پايان فاز نخست عمليات سنگ‌فرش تنگ سولک

«عليرضا ايزدي» در گفت‌و‌گو با ميراث آريا(chtn) با يادآوري اين موضوع که کتيبه‌هاي تنگ سولک از قديمي‌ترين آثار ثبت شده استان کهگيلويه و بويراحمد به شمار مي‌آيد تاريخ ثبت آن را دهه 20 اعلام و خاطر نشان کرد: عمليات سنگ‌فرش اين ناحيه از سال گذشته آغاز شده و فاز اول آن سال جاري به پايان مي‌رسد.

اين مقام مسوول اظهار داشت: از عمده‌ترين پوشش گياهي اين ناحيه مي‌توان به نوعي سرو کوتاه اشاره کرد که منحصر به همين منطقه است، و به همين دليل اين ناحيه به سروک يا سرو کوچک معروف شده است.

به گزارش ميراث آريا «ايزدي» اظهار داشت:‌ اين ناحيه داراي 12 کتيبه و نقش برجسته متعلق به دوره اشکاني است که در فواصل کوتاهي از هم قرار گرفته‌اند.

گفتني است با توجه به مطالعات انجام شده، اين مکان پرستشگاه بوده، اولين کتيبه در مجموعه اين کتيبه‌ها، نقش حک شده‌اي است که افراد را دعوت به عبادت مي‌کند.

گفتني است تنگ سولک در غرب تنگ بجک و در نزديکي شهر ليکک (از توابع استان کهگيلويه و بويراحمد) قرار دارد که به لحاظ نزديکي به محدوده شهرستان بهبهان، عموماً مورد استفاده مردم شهرستان بهبهان قرار مي‌گيرد‌. به دليل اينکه‌ مردم محلي به سرو، سول مي‌گويند، تنگ به نام سولک معروف شده است. اين تنگ، از تنگ‌هاي بسيار مهم، طويل و وسيع موجود در رشته کوه حاتم است که در انتها و از سمت غرب به تنگ مهمتري به نام ماغر متصل مي‌شود.
/110

انتهای پیام/

کد خبر 1390092626