تکمیل مرمت سرسرای تالار آینه کاخ گلستان همزمان با ثبت جهانی هنر آینه‌کاری

مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان با بیان اینکه ثبت جهانی هنر آینه‌کاری در معماری ایران افتخاری برای میراث فرهنگی کشور است، اظهار کرد: مرمت و حفاظت از شاهکارهای آینه‌کاری کاخ گلستان نیز به نقطه عطفی تازه رسیده است؛ نقطه‌ای که استمرار درخشش و شکوه این هنر در معماری ایران را تضمین می‌کند.

آفرین امامی، مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان در گفت‌وگو با میراث آریا با اشاره به اینکه در روز چهارشنبه نوزدهم آذرماه سال ۱۴۰۴، همزمان با ثبت «هنر آینه‌کاری در معماری ایران» به عنوان بیست و هفتمین میراث ناملموس ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو، ساماندهی و مرمت آینه‌کاری‌های سرسرای تالار آینه کاخ گلستان به پایان رسید، گفت: این اقدام، گام مهمی در حفاظت و مرمت آرایه‌های گسترده آینه‌کاری این مجموعه میراث جهانی به شمار می‌رود؛ فرصتی که از تعطیلی موزه‌ها در دوران جنگ و گشایش تدریجی آنها حاصل شد، به بهترین شکل مورد استفاده قرار گرفت.

مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان، با اشاره به اهمیت آینه‌کاری‌های کاخ گلستان تصریح کرد: آینه‌کاری‌های گسترده و منحصر به‌فرد این بنا که در سال‌های ۱۲۵۳ تا ۱۲۶۱ توسط هنرمند نامی ایران، صنیع‌الملک، خلق شده‌اند، از آثار مملو از درخشندگی و شکوه در تاریخ معماری کشورمان به شمار می‌آیند. این تزئینات در چارچوب برنامه‌ریزی گشایش مجدد تالارهای سرسرا، تالار آینه و تالار موزه سلام، بخش اصلی کاخ گلستان، که در روزهای آینده انجام خواهد شد، مورد توجه ویژه قرار گرفتند. به همین دلیل، بلافاصله پس از عملیات وسیع و یکپارچه ساماندهی و مرمت تالار ظروف همراه با آرایه‌های آینه‌کاری روی گچبری‌های آن، مرمت تالار آینه نیز به انجام رسید.

او با تاکید بر اینکه این مجموعه اقدامات مرمتی از جمله مهم‌ترین پروژه‌های حفاظت و مرمت متنوعی هستند که با بهره‌گیری از فرصت تعطیلی و پیش از بازگشایی مجدد بخش اصلی کاخ گلستان با موفقیت به پایان رسیده‌اند، بیان کرد: با وجود آنکه حفاظت و نگهداری و مرمت آینه‌کاری در مجموعه عمارات کاخ گلستان در طول نزدیک به دو قرن جریان داشته، اما از سال ۱۳۹۸ با تکیه بر دانش و توانمندی استادکاران و مرمتگران و مدیریت امر حفاظتی و مرمتی، این موضوع اهمیت مضاعفی یافته است. همگام با حفاظت و مرمت در همه زمینه‌ها و آرایه‌های تزئیناتی دیگر این مجموعه، تزئینات گسترده آینه‌کاری نیز به عنوان نقطه ثقل هنر و ذوق زیبایی‌شناسی هنرمندان در تداوم معماری همیشه زنده و پویای کاخ گلستان مورد توجه قرار گرفته‌اند.

امامی همچنین به پروژه‌های بزرگ مرمتی در حوزه آینه‌کاری اشاره کرد و گفت: در طول این سال‌ها مجموعاً ۹ پروژه بزرگ حفاظتی و مرمتی تنها در سطوح آینه‌کاری در مقیاس وسیع و یکپارچه در این مجموعه عملی شده است. از جمله می‌توان به مرمت آینه‌های ایوان تخت مرمر در سال ۱۳۹۸، مرمت آینه‌های تالار شاه‌نشین عمارت بابعالی در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، مرمت آینه‌های عمارت الماس در برنامه بازگشایی موزه جدید امیرکبیر در سال ۱۴۰۲، مرمت گسترده آینه‌های عمارت برلیان در برنامه تعریف و بازگشایی موزه مشروطه در سال ۱۴۰۲، مرمت آینه‌کاری‌های شمس‌العماره در تمام فضاهای تالار و ایوان و گوشواره‌ها در سال ۱۴۰۲، و مرمت آینه‌کاری‌های سرسرای تالار آینه در سال ۱۴۰۴ اشاره کرد.

مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان با بیان اینکه ثبت جهانی هنر آینه‌کاری در معماری ایران افتخاری برای میراث فرهنگی کشور است اظهار کرد: مرمت و حفاظت از شاهکارهای آینه‌کاری کاخ گلستان نیز به نقطه عطفی تازه رسیده است؛ نقطه‌ای که استمرار درخشش و شکوه این هنر در معماری ایران را تضمین می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1404092101451
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha