بهگزارش میراثآریا بهنقل از مرکز روابطعمومی و اطلاعرسانی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، این سازمان از زمان آغازبهکار دولت تدبیر و امید، بهمنظور هدفمندسازی فعالیتهای توسعه، بازاریابی و تبلیغات گردشگری کشور و همچنین حضور بهینه و مؤثر بخش خصوصی در بازار تجارت جهانی گردشگری، شناسایی و اولویتبندی بازارهای هدف را در دستورکار قرار داد. برای تحقق این مهم، جمهوری اسلامی ایران طی سه سال و نیم فعالیت دولت یازدهم در 35 نمایشگاه بینالمللی در بیش از 10 کشور مختلف شرکت کرده است.
رشد گردشگری با تدابیر دولت یازدهم
طبق آمار منتشرکرده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در سال 1395، بهطور میانگین شاهد رشد 50درصدی ورود گردشگر نسبت به سال 1394 ایران بودهایم. اهمیت این مهم زمانی مشخص میشود که بدانیم صنعت گردشگری سومین صنعت پولساز جهان بهشمار میرود.
صنعت گردشگری با ایجاد 100میلیون شغل میتواند نقش مهمی در کاهش بیکاری و رشد اقتصادکشور داشته باشد. به این منظور، پس از برجام، سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری کشور در دولت تدبیر و امید برنامههای متنوعی برای جذب گردشگر در دستورکار خود قرار داد.
بهاعتقاد کارشناسان این سازمان، یکی از مهمترین راههای دستیابی به سهم قابلتوجه از خیل عظیم گردشگران بینالمللی حضور هدفمند در این بازار بزرگ جهانی براساس فرصتها، ظرفیتها، امکانات و قابلیتهای کشورمان از یک سو و نیازمندیها، مختصات، ویژگیها، علایق و سلایق سایر کشورها از سوی دیگر است. درواقع، در بازار رقابتی امروزی هر گونه سرمایهگذاری برای جذب گردشگران خارجی، بدون شناسایی و اولویتبندی بازارهای هدف، بیثمر باقی خواهد ماند.
بر همین اساس، معاونت گردشگری از زمان آغازبهکار دولت تدبیر و امید هدفمندسازی فعالیتهای توسعه، بازاریابی و تبلیغات گردشگری کشور و همچنین ترسیم نقشه راه برای حضور بهینه و مؤثر بخش خصوصی در بازار تجارت جهانی گردشگری، و شناسایی و اولویتبندی بازارهای هدف را با درنظر داشتن تحولات اخیر اقتصادی و اجتماعی و سیاسی در سطح منطقه و بینالملل در دستورکار خود قرار داد.
بهمنظور تحقق این امور، شرکت در نمایشگاههای کشورهای بازار هدفگردشگری با هدف معرفی امکانات و ظرفیتهای گردشگری کشورمان در اولویت کاری این معاونت قرار گرفت. درنتیجه، جمهوری اسلامی ایران از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تا اسفند 1395، در 35 نمایشگاه بینالمللی ازجمله در کشورهای ژاپن، اسپانیا، ایتالیا، آلمان، چین، ترکیه، روسیه، آذربایجان، ارمنستان، مالزی، امارات و هلند شرکت کرده است، که میتوان در این بین، بهطور مشخص به نمایشگاههای JATA توکیو، FITUR اسپانیا، BIT میلان، ITB برلین، AITF آذربایجان، اکسپو میلان، FERIEN MESSE WIEN اتریش، BIT ایتالیا، COTFA کرهجنوبی و TOPREZA فرانسه اشاره کرد که همگی از مهمترین نمایشگاههای بینالمللی در زمینه گردشگری هستند.
همچنین سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری بهمنظور تقویت بخش خصوصی کشور از فعالان این بخش برای توسعه گردشگری استفاده کرده و بر همین اساس، بیشتر شرکتکنندگان در این نمایشگاهها از بخش خصوصی کشور بودهاند که ازجمله آنها میتوان به شرکتها و دفاتر خدماتمسافرتی آیتو، ایراندوستان، پاسارگادتور، آفتابکلوت، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، راد، تورانزمین، سیروسصحرا، آریان، پیشقراولان، ارس، راستینسیر، ستاره الهیه، پرشیا سفر، آدینهتراول، سروینه، جاسمین، سبتتور، آیستو، مارالتور، مارکوپولو، نیکا، پردیسان، پارستور، ایرانویتور، اچآرسی، گشتتور، قدستور، دُرناتور، ارگ جدید، و سازمان منطقه آزاد کیش اشاره کرد.
در آخر باید به این نکته توجه کرد که حضور جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاههای بینالمللی در دولت تدبیر و امید بعد از برجام رشد قابلتوجهی داشته و همین باعث شده تا صنعت گردشگری ایران شاهد رشد 104درصدی ورود گردشگر از کشور فرانسه در سال 1395 نسبت به سال 1394 باشد.
مشروح حضور جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاههای گردشگری خارجی، بهترتیب سال، بهقرار زیر است (درصورت ناخوانا بودن ریز جدولها، عکس آنها را از انتهای خبر، پایین همین صفحه، ذخیره و زوم کنید):
انتهای پیام/