ایجاد ارتباط تلفیقی بین اقتصاد و فرهنگ با رعایت چارچوب‌های میراث‌فرهنگی

معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بازدید از مجموعه تاریخی خانه عامری‌ها گفت: با رعایت ملاحظات و چارچوب های میراث فرهنگی به خوبی می توان میان دو حوزه اقتصاد و فرهنگ رابطه تلفیقی مفهومی و اجرایی ایجاد کرد.

به گزارش میراث آریا(chtn) در سفری که سعید شیرکوند، معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی سازمان، و احسان ایروانی مدیرعامل صندوق احیا روز پنج شنبه (اول اسفندماه) جهت بازدید از فرآیند سرمایه گذاری و شیوه های مرمت و احیااز مجموعه تاریخی خانه عامریهای کاشان داشتند، شیرکوند با ابراز قدردانی از اقدامات به عمل آمده در راستای پیشبرد موثر این پروژه موفق بر استمرار امر احیاء بناهای تاریخی تاکید کرد و با اشاره به سیاستهای دولت در خصوص توسعه مشارکت های سرمایه گذاری با بخش خصوصی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی با تخصصی دانستن حوزه سرمایه گذاری در اماکن تاریخی، به اهمیت واگذاری این بناها به بخش خصوصی جهت مشارکت و بهره برداری تاکید دارد.

وی تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی با تاکید بر پتانسیل های موجود در استانها، تنها راه حل حفظ این آثار را احیا و بهره برداری مناسب را توسط سرمایه گذاران اهل می داند و و از مدیران کل استانها انتظار دارد تا پیگیری تحقق این اهداف را مد نظر داشته باشند.


معاون سرمایه گذاری سازمان همچنان افزود: با رعایت ملاحظات و چارچوب های میراث فرهنگی به خوبی می توان میان دو حوزه اقتصاد و فرهنگ رابطه تلفیقی مفهومی و اجرایی ایجاد نمود تا این دو به ارتقاء یکدیگر یاری کند و به حفظ آثار باارزش کشورمان منتهی شود.

شیرکوند در سخنان خود چشم انداز روشنی را برای صندوق احیاء متصورشد و تصریح کرد: باید صندوق احیاء از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به طور مجدانه ای مورد حمایت قرار گیرد، همچنین همکاری کلیه استانها با صندوق احیاء باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

همچنین احسان ایروانی، مدیر عامل صندوق احیاء در این بازدید گفت: شرکت سرمایه گذاری عظام در زمینه مرمت و احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی پیشینه و تجربه ای نداشته اما با بکارگیری متخصصین و مشاوران زبده و کارآزموده همچنین بهره مندی از توان استادکاران میراث فرهنگی در این حوزه موفق به پیشبرد اهداف پروژه شده است و این نویدبخش این است که سرمایه گذاران با تکیه بر دانش و تخصص مشاوران و متخصصین حاضر در سطح کشور می توانند در حوزه احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی بخوبی فعالیت کنند تا باتضمین بقا این آثار به رونق اقتصاد میراث فرهنگی هم دست یابیم .


وی ادامه داد: مجموعه عامری های کاشان مشتمل بر 5 خانه تاریخی با قدمت قاجاری و به مساحت قریب به 12000 متر مربع با سرمایه گذاری بالغ بر 4 میلیارد تومان به کاربری اقامتی پذیرایی ممتاز اختصاص یافته و در مدت سه سال فعالیت طراحی و عملیات اجرای بالغ بر 150 نفر ماه اشتغال مستقیم ایجاد نموده و در زمان بهره برداری بالغ بر 100 اشتغال مستقیم و مشاغل غیر مستقیم ایجاد خواهد نمود. پیش بینی می شود بهره برداری از این مجموعه از خردادماه سال آتی آغاز شد.

ایروانی از جمله پراهمیت ترین مراحل حفاظت و احیا اماکن تاریخی و تحقق سرمایه گذاری در این رابطه را تعیین کاربری های متناسب برای بناهای تاریخی و تامین ملزومات توجیه اقتصادی آن، دقت در گزینش سرمایه گذاران، تسهیل، حمایت و هدایت سرمایه گذاران، حمایت از مشاغل مرتبط با احیا و متخصصان و استادکاران و پایش و نظارت های لازم دانست.

پس از این نشست که با محوریت موضوع بهره برداری از مجموعه عامریهای کاشان برگزار شد، در نشست دیگر کارگروهی با حضور مدیران کل استانی و به ریاست مهندس ایروانی با هدف تبیین روند و فرآیند واگذاری بناهای تاریخی قابل احیا و بهره برداری برگزار شد.

در این کارگروه احسان ایروانی با بیان کلیه مراحل قانونی و اسناد مرتبط با این مهم به بیان تجربیات موفق و ناموفق گذشته صندوق احیا پرداخت و در نهایت فهرست چهل بنای تاریخی آماده احیا و بهره برداری و سرمایه گذاری را جهت اولویت واگذاری به بخش خصوصیبه تفکیک هر استان معرفی و شرایط واگذاری آنها را برای مدیران کل استانها تشریح کرد.


ایروانی ادامه داد: هدف از احیا اماکن با مالکیت دولتی فقط درآمدزایی نبوده و امید است مبحث کاربری بخشی به اماکن تاریخی و احیا آن به حوزه اماکن با مالکیت خصوصی نیز تسری یابد.

وی حمایت از احیا اماکن تاریخی به مفهوم عام و حمایت از مالکان و دارندگان بناهای تاریخی را مهمترین هدف قانونی تشکیل صندوق احیا دانست و اظهار امیدواری کرد: با مشارکت و هم افزایی قانونی که با وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور برمبنای قانون حمایت از احیا شکل گرفته، دستاورد مشترکی تحت عنوان سند ملی راهبردی بازآفرینی اماکن و بافت های شهری تهیه شده که مراحل تصویب را می گذراند و هدف آن یکپارچه و همسو کردن مدیریت احیا و بهسازی پهنه های شهری است.

مدیر عامل صندوق احیا گفت: در این راستا سازمان میراث فرهنگی باید از فرصت مشارکت با شورای عای استان ها و شوراهای اسلامی شهرها در ایجاد بسترهای تشویقی و حمایتی نهایت بهره برداری را برنامه ریزی و پیگیری کند.

در این نشست نحوه تعامل ادارات کل استان ها و صندوق احیا در به ثمر رساندن اهداف سرمایه گذاری در حفاظت و احیا اماکن تاریخی مورد هم اندیشی قرار گرفت .

انتهای پیام/

کد خبر 139212028