سبک گردشگری هر منطقه باید متناسب با مزیت‌های آن مشخص شود

تولید ثروت در صنعت گردشگری همواره با توسعه پایدار و ایجاد تعادل بین اقتصاد، اجتماع و محیط زیست همراه است و صرفاً با صدور مجوز نمی‌توان بدان دست یافت. بنابراین صدور مجوز بدون برنامه کلان گردشگری منطقه‌ای، سازماندهی منابع، مدیریت جاذبه‌ها و مشخص کردن نقش ذی‌نفعان و جامعه میزبان، علی‌رغم همه تلاش‌ها، نمی‌تواند جریان اقتصادی مثبتی را ایجاد کند.

حسین مقدم، مدیر خانه خلاق نوآوری باران، در گفت‌وگو با میراث‌آریا با انتقاد از سیاست‌های مجوزمحور در حوزه گردشگری تأکید کرد که این رویکرد به بن‌بست رسیده و نمی‌تواند موجب رونق اقتصادی در کشور شود.

مدیر خانه خلاق نوآوری باران با اشاره به اینکه سال‌هاست که صدور مجوز و پرداخت تسهیلات اصلی‌ترین اقدام دولت برای رونق تولید و خدمات در کشور بوده است گفت: صرف نظر از عدم همسویی این سیاست با جریان توسعه در دنیا، باید توجه داشت که نقش عرصه عمومی و اجتماع در صنعت گردشگری به دلیل تعامل مستقیم میهمان و میزبان بسیار حائز اهمیت است. بنابراین نقش حکمران در مدیریت فضای عمومی شهر یا روستا و ایجاد هماهنگی بین اجزای مختلف آن نکته کلیدی ماجرا است و مدیریت صحیح آن بر همه کسب‌وکارها و رونق بازار گردشگری تأثیر مستقیم دارد.

مقدم با اظهار اینکه گردشگری رسته‌ای اقتصادی است که از ارائه خدمات، تولید ثروت می‌کند اظهار داشت: به همین دلیل هر پیام یا واکنش جامعه میزبان مانند سبک معماری، هارمونی فضای عمومی، رنگ‌ها، شعارها، تابلوها و... اگر با جاذبه‌ها، اصالت‌ها، هویت بومی و مزیت رقابتی آن همسو نباشد، انباشت ثروت نمی‌کند. از این رو حفظ این جاذبه‌ها و تبدیل آن به مزیت رقابتی یا منحصر به فرد مهم‌ترین اقدام بسترساز برای جلب مشارکت، هدایت سرمایه‌گذاری و خلق ثروت از بازار گردشگری یک منطقه است.

وی با اشاره به تجربه اقتصادی دنیا خاطرنشان کرد: تولید ثروت در صنعت گردشگری همواره با توسعه پایدار و ایجاد تعادل بین اقتصاد، اجتماع و محیط زیست همراه است و صرفاً با صدور مجوز نمی‌توان بدان دست یافت. بنابراین صدور مجوز بدون برنامه کلان گردشگری منطقه‌ای، سازماندهی منابع، مدیریت جاذبه‌ها و مشخص کردن نقش ذی‌نفعان و جامعه میزبان، علی‌رغم همه تلاش‌ها، نمی‌تواند جریان اقتصادی مثبتی را ایجاد کند.

مدیر خانه خلاق نوآوری باران همچنین به تعارض سیاست‌ها در حوزه صدور مجوز اشاره کرد و گفت: وقتی دو سیاست کلان «گردشگری انبوه» و «توسعه گردشگری» به صورت همزمان پیش می‌رود، این تعارض در حکمرانی گردشگری یکی از دلایل ایجاد ناپایداری در بسیاری از مناطق دارای مزیت است.

حسین مقدم در ادامه این گفت‌وگو مجموعه‌ای از راهکارها برای رونق اقتصاد گردشگری کشور در شرایط محدودیت منابع و ناامنی اقتصادی ارائه داد و تأکید کرد: برای عبور از وضعیت کنونی و ایجاد جریان مثبت اقتصادی در حوزه گردشگری، باید سبک گردشگری هر منطقه متناسب با مزیت‌های آن مشخص شود تا بازار گردشگری بر پایه این مزیت‌ها توسعه یابد.

مقدم با اشاره به عقد تفاهم‌نامه افزود: عقد تفاهم‌نامه با سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها، سازمان جنگل‌ها و بنیاد مسکن ضروری است تا سبک گردشگری در طرح‌های توسعه شهری و روستایی از جمله طرح تفصیلی، طرح هادی، سیما و منظر و مبلمان شهر و روستا رعایت شود و واگذاری‌های سرمایه‌گذاری نیز بر همین اساس صورت گیرد.

وی مدیریت زنجیره ارزش گردشگری را از دیگر اقدامات مهم دانست و گفت: این زنجیره باید بر اساس سبک گردشگری هر منطقه با بررسی ورودی و خروجی‌های آن ساماندهی شود و ظرفیت صدور مجوز در بخش‌های مختلف به گونه‌ای تعیین گردد که تعادل و کارآمدی در کل زنجیره ایجاد شود.

مدیر خانه خلاق نوآوری باران همچنین بر پهنه‌بندی انواع گردشگری در مقیاس منطقه‌ای برای سیاست‌گذاری صدور مجوز تأکید کرد و هشدار داد که صدور مجوز برای مواردی که جزو مزیت یک منطقه محسوب نمی‌شود، باید متوقف گردد.

وی خاطرنشان کرد: جلوگیری از صدور مجوزهای تلفیقی فروش ملک و خدمات گردشگری برای یک واحد، تصویب سیاست‌های اقناعی برای جلوگیری از تبدیل کاربرد تأسیسات گردشگری به املاک و مستغلات، و آموزش زیرمجموعه‌های وزارت کشور در فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، دهیاری‌ها و شوراهای بخش با مفاهیم توسعه پایدار و نقش گردشگری در اقتصاد جامعه بومی از دیگر اقدامات ضروری برای رونق این صنعت است. 

انتهای پیام/

کد خبر 1404092201467
دبیر محمد آوخ

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha