خليج فارس گاهواره تمدن عظيم ايران و بشريت است

به گزارش ميراث آريا (chtn) به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري، «محمدرضا رحيمي» عصر امروز (يکشنبه) در همايش ملي خليج فارس که در بوشهر برگزار شد، اظهار داشت: استان بوشهر سرزمين و گنجينه‌اي ارزشمند از اسطوره‌ها، حماسه‌ها و مقاومت‌ها در برابر تجاوز بيگانگان از زمان‌هاي دور تا به امروز در خود جاي داده و مي‌توان آن را نماد تاريخي ملت‌ ايران دانست.

وي مردم از اين ديار با عنوان ولايتمدار، خونگرم، باغيرت و شجاع ياد و بيان کرد: در طول تاريخ، پاسداري از مرزهاي دريايي ايران در آب‌هاي نيلگون خليج فارس بر عهده مردم استان بوشهر بوده است. امسال نيز مراسم روز ملي خليج فارس در شرايطي برگزار مي‌شود که جمهوري اسلامي ايران در اوج اقتدار، عزت و سربلندي قرار دارد.

رحيمي تصريح کرد: امروز با اين عظمت مي‌توان گفت که دشمنان اين مرز و بوم بيش از هر زمان ديگري در برابر عظمت و مقاومت ملت ايران تن به واقعيات داده و خواهند داد.

وي با بيان اين که امروز خليج ‌فارس به عنوان يکي از نقاط مهم و استراتژيک در جهان مورد توجه است، گفت: در حال حاضر حدود 64 درصد از ذخاير نفت و گاز جهان در اين منطقه قرار دارد و حدود 30 درصد نفت دنيا از خليج فارس تامين مي‌شود از اين ‌رو در دهه‌هاي آينده نيز اين منطقه به عنوان يکي از مهم‌ترين نقاط ژئواکونوميک و ژئواستراتژيک در جهان مطرح خواهد بود.

معاون اول رئيس‌جمهور در ادامه با تاکيد بر اين که جمهوري اسلامي ايران امروز با قرار گرفتن در ضلع شمالي خليج فارس طولاني‌ترين سواحل را در اين منطقه دارد، خاطرنشان کرد: مرزهاي ايران حدود 1534 کيلومتر در منطقه خليج فارس از دهانه اروند تا شمالي‌ترين نقطه در تنگه هرمز است. از سوي ديگر، 1047 کيلومتر از ساحل درياي عمان را به خود اختصاص داده بنابراين مي‌توان گفت که ايران بيشترين پيوندهاي عميق فرهنگي، تاريخي و سرزميني را با اين حوزه دارد.

وي با بيان اين که تلاش عده‌اي از مردمان جاهل و متعصب در برابر شکوه و عظمت و تمدن چند هزار ساله ايراني باعث تاسف است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر هزاران کتاب، نقشه، سند و مدرک خدشه‌ناپذير تاريخي به جاي مانده از قرون گذشته وجود دارد که همگي آن‌ها همواره بر هويت خليج فارس شهادت داده‌اند.

رحيمي بيان داشت: نام خليج فارس بر آثار تاريخي و کتب جغرافيدانان بيش از يک‌هزار سال پيش ثبت شده است.

وي افزود: از گذشته‌هاي دور همچون در کتيبه‌هاي آشور، سنگ‌نوشته‌هاي داريوش هخامنشي و آثار مورخان مشهور يوناني و جغرافيدانان نامدار قرن دوم ميلادي نام خليج فارس به همين صورت ذکر شده است.

معاون اول رئيس‌جمهور با استناد به نامگذاري و ثبت روز ملي خليج فارس گفت: نامگذاري اين روز از روي تعصب قومي و قبيله‌اي و يا مساله خاک و جغرافيا نيست بلکه دفاع از نامي تاريخي است که اسناد سازمان ملل متحد بر آن صحه گذاشته است.

وي تاکيد کرد: مساله امروز ما با فتنه‌گران و بيگانگان حاضر در منطقه، خصوصا انگلستان، به خاطر اين است که آن‌ها از گسترش نفوذ انديشه ايراني- اسلامي و الگو شدن ملت ايران براي ملل مسلمان و محروم جهان در هراسند و مي‌دانند که اگر انديشه ايراني- اسلامي در مسند مديريت جهاني قرار بگيرد، ديگر مجالي براي سياست‌هاي سلطه‌طلبانه، غارتگرانه و شيطاني آن‌ها باقي نمي‌ماند.

رحيمي با تاکيد بر اين که جمهوري اسلامي ايران با اقتدار کامل آماده دفاع از امنيت اين منطقه جهاني است، خاطرنشان کرد: به برادران مسلمان همسايه در خليج فارس توصيه مي‌کنم از همياري با قدرت‌هاي بيگانه در منطقه دست برداشته و با طرح برخي از ادعاهاي واهي امنيت خود، ايران و منطقه خليج فارس را به خطر نيندازند.

انتهای پیام/

کد خبر 1391021015