دومين و سومين اثر طبيعي ثبت ملي شدند

به گزارش ميراث آريا(chtn)و به نقل از روابط عمومي معاونت ميراث فرهنگي،‌ حسينعلي وکيل در خصوص اين آثار اظهار داشت: چشمه باد آب سورت از نوع ژئو پارک محسوب شده و در ارتفاع 1841 متري از سطح دريا در شهرستان ساري،‌ بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه قرار دارد.

وي درخصوص وضعيت مکاني اين چشمه گفت: اين چشمه را ازجهت شمال به ارتفاعات و تپه‌هاي پوشيده از جنگل‌هاي سوزني برگ، از جنوب به دره مشرف ارتفاعات که چشمه روي آن واقع شده است، از شرق به ارتفاعات پوشيده از گياهان بوته‌اي و درختچه و از غرب به معدن سنگ‌هاي تزئيني احاطه کرده است.

وکيل در خصوص قدمت اين اثر گفت: اين چشمه همزمان با آخرين چين خوردگي البرز در پليوستوسن و پليوسن در دوران چهارم زمين شناسي شکل گرفته است.

وي همچنين در خصوص فرهنگ عامه نسبت به اين اثر افزود: مردم منطقه به دليل گوگردي بودن اين چشمه، که براي امراض پوستي کاملاً مفيد است، از وجود اين چشمه آگاهي کافي دارند و از آن به عنوان سر شور ياد مي کنند . مردم منطقه از ديدگاه آب درماني به اين چشمه معتقد بوده و از آن آگاهند.

به گفته ساکنان منطقه آنها براي شفا يافتن از امراض پوستي خود ، با آب چشمه حمام مي کنند اما بدليل اينکه دماي آن تنها مقدار کمي از دماي محيط بالاتر است براي گرم کردن آن از داغ کردن سنگهاي موجود در اطراف چشمه و گذاردن آنها در داخل آب چشمه استفاده مي کنند.

وي تأکيد کرد: امروزه مبحث ژئوتوريسم يکي از مباحث جديدي است که در حيطه گردشگري در جهان به آن توجه مي‌شود و اثر طبيعي ياد شده ميتواند يکي از مهمترين فاکتورهاي گردشگري زميني در ناحيه باشد که زمينه موجبات توسعه پايدار در منطقه را فراهم کند .

مديرکل دفتر ثبت آثار تاريخي، فرهنگي و طبيعي در خصوص سرو کهنسال ابرکوه نيز ضمن بيان اين نکته که کارشناسان در مورد قدمت اين درخت، نظرات متفاوتي دارند، افزود: قدمت اين درخت در برخي اظهارنظرها توسط کارشناسان 1500 سال و در جايي ديگر بين 4500 تا 5000 سال عنوان شده است.
وي گفت اين درخت براي مردم بخصوص اهالي شهر ابرکوه و مردم يزد بسيار مقدس بوده و اعتقاد عميقي نسبت به آن دارند و در پاي آن نذري داده و حاجت مي‌طلبند.

حسينعلي وکيل در ادامه اظهار داشت: با تبليغات و چاپ پوسترهايي که از اين درخت طي دو سه دهۀ اخيرصورت گرفته و مقالاتي که در مورد آن در روزنامه‌ها چاپ شده است، افراد زيادي در جامعه از وجود آن آگاه هستند. بررسي نقشه کرۀ زمين در اينترنت نشان داده که جايگاه آن با نام در اين نقشه مشخص شده است.

مديرکل دفتر ثبت با اشاره به اينکه سطح تاج پوشش سرو ابرکوه، 210 مترمربع است، در زمينه اهميت ثبت اين درخت گفت: به دليل ارزش علمي و قدمت اثر و داشتن زيبايي خارق العاده آن بازديد کنندگان فراواني از داخل و خارج کشور مراجعه مي‮‮کنند.

در ضمن مردم بومي به عنوان درخت مقدس و براي گرفتن حاجت به شهر ابرکوه مراجعه مي‮کنند که با حفاظت موثر و معرفي بهينه اين اثر مي‮توان بر بازديد کنندگان اين اثر افزود.

شايان ذکر است که پيش از اين، کوه دماوند بعنوان اولين اثر ثبت شده طبيعي ايران معرفي شد./120

انتهای پیام/

کد خبر 1387041933