و تثبیت زنجیره ارزش در صنعت جهانگردی است. تبلیغات می تواند با ابزار معرفی خدمات و مقاصد و بهرهگیری از استراتژیها و ابزارهای نوین، تجربهای ماندگار و شخصیسازیشده برای گردشگران ایجاد کند. کشورهایی که بتوانند آگاهانه یا هوشمندانه از این ظرفیت استفاده کنند، سهم بیشتری از بازار رقابتی خواهند داشت. به عنوان نمونه سازمان وقت میراث فرهنگی و گردشگری در دهه ۸۰ موفق شد تا با تولید تیزرها و مستندات استاندارد و پخش آن از شبکه بی بی سی و مجموعه شبکه های ام بی سی و اکشن ظرفیت های کشور را به خوبی نشان داده و موج جدیدی از گردشگران عرب و اروپایی را راهی ایران نماید. همچنین سازمان با ایجاد ستادی فرابخشی به نام ستاد تبلیغات و و نمایشگاه ها برنامه ریزی جامعی را برای حضور منسجم در نمایشگاه ها و سایر مباحث راه اندازی کرده بود. این ستاد موفق شد تا تولیداتی را در ۱۷ زبان بزرگ و زنده تولید و روانه بازارهای هدف کند. در این برهه آثار قابل توجهی همچون کتاب نفیس و مشهور نیم نگاهی به ایران و ایران از نگاه دوچرخه سواران نیز به مرحله چاپ و توزیع جهانی رسیدند.
در کنار برنامه های فوق، در همین سال ها وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی با راه اندازی ستاد تبلیغات فضای مجازی و استفاده از ظرفیت سکوهای جهانی موفق شده تا در شبکه های اینستاگرام، توییتر و تلگرام تجارب جدید را کسب کند که در صورت تعمیم به سایر سکوها و زبان های خارجی می تواند در حوزه ایرانشناسی و معرفی ظرفیت ها در بازارهای جهانی نقش مهمی ایفا نماید. این وزارت طی همین سال ها موفق شد تا با استفاده از کمپینهای محتوایی در پلتفرمهایی مانند آپارات و اینستاگرام، به صورت ملموس مناطق کمتر شناختهشده مانند کردستان و سیستان را به گردشگران داخلی وخارجی معرفی کند.
برگزای فم تورهای رسانه ای و سرمایه گذاری، استفاده از فضای مجازی و ظرفیت فعالان فضای مجازی خارجی، استفاده از ظرفیت گوگل ادوردز از جمله راهکارهای کنونی بازاریابی الکترونیکی به شمار می روند.
روایت جهانی ظرفیت های گردشگری
کلام اخر اینکه تبلیغات گردشگری آنهم با تکیه بر عنصر خلاقیت اینک به تجربهای چندوجهی تبدیل شده است که کشورها از طریق آن تاریخ و ظرفیت ها و داشته های خود را روایت میکنند. ایران با برخورداری از آثار تاریخی کم نظیر، تمدن چندهزارساله، طبیعت چندفصل، تنوع اقوام و برخورداری از ۲۷ اثر ثبت شده جهانی می تواند روایات زیبایی را در بازارهای جهانگردی جهان نقل کند.این داستان منجر به خلق بازارهای جدید و گردشگران جدید شده و موج وفاداری مشتریان قدیمی و دستیابی به یک تبلیغات و بازاریابی هدفمند گردشگری (Targeted Marketing) را بوجود خواهد آورد. پیش شرط تحقق این مدعا تشکیل ستادی قدرتمند و فرابخشی به نام ستاد تبلیغات و نمایشگا ه ها ذیل وزارت متبوع با حضور کارشناسان ارشد بازاریابی از وزارت گردشگری، وزارت امور خارجه، رایزنان گردشگری سفارت خانه های ایران در کشورهای هدف، تورگردانان ایرانی و کارشناسان مبرز داشن بازاریابی است تا در خصوص تدوین برنامه ها و سپس نحوه کمی و کیفی اجرای این راهبردها در کشورهای هدف تصمیم گری نماید. این ستاد می تواند در ادامه نیز پس از اجرای برنامه های تبلیغاتی با پایش و رصد کاهش یا افزایش تورهای ورودی اقدامات لازم را نهادینه کند.
برای درک مفاهیم و نتایج پیدا و پنهان گزارش مذکور، این یادداشت با شاه بیت سخنان «رودرا گائوراو شرست» سفیر هند در ایران پایان می یابد. جمله ای که می تواند حتا به عنوان محور فعالیت های تبلیغات گردشگری ایران در خارج ار کشور نیز درنظر گرفته شود. سفیر هند در ایران گفته است: من معتقدم اگر تبلیغات مثبتتری درباره ایران در هند انجام شود، میتوان این تصویر نادرست ناشی از تأثیر تبلیغات رسانههای غربی را اصلاح کرد، چون بازدیدکنندگانی که به ایران میآیند، همیشه با رضایت کامل بازمیگردند. آنان میگویند احساس امنیت و استقبال بسیار گرمی داشتند و از مهماننوازی مردم ایران، که شاید در جهان بینظیر باشد، بسیار تمجید میکنند. با این حال، هنوز شمار اندکی از مردم هند از این واقعیت آگاه هستند.
همانگونه که اشاره شد در محتوای سخنان سفیر هند، ایران زیبا و باشکوه ما دارای امنیت و حتی احساس امنیت، مهمان نوازی بینظیر ایرانیان، و رضایت کامل بازدیدکنندگان خارجی نیز هست، اما با این حال اندکی از مردم هند از این واقعیت آشنا هستند و تصویر نادرستی نیز از کشورمان توسط رسانه های غربی شکل گرفته. هرچه می اندیشم بیشتر یقین می کنم که برهه کنونی مناسب ترین زمان برای آغاز تبلیغات انبوه گردشگری ایران در بازارهای جهانی و رسانه های معتبر جهان است.
انتهای پیام/
نظر شما