محل استخراج سنگ‌های شهر گور فیروزآباد فارس ثبت شد

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس با اعلام این خبرگفت : معدن سنگ پودنه متعلق به دوره ساسانیان است که در فیروز آباد فارس ودر دره پودنه قرار گرفته  است .

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان فارس، مصیب امیری گفت : در دوره ساسانیان حجاران وسنگ تراشان در منطقه فیروز آباد فارس برای ساخت سازه بناهایی مانند شهر گور،بنای معروف شاه نشین و همچنین سازه های سنگی تربال  که حدود 6 کیلومتر تا محل معدن فاصله دارند از معدن سنگ پودنه سنگ های مورد نیاز را تامین می کرده اند.امیری بابیان این که این معدن و به دلیل قرار گیری در کوهی که پونه بر آن سبز می شده است  به این نام خوانده می شودگفت معدن در انتهای تنگ معروف پودنه در کوه پودنه واقع در شمال شرقی شهر فیروزآباد قرار دارد.

     وی افزود :شرایط زمین شناسی این کوه و وجود سنگ های مطبق و لایه ای با ترکهای طبیعی تقریباً منظم در بسیاری از قسمت هاشرایط مناسبی را جهت برش و تراشکاری در دسترس حجاران ساسانی قرار داده استو با انتخاب بهترین قسمت از لحاظ نوع ترک سنگ ، ابعاد و دسترسی اقدام به بریدن آن با قلم و چکش نموده اند.

وی گفت :معدنکاران جهت دستیابی راحت تر به معدن نقاط سخت مسیر را سنگ بندی و تسطیح کرده و راه سازی ها در بسیاری قسمتهای گذر همچنان پابرجا و قابل رویت است و قطعات سنگ حدود 300 متر اول از بالای کوه با شیبی حدود 40 درجه حمل می گردید و در دشت ، مابقی مسیر آسان تر طی می شد تا به محل شهر گور می رسیده است.

این متخصص باستان شناس در ادامه در خصوص ارزش های این معدن تاریخی گفت :  این معدن شیوه برش حجاران سنگ در دوران ساسانی را در اختیار ما می گذارد واز معدود معدنهای یافت شده از دوره ساسانی در استان فارس می باشدو تاکنون معادن ثبت شده مربوط به دوران هخامنشی و قرون میانه اسلامی بوده است که با توجه به ارزش های تاریخی ومطالعاتی اقدامات لازم جهت تکمیل پرونده وپیشنهاد ثبت این معدن  در فهرست آثار ملی ایران انجام کهپس از طی مراحل قانونی به شماره 31119 درتاریخ 26/6/93 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس امیری در پایان با سپاس از همکاری وتلاشانجمن دوستداران میراث فرهنگی فیروز آباد فارس در شناسایی این اثر در سال 1392 گفت تلاش های ضرغام دهقان یکی از اعضایاین انجمن در راستای شناسایی این اثر قابل تقدیر است .

شهرستان فیروزآباد در جنوب غربی استان فارس واقع شده است . این شهرستان دارای دو بخش مرکزی و بخش میمند است . از نظر طبیعی شهرستان فیروزآباد را می توان در زمره مناطق کوهستانی به حساب آورد . کاخ اردشیر ساسانی ، شهر گور  وقلعه دختراز آثار مهم دوره ساسانی در این شهرستان است. 

\n

انتهای پیام/

کد خبر 139308271