سند هویتی چشمه سراب سیاه فارس در فهرست میراث ملی ثبت شد

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس خبر از ثبت اثر فرهنگی ، تاریخی  کتیبه پهلوی سراب سیاه در فهرست آثار ملی ایران داد . 

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس مصیب امیری گفت: این کتیبه متعلق به دوره ساسانی در  نزدیکی روستای سراب سیاه شهرستان رستم در پای چشمه سراب سیاه قرار داردکه پس از طی مراحل قانونی لازم به شماره 31119 مورخ 93/6/26 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید .

 امیری افزود : این اثر مربوط به دوره ساسانی است و وجه تسمیه آن به دلیل وجود چشمه پر آبی که باعث بوجود آمدن مردابی با نیزارها و خاک تیره شده است بوده وبه گفته برخی نیز به دلیل وجود آسیاب در کنار این چشمه بوده که از سر آسیاب به سراب سیاه تغییر پیدا کرده است.

این مقام مسوول گفت کتیبه سراب سیاه توسط کارشناسان باستان شناس و زبانهای باستان در سال 1390شناسایی و بخشهایی از آن  مورد ترجمه قرار گرفت .

وی با بیان این که کتیبه پهلوی سراب سیاه و مانند اغلب کتیبه های دوره  ساسانی در پای چشمه آبی جوشان و در محل گذر حک شده استگفت :کتیبه در9 سطر و به خط پهلوی ساسانی حک شده است و از آنجائی که بخشهایی از کتیبه هنوز خوانده نشده است از مضمون کامل آن بی اطلاع هستیم . 

امیری به دیگر اهداف حک کتیبه در کنار این چشمه اشاره کرد وگفت : همجواری منطقه رستم و ممسنی به شهر ساسانی بیشاپور و در مسیر ارتباطی به خوزستان و بین النهرین می تواند به عنوان فرضیه ای احتمالی بر انتخاب محل حک این کتیبه بر سر این مسیر ارتباطی و بر سرچشمه آب در این منطقه باشد و وجود کتیبه در کنار سرچشمه سراب سیاه  علاوه بر اطلاع رسانی به اهالی منطقه ، امکان رویءآن به رهگذران و مسافران را نیز فراهم می کرده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس کتیبه پهلوی در ابعاد110در100 سانتی متر مربع با فاصله 1.5 متری از سطح آب حک شده است. هر چند مسلما  در گذشته این چشمه در سطحی بالاتر و نزدیکتر به کتیبه بوده است.. این کتیبه در سال 1390 توسط دکتر فرنگیس درویشی زبان شناس و فضل ا... خالویی باستان شناس شناسایی و مورد مطالعه قرار گرفت .  

چشمه سراب سیاه یکی از مهمترین سرچشمه های آب رودخانه تنگ شیو رستم بوده و پس از پیوستن به رودخانه فهلیان در انتهای خاک ممسنی و رستم تشکیل رودخانه معروف زهره را می دهد.این چشمه جوشان باعث بوجود آمدن یکی از حاصلخیزترین دشتهای استان فارس با برکه بسیار بزرگ با دبی آب بالا و  با نیزارهای گسترده و رودخانه ای پرآب به نام تنگ شیو شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 139308281