به گزارش ميراث آريا chtn) ) و به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ، اين سمينار با حضور استادان و انديشمنداني از کشورهاي ايران، افغانستان، پاکستان، تاجيکستان، ترکيه، آلمان و هند در تالار «مختار انصاري» دانشگاه ملي اسلامي دهلي نو برگزار شد.

در اين مراسم که \"مرتضي شفيعي شکيب \"رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و دکتر \"ضيايي\" مسئول خانه فرهنگ ايران حضور داشتند، پروفسور\" سيد شاهد مهدي \"معاون مرکز فرهنگي بين المللي هند (ICCR) طي سخناني با قدرداني از برگزار کنندگان سمينار گفت: سال 2007 ميلادي از طرف سازمان فرهنگي يونسکو به نام سال مولانا نام گذاري شد و ما در اين مدت شاهد برگزاري سمينارها و همايش هاي متعددي در کشورهاي مختلف بوديم، به همين مناسبت در مدت سه روز سمينار ارزشمندي در دهلي با حضور شخصيت هاي علمي و فرهنگي برگزار شد که لازم مي دانم از تمامي کساني که در برپايي باشکوه آن تلاش کردند قدرداني کنم.

شاهد مهدي افزود: در حقيقت تجليل از مولانا به نوعي تجليل از علم و معرفت و معنويت است و همه ما اين را بخوبي مي دانيم و به قول خود مولانا: «ما براي وصل کردن آمديم ني براي فصل کردن آمديم» اين بيانگر اعتقاد دروني مولانا است که امروز همه ما به آن نيازمند هستيم.

\" دکترعبدالحميد ضيايي\" مسئول خانه فرهنگ جمهوري اسلامي ايران در دهلي نو نيز گفت: همه ما گرد آمده ايم تا خاطره و ياد مولانا را گرامي بداريم، ما به آرامش و اطمينان و يقين نياز داريم و همه را مي توان در آثار مولانا جستجو کرد.

وي افزود: مولانا عارفي بود که سينه او خراب خانه عالم شده بود و خم خانه آرامش و يقين گرديد.

ضيايي خاطر نشان کرد: «ني» کلمه اي است که در بيت اول مثنوي نهفته است «بشنو اين ني چون شکايت مي کند از جداييها حکايت مي کند». مراد از ني، خود مولانا است؛ «ني» از خود آوا و صدايي ندارد، بايد کسي در آن بدمد تا صدا بدهد و شخص مولانا «ني» است.

مسئول خانه فرهنگ جمهوري اسلامي ايران در دهلي نو تصريح کرد: اولين کلمه براي شناخت مولانا تهي شدن است که اولين درسهاي شمس تبريزي نيز همين بود. مولانا آتشفشاني بود که دريچة آن بسته بود و شمس اين دريچه را باز کرد و به مولانا پرواز و فوران کردن را ياد داد.

ضيايي در پايان گفت: شمس تبريزي در درون ماست و ما چوب هاي تر هستيم که آتش شمس در ما اثر نمي کند. اميدواريم روزي اين آتش در ما نيز اثر بگذارد.

خانم حُسن بانو غضنفر از کشور افغانستان نيز در اين مراسم طي سخناني گفت: در پايان اين محفل گرم از برگزار کنندگان تشکر مي کنم، ما در اين سه روز شاهد حضور انديشمندان زيادي بوديم که نکات
ارزنده اي پيرامون مولانا گفته اند و هنوز نکته‌‌هاي نا گفته زيادي باقي مانده است.

120/

انتهای پیام/

کد خبر 1386090445